Vid vilken mognadsgrad äter du päron och när "ska" de ätas?

Startat av Tobias, 2011-10-05 02:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Jag har börjat äta en massa päron nu i höst. Det är fantastiskt gott när man lyckas ta det vid rätt mognadsgrad, men jag har faktiskt ingen aning om vad som anses som den "rätt" mognadsgrad.

Jag har själv inte bestämt mig om jag föredrar när de är lätta och krispiga eller när de blir aningen mer tunga och tysta i köttet. Med det senare kommer en tydligare saftighet och mer sötma men jag saknar friskheten. Vad jag förstår så är det dock när päronet är i detta aningen mjuka stadie som det anses ätmoget?

Lucy

Stenhårda ska de vara för mig, så där så att tänderna nästar fastnar  ;) klarar överhuvudtaget inte frukt som är lite mjuk eller rinner men jag kan med ganska stor säkerhet säga att den åsikten inte stämmer överens med "den rätta" om det finns någon, det finns säkert aromer och annat som går förlorat men jag gillar min frukt så!

djohansson

Inte alls.

Jag antar att du redan sett http://www.youtube.com/watch?v=7jSE3JANx14, och sen 4:30 in i klippet  ;)

Det är verkligen så att päron inte kan ätas rätt upp och ner av den enkla anledningen att de antingen är stenhårda eller mos.

"Lagom/rätt" konsistens blir det när man tar ett stenhårt päron och kokar in det i socker och vin, eller något åt det hållet, fast det förtar ju lite av glädjen i att äta en frukt rätt upp och ner. Annars är det ju gott att lägga hårda, skivade päron på pizzan tillsammans med getost, till exempel, och sedan grädda av.

Om du tvingar mig att äta det rätt upp och ner väljer jag ändå det mosiga, eftersom smaken ändå är god och söt då.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal