En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: GI-metoden - åsikter, fördelar, nackdelar, erfarenheter?  (läst 10202 gånger)

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Det vore mycket intressant att höra vad ni har att säga om GI-metoden.

(Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? Finns det några risker?
Misstolkar vissa GI-metoden? Finns det olika "läror" inom GI?
Är det enkelt/svårt att följa metoden?)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Finns det GI-märkta produkter? Väldigt underligt då denna metod inte på något sätt är vetenskapligt underbyggd.
(appropå GI: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1052970,00.html)

Jodå det finns!

Axa har något dom kallar "GI-ruta" och om du tittar i pressmeddelandet ser du symbolen "Lågt GI index".
http://www.axa.se/axawww/main.nsf/0/B15DBC62870C37C6C1257273004F2188/$File/AXA%20Balance%20GI-ruta.pdf

Köpte brödet för ett par veckor sedan, inte för GI-märkningen men väl för extrapriset och det var ett riktigt gott bröd vill jag minnas!

Systermärket Kungsörnen har även GI-märkt pasta.

Vem som står bakom GI-symbolen och vilka kriterier som gäller vet jag inte.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

  • Mästerkock
  • ******
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
Att vissa produkter har lågt glykemiskt index är ingen hemlighet, men jag undrar snarare om GI-metoden som bantningsmetod är vetenskapligt bevisad.
Ok jag ska inte hyckla, jag har faktiskt testat den, dock inte den mer extrema Atkins-varianten. Resultatet är svårt att bedöma, givetvis gick jag de facto ned ett antal kilo men om det berodde på kosten eller den parallella träningen vet jag inte. Kanske var det ett resultat av båda.. men som många hävdar så fungerar kolhydrater som kroppens bensin och vi fungerar helt enkelt inte hundraprocentigt utan dem. Vilket också var något jag märkte vid träning, kroppen hängde inte alls med lika bra som innan. Även om GI och Atkins med största sannolikhet är ännu ett sätt att lura pengar av kunder (jag menar, vem vill INTE kunna gå ned 10kg i månaden om man har viktproblem?) så lyfter de fram en viktig aspekt: vi äter för mycket kolhydrater. Vi mår helt enkelt inte bra av att äta bara pasta, ris, potatis, bröd osv till middag. Hur många är det inte som äter kokt pasta med någon form av sås till middag flera gånger i veckan eller vräker i sig 5 formfranska med marmelad till frukost? GI och Atkinsdebatten har medfört att jag, och antagligen många med mig, fått ett ökat medvetande kring vikten av välkomponerade måltider och överdrivet kolhydratintag. Dock läste jag ett uttalande från en dietist där hon bl a sa att (från minnet) "jag har aldrig i min karriär sett någon som blivit tjock av att äta potatis, däremot är det tveksamt om det är bra för vikten att sätta i sig en näve nötter varje dag".

Numera följer jag inte GI-metoden slaviskt, däremot försöker jag att verkligen tänka på vad jag stoppar i mig och se till att kolhydratsproportionerna är rimliga och maten vällagad. Men visst händer det att jag stoppar i sig pasta med riven ost till middag och äter vitt bröd till frukost..

Appropå GI-märkning verkar det som om att det vetenskapligt måste bevisas/granskas att en viss produkt håller ett lågt GI-väde, därefter är det upp till respektive tillverkare att själva sätta märkningen på sin produkt. Ska man tolka det som att det länge existerat en vetskap kring respektive produkts glykemiska index men att sedan någon form av marknadsföringsidé kring dök upp och att det sedan dess bara eskalerat?
« Senast ändrad: 2007-04-25 15:26 av crlhrv »
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

  • Köksmästare
  • *******
  • Antal inlägg: 4458
    • Visa profil
Att du gick ner i vikt kan ju mycket riktigt bero,som du påpekar, på en kombination av kost o motion.Det finns dock en stor grupp människor som p.g.a olika funktionshinder inte kan motionera o för dom är det ännu viktigare att välja rätt viktminskningsmetod;att minska på kalorier eller kolhydrater.
Jag är född fet(och lat)o har prövat ALLT.Jag måste säga att jag föredrar ta-bort-kolhydratvarianterna,dels för att dom är behagligare(mättnadskänslan)o dels för att dom är billigare. Billigare?Ja,gå till biblioteket o låna en bok av t.ex Atkins  o sedan till livsmedelsbutiken så är du igång.Du behöver inte köpa några speciella dietprodukter,det går bra med vanliga livsmedel.
Att kaloribanta med t.ex Viktväktarna upplevde jag som helvetet(o där var jag med i tre omgångar!)Alltid hungrig o alltid i färd med att laga en massa krånglig mat.För att inte tala om varje dyrbar invägning;där skulle man sitta o lyssna på en massa duktiga typer som hade gått ner 5 kg sen förra veckan när man själv gått upp 300g.Man behöver ju inte gå med i VV,man kan sitta ensam hemma o tugga på rå blomkål. Det är ungefär lika kul.
Kolhydratmetoder jag provat på:
GI.Behaglig.Gick sakta men säkert ner.
LCHF(lowcarbhighfat)minst 70% fett.Äckligt mycket fett,gick inte ner.
Atkins upplever jag,efter LCHF,nästan som normalkost.
Atkins fettdiet,1000 kcal om dagen på en 90%-fettig kost.Fungerar, minus 450g om dagen så länge du står ut(o är vid liv,farlig!)
Jag blir inte seg av att utesluta kolhydrater.Alla näringsämnen är bensin till kroppen,det tar bara lite tid innan kroppen slår om till "fett-drift"Jag har kommit till det stadiet att jag är mycket piggare,sover mindre,fått mjukare leder,fått lägre blodtryck o bättre kolesterolvärden.Inte fel.
Just nu kör jag Atkins introduktion,det ska jag göra ett tag.Målet är att landa på GI.Livet ut(hör stråkarna,se hur jag rider mot solnedgången)

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Kanske var det ett resultat av båda.. men som många hävdar så fungerar kolhydrater som kroppens bensin och vi fungerar helt enkelt inte hundraprocentigt utan dem. Vilket också var något jag märkte vid träning, kroppen hängde inte alls med lika bra som innan.

Hur såg din diet ut då lite mer i detalj?

Appropå GI-märkning verkar det som om att det vetenskapligt måste bevisas/granskas att en viss produkt håller ett lågt GI-väde, därefter är det upp till respektive tillverkare att själva sätta märkningen på sin produkt. Ska man tolka det som att det länge existerat en vetskap kring respektive produkts glykemiska index men att sedan någon form av marknadsföringsidé kring dök upp och att det sedan dess bara eskalerat?

Gränsar inte detta till diabetesforskning? I så fall har det säkert forskats ett tag...
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Jag blir inte seg av att utesluta kolhydrater.Alla näringsämnen är bensin till kroppen,det tar bara lite tid innan kroppen slår om till "fett-drift"Jag har kommit till det stadiet att jag är mycket piggare,sover mindre,fått mjukare leder,fått lägre blodtryck o bättre kolesterolvärden.Inte fel.
Just nu kör jag Atkins introduktion,det ska jag göra ett tag.Målet är att landa på GI.Livet ut(hör stråkarna,se hur jag rider mot solnedgången)

Kan det vara att ni tillämpar GI-metoden olika som gör att du inte blir seg? Som jag var inne på överst, visst finns det olika läror inom GI också?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

  • Mästerkock
  • ******
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
Hur såg din diet ut då lite mer i detalj?

Den var nog rätt traditionellt GI-aktig och bestod mestadels av fisk, kött eller fågel och en mängd olika sallader, grönsaker och ibland bönor. Möjligen couscous då och då men aldrig pasta, potatis, vitt ris, flingor, vitt bröd osv. Första veckorna var hemska och jag drömde om stora rykande högar av nykokt pasta och det allmänna sötsuget var enormt. Kombinerade detta med låg eller medelintensiv träning på gym samt dagliga promenader till och från skolan. Det var i höstas och runt jul/nyår hade jag tappat 6-7kg och slutade gå på gymmet. Kilona har fortfarande inte har kommit tillbaka snarare fortsätter jag att tappa fett även om jag ligger på samma vikt och jag tror att det har mycket att göra med den förändrade synen på mat jag fick i och med GI. Jag har mer eller mindre alltid haft problem med vikten och toppade 107 pannor för några år sedan men är nu nere i 80, men jag har svårt att tro att endast GI, utan regelbunden träning, skulle resultera i en sådan nedgång.

Men precis som agnetasch skrev så är säkerligen GI en bra metod för t ex rörelsehindrande, men någon superlösning är det nog inte. Äta bra (inte nödvändigtvis GI) och motionera då går du ner i vikt, det är ju ett faktum.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 1360
    • Visa profil
Äta bra tror jag också är svaret+att undvika för mycket socker/snask/chips/läsk o kakor

agnetasch

  • Köksmästare
  • *******
  • Antal inlägg: 4458
    • Visa profil
crlhrv:
Så lustigt att vi uppfattar GI-metoden så olika!Men du har nog kört en strängare variant(turbo?) än jag.
Jag gjorde en liten trevlig 4-veckorsdiet som jag kallade GIP-dieten;det var en kombination av VV:s points o GI.Låga points o lågt GI alltså o innehöll bara sån mat som jag gillar.Den dieten mådde jag bra på,jag kände mig mätt o den höll undan sötsuget som är mitt värsta gissel.
Så värst extrem var den inte,innehöll både pasta o potatis,ja t.o.m lite mörk choklad!Men som sagt,jag mådde bra o jag gick ner i vikt sakta men säkert.
Att jag slutade med den beror på att jag har svårt att underordna mig en uppgjord matsedel,t.o.m min egen!Men det är kanske dags att ta fram den o putsa upp den igen.Tack för påminnelsen!


Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Att äta mindre av sådant som har högt GI för att hålla blodsockernivån på en jämnare nivå och därigenom minska häftigt sötsug osv. tycker jag verkar mycket vettigt. Men att helt sluta äta pasta, potatis, ris osv. låter inte alls vettigt, för det första är det inte en livshållning som fungerar i längden vilket gör att man då går tillbaka i gamla vanor och för det andra mår vi bäst av en brett varierad kost.

Just det sistnämnda tycker jag är det stora problemet med många av "metoderna", så fort det går ut på att man ska äta ensidigt på något sätt slår jag bakut.
Den som inte frågar får inga svar.

 

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -