Saffran

Startat av Andreas, 2008-11-29 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har alltid köpt sånt där saffranspulver i såna där småpåsar (kuvert tror jag de kallas) men Gordon Ramsey sa i ett F-wordavsnitt jag såg att opulvriserat saffran är mycket bättre, var får man tag i sånt?

En till undran: Är det nån som faktiskt märkt nån påtaligt skillnad på saffranspulver från olika fabrikat?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vad menar Gordon Ramsey med att opulvriserat saffran skulle vara bättre? Bättre smak? Starkare smak? Starkare färg?
Eller bara bökigare att skaffa o handskas med? Förr höll man ju på o stötte saffran med sockerbitar, men inte minns jag att det blev bättre på något vis.

Jag änvänder bara hemodlad saffran jag ;D

ena

Använder opulvriserat på jobbet o pulvriserat hemma o märker ingen större skillnad...inte större än skillnaden som är mellan olika kuvert...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Vilket kurvertsaffran är bäst?

Och menar ni att Gordon Ramsey har helt fel? Så här säger han ordagrant cirka 11,5 minuter in i F-word episod 2 2005: "Never ever buy powdered saffron, it may color the food but it won't give any flavour.", dvs "Köp aldrig i livet saffranspulver, det ger kanske färg men ingen smak."
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Det finns mycket fusk med pulvriserat saffran, dock inte det som man kan/kunde köpa på apoteket. Köpte 100gr saffran från Kashmir för 2 år sedan, den var ok men inte perfekt, men det var underbart att kunna slösa med saffran i maten. Funderar på att köpa hem en ny omgång då den andra är slut, vi kanske skulle slå till med ett gruppköp, priset blir avsevärt lägre än att springa och köpa småpåsar.

/gilius

agnetasch

Jag använder mycket saffran så jag tycker det låter intressant med gruppköp. Frågan är bara vilken mängd o vilket pris? En 25 kg-säck vore lite häftigt ;D

Jomael

Jag är också intresserad av ett gruppköp. Gilius, har du möjlighet att kolla upp priser och liknande?

Tommy

Jag har köpt i indiska butiker i alla fall här i Göteborg.

Det har varit den trådiga varianten med hög kvalitet.

Det konstiga är att dom inte verkar förstå vad det kostar här i Sverige ;D

/Tommy

Mickan

Vill man ha trådsaffran finns det ofta i invandrarbutiker av mellanösterntyp. Det ser vackert ut och är bra om man lagar en rätt som ska koka en stund tycker jag. Vill man ha snabb smak och kulör är pulver bättre. Apotekets är toppen!
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Köper persisk saffran i 6-gramsförpackning för 80 kronor i en kryddbutik som drivs av en orientalisk familj. Den är mycket fin och aromatisk.
Tips för att få fram den goda smaken är att stöta saffranet med socker och sedan lösa upp alltihop i 2-3 cl brännvin.

webguide

Pulversaffran är ofta färgad med Gurkmeja, det är bättre att köpa hel saffran, det finns i de flesta delikatessbutiker.

annamaria

Jag bjöd min mormor på Lussebullar. Hade två påsar saffran i degen. Hon är inte förtjust i saffran. Hon säger direkt när hon äter - "det var goda bullar, smakar väldigt lite saffran".

Är det lika "mycket" saffran i saffran nu för tiden?    * En fundering bara*  ???

webguide

Citat från: annamaria skrivet 2011-11-27 17:44
Jag bjöd min mormor på Lussebullar. Hade två påsar saffran i degen. Hon är inte förtjust i saffran. Hon säger direkt när hon äter - "det var goda bullar, smakar väldigt lite saffran".

Är det lika "mycket" saffran i saffran nu för tiden?    * En fundering bara*  ???


Om det är riktig saffran så är det lika mycket som alltid! :)

annamaria

Citat från: webguide skrivet 2011-11-28 10:57
Om det är riktig saffran så är det lika mycket som alltid! :)


Ja och hur vet man det då?

webguide

Citat från: annamaria skrivet 2011-11-28 18:59
Ja och hur vet man det då?


Jag skulle tro att det säkraste sättet att veta det är att köpa hel saffran istället för i pulverform.

annamaria

Citat från: webguide skrivet 2011-11-29 07:08
Jag skulle tro att det säkraste sättet att veta det är att köpa hel saffran istället för i pulverform.


Jag trodde det var det jag köpte, det var det inte uppräckte jag när jag hällde det i morteln.... ???

Andreas

[Flyttade diskussionen om saffranskvalitet från saffranspristråden till den mer allmänna saffranstråden.]

Det här med saffranskvalitet verkar komplicerat. Citat från Wikipedias artikel om Saffran:
¤ "I lågprissaffran ingår hela pistillen och inte bara dess märke och blir därmed av sekunda kvalitet."
¤ "Förfalskad saffran är ofta utdrygad med mald gurkmeja (Curcum longa), som bara ger färg, men smakar nästan ingenting alls, eller safflor (Carthamus tinctotius) som torkats och vars färg och form mycket väl liknar saffran."
¤ "Priset beror på saffranets kvalitet, som avgörs av dess färgmättnad, elasticitet, färskhet, och helhet. ISO har tagit fram en standard för att kvalitetsmärka saffran, ISO 3632, som graderar saffran i fyra kvalitetsgrupper på laborativ väg, efter dess halt av crocin (färg), picrocrocin (smak), och safranal (doft)." (ISO-Standarden hade varit intressant läsa, men är ganska dyr, ISO 3632-1:2011 "Spices -- Saffron (Crocus sativus L.) -- Part 1: Specification" kostar 529:- http://www.google.se/search?num=10&q=ISO+3632+site:sis.se)

Så alltså: Hur kan man vara säker på att man inte får mer än bara märket eller safflor om man köper hel saffran? Och hur vet man att den är färsk och vilken av de 4 ISO-kvaliteterna man får?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Intressant, hade ingen aning om detta! Ofta leder mer info till att man upptäcker hur lite man egentligen vet.. :)

Hur som helst, om man är nyfiken på kvaliteten kan man höra med tillverkaren om de arbetar efter ISO 3632. Man kan ju vara ISO-certifierad på andra områden, kanske även här? Alltså om de inte uppfyller lägsta kraven på färg, smak och doft så får de kanske inget certifikat. Vad säger ni, ska vi mailbomba Santa Maria och höra om de är certifierade enligt ISO 3632? ;)

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2011-11-30 11:44

¤ "I lågprissaffran ingår hela pistillen och inte bara dess märke och blir därmed av sekunda kvalitet."


Så med andra ord är det inte alls säkert att det är äkta vara när det är "hel" saffran då? Det kan vara fusk även det.


agnetasch

Hur är det med priset på hel saffran jämfört med pulver-saffran? Om det är dyrare (eftersom det uppfattas som mer "äkta") blir man ju dubbelt lurad. En billig pulvervariant är man i alla fall lite skeptisk till.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal