Cambridgekuren...

Startat av Sari, 2009-07-30 22:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Sari

Började med Cambridgekur 1/7. Och har nu på fyra veckor gått ner 9.8 kg. (en potatissäck!!!!) :) Och det känns såååå bra.
Är det någon annan här på forumet som gått igenom denna kur någon gång?? Skulle vara kul att veta hur det går eller har gått....
Jag kör nu med ren kur, vilket innebär att man bara äter shakes eller soppa. Finns i många olika smaker. Ska väl fortsätta med det ett par veckor till tror jag och sen gå över till kombinerad kur, alltså byta ut ett mål om dagen till  "riktig mat".

Jag känner mig mycket piggare och gladare. Och självförtroendet är på topp. :) Det jag saknar mest är att jag inte får laga mat, för det är ju det bästa jag vet. Men annars har jag anpassat mig bra till dieten.

Kommer att uppdatera ibland och berätta hur det går...  Just nu mår jag så himla bra!!  ;D  ;D



Romarin

Grattis!!  ;D Låter fantastiskt! Skulle gärna vilja gå ner några kilo! Hur funkar kuren? Hur följer man den? Vad är det för shakes och soppa? Blir man inte hungrig och sur?  ??? OCh ja förstår att det är lite trist att inte få laga mat. 

Krista

2009-07-31 09:00 #2 Last Edit: 2009-07-31 09:05 by Krista
Wow grattis! :D

Jag har druckit nutrilett förut (panikbantning inför vad det nu var) och gick ner 3-4 kg (enligt plan) så jag tycker det är bra om man vill få bort några kilon snabbt eller som en kickstart på en längre viktnedgångsresa.

Men jag la till 2-3 kokta ägg och ett par tre grönsaker eller äpplen per dag också, då tyckte jag det var helt uthärdligt de ca 10 dagarna. Var knappt hungrig alls utan det jobbiga är att det roliga med att äta och laga mat försvinner.

Men självklart kommer ju kilona igen om man inte ändrar nåt alls i sin mathållning sen. Man kanske resonerar som så att om man stod stilla på sin dåvarande vikt så kan man äta likadant fast stå kvar på sin nya låga vikt. Men en mindre kropp kräver ju mindre energi.

agnetasch

Citat från: Krista skrivet 2009-07-31 09:00
det jobbiga är att det roliga med att äta och laga mat försvinner
Det håller jag med om! Jag klarar inte Modifast (som ändå är goda grejer) mer än ett par dagar >:(
Så grattis Sari till att ha hållit ut fyra veckor. Fortsättningen går nog bra den också; du verkar ju otroligt motiverad. Låt oss få höra hur det går :D

Sari

Tack!!! :)

Det finns tre varma soppor: svampsoppa, grönsakssoppa och kycklingsoppa. Man får blanda i extra kryddor om man vill.
Sen de kalla: jordgubb, banan, vanilj, cappuchino, kakao och after eight.
Min personliga favorit är after eight.  :)
Jag brukar blanda i lite kardemumma eller kanel i vaniljshaken.
Det bästa är och köra med en stavmixer för då blir det lite tjockare konsistens. Och så riskerar man inte att få kvar några klumpar.

Kör man på ren kur så äter man tre av dessa per dag och mycket vatten. (Minst tre liter.) Och så kan man köra kombinerad kur och då äter man en eller två av dessa och en eller två mål vanlig mat.
Sammanlagt ska man äta tre mål mat om dagen.
man får även dricka te eller kaffe men utan socker och mjölk.

Den första veckan kan vara lite jobbig men jag kände endast av lite hungerkänslor och lite ont i huvudet... Men då ska man dricka massa vatten så går det över.
För att kunna köra igång så måste man prata med en konsulent, som gör en liten hälsokontroll och de går även igenom hur man kör kuren.
Det finns mer information och så hittar man konsulenter på cambridgekuren.se

Andreas

Jag har noll erfarenhet av den där typen av kurer så det är intressant följa din kur Sari!

Hur mycket kostar Cambridgekuren? Är det stor prisskillnad mellan olika kurer - ex. de som nämns här i tråden Cambridge, Nutrilett och Modifast?

3 liter vatten låter mycket tycker jag, varför vill de egentligen man ska dricka så mycket, är det för att fylla ut magsäcken så man blir mindre hungrig eller finns det nån annan anledning? Får man inte dålig saltbalans och måste springa och kissa hela tiden av allt vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

milaja

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-04 06:233 liter vatten låter mycket tycker jag, varför vill de egentligen man ska dricka så mycket, är det för att fylla ut magsäcken så man blir mindre hungrig eller finns det nån annan anledning? Får man inte dålig saltbalans och måste springa och kissa hela tiden av allt vatten?


När man äter riktig mat så får man i sig en hel del vatten naturligt via maten, det får man inte i en pulverdiet utan man blir ganska uttorkad om man missar att dricka extra vatten. (sade de iallafall när vi diskuterade sådant här på fikarasten igår ;) )

agnetasch

Modifast kostar 17,38/påse på Apoteket (på nätet 13:-/påse + frakt)
Äter man fyra påsar/dag blir det 69,52/dag

iform.se skriver man om nyttan av att dricka mycket vatten: "En vetenskaplig undersökning visar att fyra liter isvatten om dagen kan ge en viktförlust på ett halvt kilo i månaden. Det beror inte bara på att vattnet tar plats i magen så att hungerkänslan minskar, utan också på att organismen förbrukar cirka 125 kalorier på att värma upp vattnet till kroppstemperatur"
http://iform.se/kost/kost-och-halsa/tio-skal-att-dricka-mer-vatten-0


Sari

Kuren kostar 500:- i veckan. Då får man 21 påsar, så det blir 23.80 per mål mat. Jag tycker det är ett helt ok pris. (Priset kan variera lite från olika konsulenter) Och i det ingår det även "konsulthjälp". Man får hur mycket stöd man vill. Och så hjälper de även till med allt efteråt. Så att man får nya vanor med den vanliga maten sen när kuren är avslutad. Det är nog lätt att hamna i sina gamla vanliga spår annars.  :)
Vattnet är för att man inte ska bli uttorkad. Det första man blir av med i vikt är allt extra vatten.
I vanliga fall ska man få i sig två liter vatten per dag så det blir ju "bara" en liter mer. :)

Sari

Idag har jag kört kuren i 6 veckor och har gått ner 13,2kg sammanlagt...  :) Känner mig riktigt nöjd!!!!

agnetasch


Sari

Nu har jag ätit Cambridge i sju veckor och har sammanlagt gått ner 15,1kg. Ska börja äta "vanlig mat" nästa vecka. Längtar!!!

agnetasch

Kommer du ihåg hur man tuggar?
Grattis menar jag (avundsjukt) :D

Sari

Åtta veckor och jag har gått ner 16.8 kg!!!!!  ;D Och nu ska jag börja äta.  :)
Får se om man får träningsvärk av tuggandet.

agnetasch

Haha, Twiggy med träningsvärkskäkar, du får smeta in dom med nån muskelsalva :D

Sari

2009-08-27 07:31 #15 Last Edit: 2009-08-27 07:34 by Sari
Igår fick jag börja med att äta högst 100g protein. Jag blev mätt efter 40-50g... Tror att min magsäck har krympt en hel del.  :) Idag ska jag även tillsätta lite grönsaker, får se hur det blir.  

agnetasch

Heja på! Hur tycker du det smakar med mat? Är det gott?

Sari

Agnetasch: Jag åt grillad kyckling igår, trodde nog att det skulle smaka JÄTTEGOTT, men det smakade "bara" ok... Men jag tror att det blir bättre.  :) Har nog vant mig med mina shakes nu. Åtta veckor utan mat är lång tid.
Jag fick inte träningsvärk av det lilla tuggandet, ;) men magen började jobba direkt.

Hasse

Det påminner mig om när jag var rejält sjuk i lunginflammation och inte kunde få i mig något annat än Apotekets näringsdrycker.

När jag började äta vanlig mat igen, smakade det inte alls gott.

Sari

Nu har jag kört igång en kur igen... Planerna är att gå ner 10 kg till...
Har hållit på i fem dagar nu och det känns lika bra som förra gången. Jag har redan kommit över hungerkänslorna.
Håll nu tummarna för mig så att jag lyckas även denna gång!!  :)


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal