Shar-Pei bagels

Startat av jelvis, 2008-03-02 21:51

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Jag skulle göra bagels igår hemma hos mor & far eftersom de inte har ätit bagels tidigare. Tyvärr så hade de bara vetemjöl special fullkorn hemma men vi chansade på att det skulle gå bra ändå.

Jag körde på efter Kryddburkens recept (eftersom jag tycker att det är bra och för att jag tycker om hennes blogg)  och substituerade det vanliga mjölet med fullkornsmjölet rätt av.

Båda jäsningarna gick bra och bagelsarna (vad säger man i plural på svenska?) blev jästa, puffiga och fina. När vi kokte dem så blev de skrynkliga precis som vanligt och jag tänkte att de puffar väl till sig i ugnen som de alltid gör.

Tyvärr så puffade bagelsen inte upp som de brukade utan resultatet blev kompakta och skrynkliga mörka bagels. Riktigt fula faktiskt fast med en viss karaktär. Smaken var helt ok, men ganska långt ifrån riktiga bagels.

Så jag vill härmed avråda från att göra fullkornsbagels. Det är ingen god idé.

justrom

Tack för det. Har suttit att funderat på att göra bagels ett tag men jag föredrar ju fullkorn framför bara vetemjöl. Då slipper man prova det iaf.  :)

Andreas

Vad betyder shar-pei?

Märkligt det där att det inte fungerade, har du nån teori? Är inte poängen med vetemjöl special fullkorn att det skall gå att använda på egen hand?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

En sådan där skrynklig hund. :-)

http://www.sharpeiklubben.se/

Jag tycker också att det är konstigt. Om jag hade skippat kokningen så hade det förmodligen inte varit något som helst problem eftersom de hade en fin och fluffig form. Jag har inte ens någon vettig teori eftersom jag kan för lite om bakning.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal