En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Nu dricker vi 185% mer läsk och äter 55% mer godis  (läst 1665 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6566
    • Visa profil
    • Matforum
Tydligen dricker vi i snitt 84,5 liter läsk om året vilket är en ökning med 185% sen 1980. Och så äter vi 15,2 kilo godis om året vilket är 55% mer än 1980.

"Läsk finns överallt nu för tiden. Och särskilt där barn är ... För att råda bot på problemet uppmanar tandläkarförbundet därför till totalstopp av försäljning av läsk och godis på skolor."

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=648118,00.html

Undrar om jag ens kommer upp i 10 liter på ett år. Dricker ni massor av läsk?

Vem hittade på ordet läsk?

Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
SV: Nu dricker vi 185% mer läsk och äter 55% mer godis
« Svar #1 skrivet: 2007-09-03 10:22 »
Jag stämmer nog in på 84.5 liter läsk. Cola/koffeinläsk är oundbärligt vid många och långa timmar i läsesalar, bibliotek och under föreläsningar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tobias

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Nu dricker vi 185% mer läsk och äter 55% mer godis
« Svar #2 skrivet: 2007-09-03 11:05 »
"Ordet läsk kommer från verbet läska sig, ett tyskt låneord (löschen) som egentligen betyder 'släcka'. Läskande drycker släcker törsten."
http://www.darling.se/nr20/lask/

Jag tror inte jag kommer upp i mer än 10 liter läsk per år heller. Undrar om jag ens kommer upp i ett kilo godis.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -