Grekisk eller turkisk yoghurt

Startat av agnetasch, 2008-04-25 17:48

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Vad är det för skillnad på Lindahls två yoghurtar, grekisk o turkisk? Smak, konsistens eller vad? Någon som vet?

crlhrv

enligt hemsidan är det enda som skiljer dem åt protein- och kolhydratvärdena. fettvärdet är samma på båda, 10 %.
den grekiska innehåller mer än dubbelt så mycket protein, 7.5 % och en procentenhet mer kolhydrater, 5.2 %.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Är då den grekiska "fylligare" än den turkiska månne?

kurt

Citat från: agnetasch skrivet 2008-04-26 12:09
Är då den grekiska "fylligare" än den turkiska månne?


Det vet jag inte, men "fyllighet" är bara beroende på vad för typ av kapsel som bakterierna i yoghurtkulturen bildar. Jag antar att det är olika yoghurtkultur i dessa olika produkter, men det säger de ju tyvärr inget om. Dessa yoghurtar med högre fetthalt (10% i detta fall), har oftast betydligt mindre syrlighet än "vanlig" yoghurt.

agnetasch

Men varför säljer man turkisk respektive grekisk yoghurt om de är likadana? Jag har ingen lust att köpa en liter av varje bara för att jämföra. Trodde att jag skulle få ett svar av någon att en av dom är godast därför att.... ???

jelvis

Jag kan inte påstå att jag smakat skillnad på Icas turkiska och grekiska youghurtar. Jag köper den ena eller den andra.

Den godaste youghurt jag vet är dock Larsa som är grekisk om jag inte minns fel. Men den görs nog i Malmö.

annamaria

Min grekiska kollega tycker att det är såååå stor skillnad. Den grekiska är så oändligt mycket bättre  ;) Jag känner ingen skillnad - jag har testat båda. Men kanske om man tar en sked av varje men inte tänker jag köpa två för det.

Jomael

Jag har för mig att jag läst att skillnaden mellan de två är dels smakmässigt (den ena har något syrligare smak och den andra mer mjuk), och dels själva tillverkningen skedde på olika sätt har jag för mig. Skillnaden i tillverkningssättet var att den ena tillverkades i stora rostfria kärl och sedan hälldes ner i hinkarna, och den andra mognade (tillverkades) i själva hinken. Minns dock inte vilken som var turkisk resp grekisk... (haha behöver jag säga att en kollega tycker att jag har guldfisk-minne??)

Men vad minns (;)) är att den ena av dem krävde mer mjölk i tillverkningsprocessen, och därav är den någon krona dyrare per hink. Så det måste väl vara samma sort som är dyrare som den som tillverkades i de rostfria kärlen, eller hur? Så, vilken är dyrare av dem?

agnetasch

Haha, vilken Sherlock Holmes-slutledning :D Jag får köpa den som är dyrast o hoppas på det bästa!

agnetasch

Nu har jag köpt o jämfört Lindahls turkiska respektive grekiska yoghurt. Den turkiska fanns i ½l-hink så jag tyckte jag kunde kosta på mig :o
Den turkiska kostar 20.95/l o den grekiska 24.95/l
Den turkiska är mycket mild, typ creme fraiche, man bara anar en liten svag syrlig smak av rabarber(!?)om man känner efter. Mycket god. Ska jag göra romsås på (till Halldins lax) o äta som efterrätt med frukt o bär (eller honung)
Den grekiska är betydligt syrligare(inget för en supersmakare) till tzatziki är den perfekt o till andra syrliga såser men ingenting jag vill ha till efterrätt i alla fall.
Jag kommer att köpa den turkiska i fortsättningen. Dels för den milda smaken o dels för att den finns i mindre förpackningar. Priset är ju bra också ;D 

annamaria

Tack för detta! Jag fortsätter med den turkiska då.

kurt

En sådan mild (smaklös) yoghurt fungerar bara om fetthalten är någorlunda hög, så att fettet bidrar med andra smaker. Annars blir det mera långfil=tapetklister av det hela.

CZ

Finns ej grekisk yogurt utan yogurt är just turkiska. Sen kan de tillverkas var som helst i världen.

Grekiska mentaliteten är att rofa åt sig från andra kulturer och kalla de grekiskt, t.e.x. kaffe, gyros (köfte, kebab) baklava m.m.

annamaria

Citat från: CZ skrivet 2011-03-07 15:28
Finns ej grekisk yogurt utan yogurt är just turkiska. Sen kan de tillverkas var som helst i världen.

Grekiska mentaliteten är att rofa åt sig från andra kulturer och kalla de grekiskt, t.e.x. kaffe, gyros (köfte, kebab) baklava m.m.


Precis som vi svenskar då  ;)! Pizza, pasta och annat supersvenskt! Det är väl en bra egenskap och ha förmåga att använda andras upptäckter och göra dem till egna. Eller? Oj nu är vi nog utanför ämnet men ändå.

Amanda

Jag personligen tycker mera om den grekiska yoghurten, eftersom den i min mun smakar lenare och mildare. Den är krämig och god.
Den turkiska smakar lite mera syrlig och fetare på något vis, fastän det är samma fettprocent. Och den turkiska är lite mera "bubblig". Man ser det på utseendet också att det funnit massa luftbubblor.

Jag brukar äta yoghurten som mellanmål med frukt :)

SimonH

Säger inte agnetasch och Amanda mot varandra? Vilken är mildast? Och hur förhåller de sig till matlagningsyoghurt, "vanliga yoghurt", och "vanlig" mild yoghurt? Förrutom att det är mindre fett i "vanlig".

agnetasch

Den turkiska o den grekiska yoghurten kanske har bytt smak? Vad kan inte hitta på att hända under drygt fyra år, så länge sedan var det jag jämförde smakerna.
Nu använder jag bara den ryska yoghurten. Den är mildare, fetare o innehåller färre kolhydrater. Dessutom finns den i liten hink.

Andreas

Hur fet är den ryska och är den mycket dyrare?

Det säkraste är nog att du provar själv Simon. :) Eller vem som nu hinner först, jag har en burk turkisk hemma, eventuellt hinner jag köpa en grekisk innan den är slut och då skall jag jämföra dem.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Den ryska yoghurten har en fetthalt på 17% mot den turkiska o grekiska som innehåller 10%. Priset vet jag inte, jag betalar vad den kostar eftersom turkiska/grekiska yoghurtarna faller bort; dom är aningen för sura för mig ;)

På Lindahls Yoghurtskola säger dom om den grekiska: "frisk, något syrligare än Turkisk yoghurt"

http://yoghurtskolan.se/se/yoghurtfakta/varfoer-tre-sorters-naturell-yoghurt.aspx

Andreas

Oj, 17% det är fet yoghurt! Är det den allra fetaste yoghurt som finns eller finns ännu fetare?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal