Vit Majsmjöl

Startat av mattsson, 2012-10-06 22:22

Föregående ämne - Nästa ämne

mattsson

2012-10-06 22:22 Last Edit: 2012-10-07 09:57 by mattsson
Hej!
Är det någon som vet var man kan köpa vit majsmjöl i Göteborg?
Jag skall baka Colombianska arepas. Arepan är en ojäst, platt liten bulle gjord på majsmjöl som grillas, steks eller friteras.

Jag skulle helst vilja få tag på P.A.N Harina. Det är det största märket i Venuzuela. Det går dock bra med andra märken men det skall vara vit finmalet majsmjöl. Det är inte att förväxla med det man gör tortilla på. Det är mer grovmalet.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

/Henrik

Andreas

Har du kollat med Göteborgs orienthus?

Annars när du säger vitt majsmjöl tänker jag på Maizena som ju finns i varenda matvarubutik. Men det kanske inte är samma sak. Du skriver att du vill ha finmalet majsmjöl men inte kan majsmjöl bli vitt bara av att malas finare. Frågan är vad det är som gör majsmöl vitt?

Välkommen till Matforum!
Den som inte frågar får inga svar.

mattsson

Hej Andreas!
Det är stor skillnad på vit majsmjöl och maizena. Maizena är gjort på majsstärkelse och används till olika redningar m.m. Vit majsmjöl är kokt och torkat. Du kan läsa mer på följande länk. http://en.wikipedia.org/wiki/Arepa

Jag skall ringa och höra med Göteborgs orienthus. Jag vet att P.A.N Harina importeras till Sverige.
Det borde finnas någon butik i Göteborg som säljer det.

/Henrik


Andreas

Ytterligare en variant kanske är att ringa och höra med någon sydamerikansk restaurang?

Tack för länken, där fanns kanske förklaringen till att vitt majsmjöl är vitt, det är gjort på vit majs. Fast där står även att det finns varianter gjorde på gul majs, så frågan är om färgen egentligen säger något? Och om inte kanske bättre kalla det arepamjöl?

Och går i värsta fall inte arepamjöl att få tag i så kanske det går prova den traditionella metod som omnämns dvs. göra egen mortlad majs och sen koka.
Den som inte frågar får inga svar.

mattsson

Hej Andreas!
Nu har jag äntligen varit på Göteborgs Orienthus. De hade många olika sorter av majsmjöl.
Hittade vitt majsmjöl P.A.N Harina. P.A. N Harina är exakt samma märke som används i Colombia och Venezuela för att tillverka Arepas.

Tack för tipset :-).

M. v.h
Henrik

Maziar

Hej!
Jag hade tänkt att prova att göra arepas och visste inte var jag kunde få tag på rätt majsmjöl. Ditt inlägg hjälpte mig. Tack!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal