Är cayennepeppar bakteriedödande?

Startat av Rymdsmula, 2008-12-29 15:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Rymdsmula

Köksmästaren på ett ställe jag jobbade på förut frågade mig:
Vet du varför jag har i cayennepeppar i bea såsen? Jag funderade en stund men kunde inte komma på nått vettigt svar. Han menade då att cayennepeppar är bakteriedödande.
Och eftersom beasås är kall så skulle det minska risken för bakterier i såsen.

Jag frågade min lärare i livsmedelshygien och näringslära om detta var sant, och hon sa att detta var en myt. Nästa gång jag jobbade tog jag upp detta, men han var bergsäker på sin sak. Vet någon vad som stämmer?

Anne

Det låter högst osannolikt - även OM det är bakteriedödande lär det inte göra nån skillnad i en sås om han inte har ohyggliga mängder :)
Anne's Food - min matblogg

kurt

http://www.medfak.ni.ac.yu/Acta%20facultatis/2006/2-broj/MICROBIOLOGICAL%20CORRECTNESS%20OF%20SPICES%20ON%20SALE%20IN%20HEALTH%20FOOD%20STORES%20AND%20SUPERMARKETS%20IN%20NIS.pdf

Wolfman

Skulle cayenne vara bakteridödande så har vi ju en potentiell källa för nya konserveringsmedel så jag tror att det redan är utrönat.

Andreas

Hade missat Kurts länk ovan, den fungerar inte längre men hittade en annan länk till samma artikel. I tabell 4 och 5 framgår att prover på canyennepeppar köpt i vanliga livsmedelsbutiker kan innehålla både bakterier och mögel. Dvs. cayennepeppar dödar inte bakterier, tvärtom kan man tillföra bakterier då man kryddar med canyennepeppar.

MICROBIOLOGICAL CORRECTNESS OF SPICES ON SALE IN HEALTH FOOD STORES AND SUPERMARKETS IN NIS (Nemanja Stankovic, Ljiljana Comic, Branislava Kocic)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man undrar ju hur många matmyter typ cayennepeppars bakteriedödande effekt som har orsakat matförgiftningar ute på krogarna :-\

David

Man har cayennepeppar i bean för att ge den lite "sting" (Just det, sting, nu sa jag det. Sting.)

Sen är faktiskt inte beasås kall egentligen, det är bara fuskbea som är kall. Så kallad Mayobea!

Såsbas + äggulapådunk = Mayobea.

phila54

Har funderat på det länge, då man i länder som typ Thailand inte har samma känsla för hygien som kanske i Sverige.
Att då Chilin i maten skulle ha viss bakteriehämmande effekt, just därför öser man på chili i maten, kanske är för att dölja smaken av dåliga råvaror?

David

Vissa kryddor har en konserverande effekt. Det vill säga att det skapar en ogästvänlig klimat för bakterier och svamp etc att gro. Det betyder dock inte att det dödar bakterierna som redan finns där.

Typ, saltat kött håller sig längre, inlagda saker håller sig, honung dödar bakterier etc.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal