Hur tillagar man frysta wokgrönsaker?

Startat av Andreas, 2008-03-04 09:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Tinto

Citat från: roffekock skrivet 2009-03-07 14:53
Elka. att blanschera sina grönsaker själv är det bättre alternativert. Då ska du göra så att du har olika skurna grösaker för sej. Det säger sig självt eftersom dom har olika tid i kokvatten men dom ska bara ha ett mycket kort kok. Därefter ser du till att dom blir så torra så möjligt efter kylning i isvatten (för färgens skull) därefter slår du dem på en plåt och fryser dom så.
Tänk på att bitarna måste ligga åtskilda när du fryser annars får du en stor klump. Nu kan du förvara tex dina morötter i frysen i påsar lätt att ta den mängd du ska använda. Så kallade lösfrysta mycket praktiskt. ;)
Lite pilleri men vem gillar inta att pilla?

/rolf


Så gör jag jämt när jag hittar grönsaker o rotfrukter till extrapris (= handlar mer än jag gör av med) Funkar utmärkt att slänga ner i soppor, grytor, woka osv. Har förvällda murklor, morötter i tärningar, paprikastrimlor, rivna rödbetor, palsternacka i bitar osv i olika påsar - jättepraktiskt!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal