Ung vs årgångswhiskey

Startat av Gotish, 2009-01-28 21:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Gotish

Ofta hör man whiskey fanatiker propagera för gammal ordentlig whiskey. Enligt experterna skall smakerna framträda ur en lång och mogen lagring. Är jag den enda som inte köper detta? Jag tycker att ungwhiskey är den allra bästa. Ta två olika märken, så tycker jag oftast att den yngre smakar bättre.

Vad anser ni själva? Blir Whiskey bättre när den lagras?

//Mattias

Urban

Jag är väl en av dom som inte riktigt håller med dig. Jag tycker att en whiskey som lagras längre tid blir mjukare och fylligare.
Ett exempel är Caol Ila 12 vs 18 år. Jag hade bägge sorterna hemma på samma gång. Den 12 åriga Caol Ilan var väldigt vass och spretig i smaken. Och när är en whiskey är så brukar jag späda ut dom med en gnutta vatten för att runda av vassheten.
Normalt så brukar jag stoppa i 1 o en halv tesked vatten (det brukar räcka). Men denna 12 åriga behövde mer än så för att bli rundare.
Den 18 åriga var god precis som den var, varken vass eller "spretig".

Skillnaden mellan Mcallan 12 och 18 är milakliv enligt mig... Men tyvärr är den 18 åriga alldeles för dyr nu, och den 12 åriga forfarande god och prisvärd.

Personligen så upplever jag en relativt stor skillnad melllan kortlagrad och långlagrad whiskey.

Gotish

Urban -->"Personligen så upplever jag en relativt stor skillnad melllan kortlagrad och långlagrad whiskey."

Kan du precisera detta lite mer? Jag känner skillnad men personligen gillar jag smaken på de yngre whiskey. Nu skall det väll erkännas att jag inte har druckit ens en tredjedel av årgångswhiskey som jag har gjort av de yngre (Prisfråga helt enkelt).

Ser du någon skillnad mellan lagrad blended och single malt?

//Mattias

Anne

Beror på. Mycket. Häromsistens fick jag prova en 12-, 15, och 18-årig. (Och en 40-årig men den får väl vara utom tävlan då..) Jag kommer inte helt ihåg, men jag har för mig att 15-åringen var bäst, tätt följd av 12-åringen. 18-åringen var sådär. Lite olika fat inblandade iofs. (Auchentoschan)

Jag har även varit på en vertikalprovning, och där var ingen yngre än 25. Där var inte ålder speciellt relevant, de äldsta var inte bäst. (Glenfarclas Family Casks)

Men generellt gillar jag inte spritiga tolvåringar utan föredrar med aromatiska långlagrade. Och blended dricker jag över huvud taget inte.
Anne's Food - min matblogg

ivanl

Urban: vilket sammanträffande, du har ju lyckats pricka in mina favoriter helt och hållet! Näst mina egna Mackmyra-fat som numera är "stapelwhisky" i huset, så dricker jag helst 18-årig Caol Ila och MacAllan. Precis som du med en gnutta vatten i.

Gotish: Lagrad blended är i princip inte jämförbar, eftersom den mest består av grain whisky (brittisk vodka). Åldern sätts efter den äldsta ingående maltwhiskyn men denna kan ju uppgå till några få procent av innehållet.

Citat från: Urban skrivet 2009-01-28 22:18
Ett exempel är Caol Ila 12 vs 18 år. Jag hade bägge sorterna hemma på samma gång. Den 12 åriga Caol Ilan var väldigt vass och spretig i smaken. Och när är en whiskey är så brukar jag späda ut dom med en gnutta vatten för att runda av vassheten.
Normalt så brukar jag stoppa i 1 o en halv tesked vatten (det brukar räcka). Men denna 12 åriga behövde mer än så för att bli rundare.
Den 18 åriga var god precis som den var, varken vass eller "spretig".

Skillnaden mellan Mcallan 12 och 18 är milakliv enligt mig... Men tyvärr är den 18 åriga alldeles för dyr nu, och den 12 åriga forfarande god och prisvärd.

Gotish

Jag tänkte på blended malt eller mer känt som vatted malt, inte blended whiskey.

//Mattias

Urban

Sorry Gotish: Var trött igår och läste lite slarvigt vad du skrivit.

Skillnaden tycker jag är att en som är lagrad 12 år och uppåt är rundare, mjukare och smakrikare än dom som är yngre.
Och ju äldre dom blir desto bättre blir dom tycker jag.
Jag har inte druckit jättegammal whiskey så jag kan inte säga hur jag upplever smakerna förändras på en whiskey som passerat 25 år.
Men inom denna ram så tycker jag det. Visst finns det undantag tex. Ardbeg 10, Laproaigh 10, Macleod's 8 + några till jag inte minns namnet på.
Och jag gillar även att dricka Irländs Whiskey typ Jameson, Tullamore Dew, Bushmill som inte lagras på lång sikt (förrutom Bushmill 16 Yo)
Dessa tre är i alla fall goda utan längre lagring. Sen är det väl som i allt annat när det gäller tycke o smak att vi alla tycker olika.
Men generellt så gillar jag långlagrad Scotch eller irländsk långlagrad singelmalt whiskey.

Vad är det du gillar bättre i en kortlagrad whiskey jämt en långlagrad?

ivanl

Citat från: Gotish skrivet 2009-01-29 22:40
Jag tänkte på blended malt eller mer känt som vatted malt, inte blended whiskey.


OK. Principen är densamma, äldsta whiskyn anger åldern, och kan vara en liten del av blandningen. Har för mig det finns någon nedre gräns men är inte säker. Dessa whiskies brukar vara billigare än single malts och det finns en anledning.

Urban

2009-01-29 23:23 #8 Last Edit: 2009-01-29 23:26 by Urban
Ivanl: Vad kul att höra  ;D

Caol Ila 18 och Mcallan 12 - 18 (speciellt 18) är 2 av mina favoriter!.

Har du provat "Aberlour a'bunadh" nån gång?. Denna Whiskey innehåller massor av trevliga smaker såsom choklad, apelsin, kaffe mm.
Fast man måste blanda i lite extra vatten då den är en cask.

Gotish

CiteraVad är det du gillar bättre i en kortlagrad whiskey jämt en långlagrad?


Styrkan i smakerna. Jag upplever helt enkelt dom lagrade whiskeyn vara för stark i smaken. Nu vet jag inte, jag är ju rätt så ung (I alla fall i whiskey sammanhang), 23år. Jag har dock blivit inkörd på whiskey sedan 16års åldern genom de obligatoriska jaktmiddagarna. (Där har man tillbringat år av grimasher och sammanbittna tänder innan man lärde sig uppskatta smaken.) Egentligen är det sedan förra året eller så som jag verkligen upplevde att jag uppskatade att ta en whiskey för mig själv efter jobbet. Smaklökarna kanske förändras i takt med att man blir äldre (dricker mer whiskey). Vad tror ni själva? Är en ung whiskey mer "lättdrucken" än en lagrad?

//Mattias

Urban

Gotish: Hur många långlagrade whiskeysorter har du provat?
Kan du nämna några utav dom?.
Vilken är din favorit singel-maltwhiskey?

Det finns ju massvis av olika whiskeysorter därute och jag är övertygad att du kan finna en eller ett par långlagrade som passar dig.
Under alla år som jag uppskattat whiskey så har jag provat många olika märken, och alla har definitivt inte passat mig i smaken.

ivanl

Citat från: Urban skrivet 2009-01-29 23:23
Har du provat "Aberlour a'bunadh" nån gång?. Denna Whiskey innehåller massor av trevliga smaker såsom choklad, apelsin, kaffe mm.
Fast man måste blanda i lite extra vatten då den är en cask.

Urban: har jag absolut och jag gillade den oockså. aberlour 15yo är en utmärkt, lätt sommarwhisky för ljumma augustikvällar.
vi  borde träffas och prova goda droppar :]

ivanl

Citat från: Gotish skrivet 2009-01-29 23:50
Vad tror ni själva? Är en ung whiskey mer "lättdrucken" än en lagrad?

Nej, jag skulle säga tvärtom. lagringen rundar av skarpa kanter men gör smaken fylligare. kan det vara ekfatstonen du inte är så förtjust i? prova i så fall en sherryfatslagrad sort ex.vis glenmorangie.

Gotish

Citera
Infoga citat
Gotish: Hur många långlagrade whiskeysorter har du provat?
Kan du nämna några utav dom?.
Vilken är din favorit singel-maltwhiskey?


Nja, mina single malt erfarenheter kommer ifrån när jag besöker en bekant. Då brukar han bjuda på whiskey och han dricker mestadels singlemalt, har tyvärr alldrig lagt namnen på minnet, de brukar ju ha rätt så komplexa namn på etiketterna. Tyvärr är den enda jag kan namge Lagavulin då jag vet att det är hans personliga favorit.

CiteraNej, jag skulle säga tvärtom. lagringen rundar av skarpa kanter men gör smaken fylligare. kan det vara ekfatstonen du inte är så förtjust i? prova i så fall en sherryfatslagrad sort ex.vis glenmorangie.


glenmorangie, tullamore dew 12år och mackmyra står på inköpslistan. Skall bli intressant och se ifall man kan bilda sig någon ny uppfattning.

//mattias

Anne

Om han gillar Lagavulin gillar han de mer rökiga varianterna, och där kan jag hålla med om att de äldre inte direkt är mildare och mjukare. Glenmorangie är däremot en sån som det är markant skillnad på, tycker jag. (12 årig är inte så rolig, men de äldre kan vara fina.) Mackmyra, eh.. ja, det är ju vad det är liksom. Jag har bara testat de sex preludiorna, och det var inget att hänga i julgran precis... *har en komplett oöppnad samling som samlar damm*
Anne's Food - min matblogg

ivanl

Håller med, Lagavulin 12yo är den pepprigaste whisky jag känner till. Är inte så förtjust i den själv trots att jag gillar rökiga sorter. Ardbeg 10yo är i samma klass. Skulle betrakta bägge som synnerligen "svåra" whiskies.

Betr. Mackmyra så tänker jag i först hand på min egen "Reserve", den finns tyvärr inte till salu men är i en helt annan klass än preludium som jag inte heller blev imponerad av.
Däremot är den nya Mackmyra Första Utgåvan, deras första single malt, en trevlig bekantskap, en snäll och glad whisky som de flesta kan gilla. Det är en aning rökighet inblandad men absolut inget som sticker ut. Systembolagets beskrivning tycker jag stämmer bra.

Doft: Stor, maltig, aningen rökig doft med fatkaraktär, inslag av honung, torkade aprikoser, gråpäron, vanilj och mandelmassa.   
Smak: Smakrik, balanserad, fruktig whisky med fatkaraktär och ton av rök, inslag av gråpäron, vanilj, honung och mandelmassa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal