Prag: Lehka hlava - Clear head

Startat av Andreas, 2012-06-20 10:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Lehka hlava är rankad som nummer 19 av 1337 pragrestauranger hos Tripadvisor med rubriker som "Underbar vegetarisk mat.", "Don't miss this gem!" och "Vegetarina oasis!". En sådan restaurang måste förstås besökas.

Läget är bara något hundratal meter från den turistspäckade Karlov most* men är ändå inte tvärenkelt att hitta i en trång gränd något kvarter in i gröten.

Jag väljer velka lehka hlava, en tallrik med utvalda rätter från menyn, eller som det står i den engelska menyn "Big Clear Head selection of main dishes (eggplant quesadilla with tomato salsa and sour cream, grilled vegetable kebabs, potatoes au gratin and a small green salad with lemon-honey dressing)" för 215 koruna vilket motsvarar 76 kronor.

Tallriken är rejält full med mat! Som ni kan se på bilden nedan innehåller den två stycken goda auberginefyllda quesadilla med tomatsalsa och creme fraiche. Två stycken lagom grillade spett med paprika, svamp, squash och sötpotatis. En bit god potatisgratäng. Samt en fräsch grönsallad med citronhonungsdressing.

Allt gott och vällagat. Men helheten är inte alldeles lyckad. Potatiskakan är tung. Och tillsammans med quesadillan som också är tung känns potatiskakan överflödig. Och två quesadilla är också i överkant. Istället för potatiskaka och en av quesadillorna hade jag hellre sett någon fler sorts mat på tallriken och gärna då något som bryter av mer och är lite lättare... Nåja. Behöver jag säga att man blir rejält mätt? Det blir man.

Vilka krav kan egentligen ställas på ett sådant här ställe? Personalen är jättetrevlig, lokalen mysig, maten billig, god och generös. Men som framgår av stycket ovan är jag dessvärre inte helt nöjd ändå, så betyget kan nog inte bli mer än 3/5. Jag går dock gärna hit igen för att ge några av de andra rätterna på menyn en chans.

*) Karlsbron från vilken svenska armén försökte inta gamla stan i slutet av Trettioåriga kriget 1648.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal