Någon som brukar äta gåsamiddag?

Startat av Andreas, 2007-10-14 21:10

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: Fröken Dill skrivet 2011-11-10 14:00
Svartsoppan; god sprit (eller var det vin i?), goda kryddor, äckligt blod som koagulerade sig - kan man göra den UTAN blodet?
Ja, det tror jag. Det kom jag på när jag gjorde såsen till våra ankor. Jag hade köpt katrinplommonpuré (barnmat) för att smaksätta såsen som i övrigt innehöll ankbuljong, ankfett, vetemjöl o grädde.
Till svartsoppa för 12 pers behövs c:a 3 dl blod. Tar man istället 2-3 burkar katrinplommonpuré ger det färg o body o gifter sig säkert med "pepparkakskryddorna"

Fröken Dill


agnetasch

I år blev det gåsamiddag på Spångens gästgivargård i Ljungbyhed. Tråkigt väder på Mårtensafton men mycket o god mat. Vägen dit från Göteborg kantades av små pausar; kaffe med vildhallonmuffins i Skrea Backe och våfflor med sylt o grädde på Västragård, plantskola utanför Ängelholm (där köpte jag en länge efterlängtad liten ökenros som jag daltar med nu :-*)
Själva gåsamiddagen inleddes med svartsoppa med krås (till mig) o sparrissoppa (till göteborgarna) Alla fick smaka min soppa med mycket delade meningar som följd, tyvärr mest negativa :-\ Gåsen med tillbehör var en riklig histoia. Vi fick t.o.m en doggybag till katterna med oss, så ni kan ju gissa om vi blev varmt välkomnade vid hemkomsten. "Äppelkakan" med vaniljsås var ingen direkt höjdare; ugnsbakade äppelklyftor doppade i någon slags kanelgoja kan inte räknas som "kaka" men vem bryr sig? Vid det laget var vi proppmätta ändå.
Efter middagen var det dans, något som dom sävliga (??) skåningarna ägnade sig åt. Vi satt bara o pustade över en kopp kaffe :)

Hasse

Tack Agnetasch för ett trevligt bildreportage!

Övernattade ni sedan, eller blev det att sätta sig i bilen och åka hem på kvällen?

agnetasch

Vi övernattade. På baksidan av själva gästgiveriet ligger det längor med rum. Våra låg så klart längst bort från huvudbyggnaden, men det var rätt nyttigt med lite motion efter den bastanta måltiden ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal