Lagra vatten - hur göra?

Startat av Kari, 2007-09-05 10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Tänkte ställa en 25liters dunk i källaren, mörkt och svalt, så man har när hösten och vintern kommer med stormarna och strömavbrotten. Hur får jag vattnet att hålla sig så "bra" som möjligt? Har vi någon överlevnadsexpert eller ditåt?

Klorin är det enda jag hört men aldrig provat.

crlhrv

2007-09-05 10:42 #1 Last Edit: 2007-09-05 10:49 by crlhrv
Hur har du tänkt att använda klorin??? Har du inte sett Robert Gustafsson när han dricker klorin? Om du inte sett så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=VYJkXeqCjDA, inte vill du väl bli sån!

Annars kan du ju köpa en vattenreningspryl typ från teknikmagasinet eller vattenreningstabletter (smakar riktigt illa), med såna filter kan man i stort sett dricka avloppsvatten från Indien.

Annars kan du ju tillverka en själv med aska, mossa/torv och sand.
Du tar en burk, t ex en 50 cl ölburk, och gör några hål i botten. Sen lägger du ner ett lager med vitbossa i botten, ovanpå det lägger du torv och kol som du blandat ihop, och längst upp toppar du med ett lager småsten. Ett sådant filter kan sedan filtrera vatten 100-200 gånger sin egen volym.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Vad ni är uppfinningsrika grabbar!
Jag har ett annat sätt att lösa problemet;använd inte en 25 liters dunk.Ta istället ett gäng 5 liters dunkar,dom är mycket enklare att handskas med, o byt vatten i dom med ett rullande schema.När katastrofen är ett faktum använder man det färskaste till att dricka o det äldsta till kaffekokning.

Andreas

Hur länge tar det innan lagrat vattnen börjar smaka märkbart dåligt - hur ofta måste man rotera?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Fem dagar borde väl vara lagom.Har man fem dunkar blir det en dunk om dagen man byter på(eller så ofta man har ärende till källaren) Själv är jag så tuff så jag har bara en dunk,så den får stå på köksbänken (bredvid vattenkokaren) ;D

Tobias

Kolsyra det? Det ska tydligen vara bakteriehämmande. Och så blir det godare.

Andreas

Agneta: 5 dagar tycker jag lät kort..?

Tobias: Ah det visste jag inte. Ville veta lite mer och hittade detta: http://school.chem.umu.se/Experiment/71 "Kolsyran hämmar även mikrobiologisk tillväxt, vilket gör att produkten har en längre hållbarhet. Många bakterier överlever inte efter en tid i kolsyrad dryck. ... I varma områder kan det av hygieniska skäl vara bra att dricka kolsyrade drycker."

Men nackdelen med att kolsyra vatten för lagring är att det blir lite omständigt. I och för sig, blir hållbarheten väsentligt mycket längre kan det kanske vara värt det. Hur mycket längre kan det bli tro?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja Andreas,fem dagar är kanske för kort tid.Men man kan ju skilja på dricksvatten,som man byter oftare,o vatten till kaffe o matlagning som kan stå längre eftersom man ska koka det.
Min tanke med fem dagar var bara pedagogisk;fem dunkar,fem dagar.Man måste få in det som vana utan att ha köket tapetserat med påminnelselappar. Säger en som har en högerhand med texten HÄLSA MED DENNA  ;D

Rob

Jag gissar att du kan ha vattnet i dunk en månad innan det är någon fara. Jag smakade på vatten som stått i båten under vintern (glömt kvar i en dunk) och det var ok, började smaka lite plast men inte farligt annars. Tricket är att minimera mängden luft som kommer till.
Alltså, fyll ända upp och förvara så kallt som möjligt så behöver du inte byta särskilt ofta..

Urban

Går det inte att rena gammalt vatten eller orent vatten med aktivt kol?

mums

Kan man inte frysa ner ca 10L? Det kunde kanske rädda fläskfilén om strömmen gick. Det hade förståss krävts en del framförhållning om man ville koka kaffe, fick kanske bli is-te istället.

BrazilianLinda

Jag har inget speciellt tips men det här med klorin är faktiskt vanligt här i Brasilien. Ute på landsbygden i norr där det är torka nästan jämt gör de så med regnvattnet. Tyvä'rr kommer jag inte ihåg exakt hur de gör, men jag har för mig att de hällde i en matsked klorin i en stoor tank  med vatten och lät det stå 24timmar. Sen drack de.

Så visst fungerar det, man msåte bara veta hur mkt och hur man gör. Kommer jag på hur de gjorde säger jag till. Men ananrs tror jag inte att det är någon fara om vatten bara står mörkt och svalt och det borde det ju vara i källaren.

Kari

Äntligen någon som ger mig medhåll om Klorin! Jag visste att jag hört! BrazilianLinda, om Du hör eller får veta något så blir jag extra glad!

Tack!

agnetasch

Vi har ju väldig brist på vatten här i Sverige också ;) så det är ju jättebra om du testar Klorinvarianten.Om du överlever kan du ju rapportera till oss.Kanske bjuda hem oss på en kopp klorkaffe?

crlhrv

jag skulle a l d r i g använda klorin i något jag skulle äta eller dricka kan jag säga. frys vatten som du kan tina när strömmen går istället.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-06 15:48
jag skulle a l d r i g använda klorin i något jag skulle äta eller dricka kan jag säga. frys vatten som du kan tina när strömmen går istället.


Varför aldrig använda klorin, många kommuner här i landet tillsätter ju klor i dricksvattnet? ???
Den som inte frågar får inga svar.

BrazilianLinda

haha, ja jag berättar ju bara vad jag hört
jag ska efterforska i ämnet och återkomma :)

BrazilianLinda


agnetasch

Jodopax eller Klorin :P Pest eller kolera.

Andreas

Agneta om du tycker jodopax och klorin är pest och kolera så ta och läs "Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten" http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2001_30.pdf på sidan 7 under rubriken "Processkemikalier för beredning av dricksvatten enligt 5 §"
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal