Recension: Cooking Mama till Nintendo Wii

Startat av Anne, 2007-08-18 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Har ni spelat Cooking Mama? Det är ett minst sagt annorlunda dataspel. Jag har det till min Nintendo Wii - spelkonsolen som är unik genom att den har rörelsekänsliga handkontroller. (Men Cooking Mama finns till Nintendo DS också.) Läs mer om Wii här.

Cooking Mama går ut på att laga mat. Du får ett antal recept, och noggranna instruktioner, och under "Mamas" ledning ska du laga till olika rätter. Det finns mycket att välja på - vad sägs om äggröra, kinesiska räkor, paella, sushi, popcorn eller fransk köttgryta? Varje recept innehåller en mängd olika moment som du ska göra, och som du blir betygsatt på. Mama kommer med glada tillrop, och om det går dåligt för dig, mindre glada.

Man får göra allt möjligt - skala potatis, knäcka ägg, woka, blanda, hacka... hacka är roligast för övrigt, röra om är svårast. Och själva tillagningen är jättesvår, då ska man ha koll på både kryddor, blandning och värme - klurigt. Eller så är jag inte så bra på att laga mat på låtsas. :) Det är ganska svårt att hålla kontrollen precis rätt - men precis som de flesta andra Wii-spel så är det hyfsat intuitivt.

Det är faktiskt ett riktigt kul spel. Det underhåller - helt klart. Du kan även spela det här i multiplayer, mot datorn eller mot en kompis. Ofrivilligt roligt är översättningen från japanska till engelska - som är minst sagt usel. Underhållande det med.

Cooking Mama finns från 419:- enligt Prisjakt.nu

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ett matlagningsspel, det var kul att höra om! Det finns ju inte så många i genren, de enda jag kan komma på är Root beer tapper och Chef. (Startar tråden "Matrelaterade dataspel" här: http://matforum.nu/index.php?topic=595.0)

Hur skalar man potatis och knäcker ägg med handkontrollen? ???

Lär man sig faktiskt något av Cooking Mama? Eller handlar det mer om precision med kontrollen och att klara av stress?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Det handlar mest om precision - men visst, du lär dig ju på ett ungefär vad olika rätter innehåller, och du får ett ett hum om tillagningsprocessen, som faktiskt är hyfsat genuin. Till köttgrytan ska man t.ex. pudra köttbitarna i mjöl först, innan de bryns.

Knäcka ägg - då slår man kontrollen snett neråt, lagom hårt. För löst = inget hål på ägget, för hårt = hela går sönder på kanten. Som på riktigt,. :) Skala potatis - då blir det en liten skalare på skärmen, som du lagom snabbt ska föra runt potatisen.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Finns det nåt moment där man ska slipa knivar också?

Jag tänkte på vår vän Rob. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

*skratt* Nej, det har jag i alla fall inte stött på än :)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Andreas: det kanske kommer i en extension pack framöver ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

2:an verkar komma nästa år:
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=20979
Får hålla tummarna för knivslipning då. ;)

Var nyfiken på att se hur spelet vi diskuterar egentligen ser ut så jag letade rätt på denna videosnutt: http://www.youtube.com/watch?v=-CaHPMPckcE
Och det är ju faktiskt rätt mycket användande av kniven. :)

Wonderful! Better than mama!
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal