Umeå: Pizzeria Roberto

Startat av Andreas, 2007-04-05 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Pizzeria Roberto är en liten trång pizzeria med några få stolar som ligger vid Tegs brocenter i Umeå och drivs av en Italienare.

Igår provade jag en Maldini på nämnda pizzeria. Fyllningen består av tomat, mozarella, parmaskinka, ruccola och olivolja. Botten var perfekt, precis lagom knaprig och seg med lite ruffig yta och bubblor. Fyllningen var generös, med riktigt mycket parmaskinka och ruccola.

Genuint och mycket gott, rekommenderas varmt!
Den som inte frågar får inga svar.

Augusto

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-05 22:32
Pizzeria Roberto är en liten trång pizzeria med några få stolar som ligger vid Tegs brocenter i Umeå och drivs av en Italienare.

Igår provade jag en Maldini på nämnda pizzeria. Fyllningen består av tomat, mozarella, parmaskinka, ruccola och olivolja. Botten var perfekt, precis lagom knaprig och seg med lite ruffig yta och bubblor. Fyllningen var generös, med riktigt mycket parmaskinka och ruccola.

Genuint och mycket gott, rekommenderas varmt!


Det låter som en finsmakarpizza.

Testa calzone magnus på Happy Burger vid järnvägestorget...
Jävlar det är ett års ostkonsumtion i en pizza. :-D


Andreas

Happy Burger ja hehe det är ett riktigt hak det. Jag är faktiskt osäker på om det finns kvar...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Happy burger finns fortfarande kvar. Kanske man måste testa en Pizza där.

Augusto

Calzone Magnus är en dubbeldegspizza med massivfyllning av skinka och ost.

Urban

Låter som en Pizza i min smak :-). Normalt så beställer jag alltid extra ost på min pizza... Fast om den redan är rejält laddad med ost så behövs det ju inte.

Btw. Välkommen till Matforum

Urban

I fredags så gjorde jag ett besök på Pizzeria Roberto vilket är den enda "riktiga" Pizzerian i Umeå.
Och varför är det så?, jo därför att pizzorna bakas av en  tvättäkta Italienare helt enkelt!.
När det gäller pizza så är jag hemskt kräsen pga. att jag satt i mig en och annan pizza under min tid som målare (även privat ;D).
Umeå kryllar av pizzerior men få kan baka en pizza som jag vill ha den. Mina krav på en pizza är att den ska vara välgräddad med en god kant, tunn botten, god tomatsås, bra kvalitet på ost och indgridienser + mycket fyllning.
Snålhet på fyllning är bland det värsta jag vet. Äter jag på en pizzeria och dom är snål med den så kommer jag aldrig tillbaka, punkt slut!.
Jag har ju som sagt ätit på denna pizzeria ett "antal" gånger, så jag har haft tid att prata med Ricardo (pizzabagaren) om just pizza och kvalité.
Ricardo säger att den viktigaste grundstommen i en bra pizza är tomatsåsen. Osten ska ha rätt fetthalt och smak, hög kvalitet på skinka och andra indgridienser (picnicskinka är bannlyst här), åsså en bra deg förstås. Förrutom allt detta så behövs en riktigt bra pizzaugn.
Allt detta tillsammans skapar hemskt goda pizzor vilket är den stora anledningen varför jag har blivit så kräsen när det gäller just pizza.
Normalt när jag äter på Pizzeria Roberto så beställer jag till 95% en Calzone. Det kan låta lite tråkigt att bara beställa en sån..
Men faktum är att det finns ingen annan pizzeria som kan baka en Calzone som Ricardo kan, därav anledningen.
Jag har frågat ut Ricardo om varför just hans Calzone är så perfekt och svaret har ni ovan. Ricardo säger även att Calzone är den pizzan som är svårast att få riktigt bra.
Många gånger har jag testat andra pizzeriors Calzone, och många gånger har man blivit besviken (tyvärr).
Ofta är dom alldeles för bleka till färgen, halvsmält ost på insidan (ibland kall också), ofta med en tomatsås med för mycket kryddor som tar ut all annan smak >:(.
Hur som helst, jag ringde från bilen och förbeställde mig en Cappriciosa med svar att den blir klar om ca: 10-15 min.
När jag kom dit så hejade jag som vanligt och satte mig ner för att vänta.
Men denna gång tog det lite längre tid än vanligt, fast jag var inte stressad som tur var.
Efter liten stund så tittar han lite frågsamt åt mig och undrar... Visst hade du beställt en Calzone?.
Lite småleende så svarade jag att det var en Cappriciosa som jag väntade på. Snabbt som sjutton så plockade han fram en Cappriciosa som han lagt i en kartong på varmhållning ovanför ugnen, dock hade den inte legat längre än 5-7 min så den var fortfarande som nygräddad.
Lite förvirrad säger han till mig.. Du brukar ju alltid beställa Calzone ???, varför en platt pizza idag ??? (fick nästan känslan av att han trodde jag blivit sjuk eller nånting liknande).
Joe svarade jag.. Eftersom jag åt en Calzone här i Tisdags så tyckte jag att det var dags att passa på och prova nånting "annorlunda" ;D.
Jag betalade 50 :- inkl. dryck och satte mig vid ett bord utanför pizzerian i det vackra vädret.
Cappriciosan gjorde mig inte heller besviken.. Snarare tvärs om..
Utsökt smak, välgräddad med en segkrispig kant och med fyllning till bredden gjorde min lunch perfekt!.
För ni som har vägarna förbi Umeå, eller bor i Umeå och inte har provat att äta en pizza från Pizzeria Roberto så rekommenderar jag er varmt att göra det.
Denna pizzeria är från start endast gjord för hämtpizza, men erbjuder gäster på senare år att kunna äta inne på vintern, eller ute på sommaren om så önskas.
Men det är dock ingen restaurangmiljö här, utan ett väldigt enkelt långbord med höga barstolar som gäller om du vill inta din pizza på plats. Det finns även ett litet plastbord med några stolar också. Är du intresserad av sport och Italiensk fotboll (vilket inte jag är), så kan du alltid få dig ett trevligt samtal med Ricardo. Kan understryka att han håller på Milan, och på Umeås hockeylag Björklöven.

En varning är dock att utfärda!.
Om ni har tänkt att beställa en pizza på en Lördag eller Söndag så måste ni vara ute i väldigt god tid.
Ringer ni och beställer pizza runt 4-5 tiden så får ni allt räkna med en väntetid på mellan 1-2 timmar!!.
Detta beror inte på att det bakas långsamt vill jag lova. Utan för att fler och fler människor har upptäckt var man kan köpa den godaste pizzan i Umeå.



Norfdas

2008-04-03 01:36 #7 Last Edit: 2008-04-03 01:59 by Norfdas
Robertos gör precis som trådskaparen skriver bästa pizzorna i Umeå.
Tror faktiskt inte att jag ätit någon godare pizza än där, kan vara någon pizzaslice i Philadelphia USA.
Jag köper till 98% en Calzone special, men ytterst sällan på helger.
Om du ska ha en perfekt pizza, ta en måndag då Ricardo har tid all lägga lite möda på din måltid.

Edit: Stavfel.

peter123


Groet

Jag var förbi och åt en Maldini efter midsommar, mycket nöjd! Det var bland den bästa pizzan jag ätit i Sverige. Jag kommer att flytta till teg så det blir många besök där i framtiden =).

Anna

Håller med de andra som provat, kan kanske vara Sveriges bästa pizzeria! Åt en underbar oxfilépizza där i helgen, väl värd varenda krona, och stor nog att dela på om man inte är så hungrig. Även värt att nämna pizzasalladen, som innehåller någon sorts senapsdressing (?) - mycket god! :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal