Snabblagad mat som alternativ på helfabrikat

Startat av kjpil, 2009-02-11 17:12

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

Söker inspiration på enkel, snabblagad mat - som alternativ till helfabrikat >5-10min. Någon som har tips där kanske? Jag är sugen på att laga och fotografera bra recept i den kategorin.

Mitt bidrag till tråden blir: Färsk spenatpasta med parmesan, plommontomater, vinegrette och löskokt ägg. Tillagningstid ~4min om man är ganska snabb.



smakakarin

Jag vet inte om det här räknas, men jag klassar det iallafall som snabbmat. Speciellt om man älskar kinamat, som jag! Istället för den dyra takeaway-maten så kommer här ett alternativ som går sjukt fort och är billigt!

http://smakakarin.blogspot.com/2009/02/stekt-aggris-med-kyckling-och-blandade.html

Det smakar som på kinakrogen - love it or leave it :)

kjpil

Den ser ju både snabb och god ut! Antar att man lika gärna kan lite större mängder ris i frysen och ta fram portionspåsar för snabb tillagning

Kari

Kul & bra tråd Karl-Johan!!  ;D

Då måste jag ju få berätta om Älg och örn...grytan vi fick igår.

Här om dagen gjorde jag en större sats med tärnat älgkött som fick koka med lite vitlök, morötter tills köttet riktigt mört.

Så igår kom vi hem lite för sent och alla var tokhungriga.

Dryga litern fond och kött fick koka upp med tunt stavade morötter och sen i med Kungsörnens snabbmakaroner. 15 minuter från att spisen gick i gång tills maten var serverad. Det blev en riktig succé!




kjpil

Det där låter ju grymt gott Elka, Jag hade gärna velat ha en smakbit! Inte mycket som slår vilt.
Synd bara att man inte är lika lyckligt lottad med bra tillgång till älgkött. Kanske kan pröva med kokad högrev eller nåt istället iofs :)

kjpil

Vanlig köttfond och vatten att koka med makaronerna? Eller kör du egenfond?

Kari

Egenfond  ;D på vatten, lök, vitlök och morötter. Så smör förståss.

Hasse

Jag vill slå ett slag för långkok! Det är verkligen snabbmat som sköter sig själv på spisen medan man själv kan syssla med annat. Som nu t.ex, när dillköttet sjuder på spisen medan jag läser Matforum. Gör en stor sats, frys in i lämpliga portionsstorlekar och tina i mikron.

Kari

Helt riktigt Hasse! Långkok då och då blir just snabblagat då och då.
Känns som en ny tråd är på g...? Veckans stor/långkok?

kryddburken

Citat från: Elka skrivet 2009-02-12 09:53
Dryga litern fond och kött fick koka upp med tunt stavade morötter och sen i med Kungsörnens snabbmakaroner. 15 minuter från att spisen gick i gång tills maten var serverad. Det blev en riktig succé!


Hihi!! Köttgryta och makaroner åt jag väldigt mycket som barn! Renskav och snabbmakaroner lagade pappa varje söndag till frukost/lunch! Det gick ju snabbt...   ;D
Det var med andra ord för långt till pizzerian...

kjpil

Jag kör mycket långkok, helt klart bra ny tråd! Köpt "Långkok" med Jens Linder precis - helt fantastiska recept tycker jag. - Grymt att ha grytor o dyl i frysen - snabbt. Men om man inte har nåt i frysen

Renskav låter som om det kan gå snabbt, recept för att få det riktigt snabbt och riktigt gott?

kjpil

Kollade precis din renskavsgryte, såg grym ut! Men många ingredienser - spexiga iof, får man enbär från kryddhyllan? - vill pröva

Jag är mest ute efter sånt för folk som inte känner sig så hemma i köket :)

kryddburken

Citat från: kjpil skrivet 2009-02-12 20:58
Kollade precis din renskavsgryte, såg grym ut! Men många ingredienser - spexiga iof, får man enbär från kryddhyllan? - vill pröva
Jag är mest ute efter sånt för folk som inte känner sig så hemma i köket :)


Va roligt!
Gör det enkelt för dig och plocka bort lite ur ingredienslistan!
Gör såhär :
Bryn renskaven!
Hacka lök, schalotten eller gul - lägg ner i pannan!
Salta, peppra!
Nån form av krydda är god, jag gillar timjan, torkad finns på burk! Likaså hela enbär som du stöter i mortel!
En skvätt grädde!
5 min puttra...

Kokt (gärna pressad) potatis till!

kjpil

Allright, då åkte inköpslistan ur printern. Men funderar på det med potatis. Kanske man kan ha bönor, nudlar, pasta, bulgur, couscous eller nåt snabbare till ? Vad kan passa bäst?

Iofs är potatis både mkt enkelt och en av mina personliga favoriter, men tar ju lite tid att koka den.

kryddburken

Hihi!!
Ta snabbmakaroner då!  ;D
Nä, men allvarligt så är de gammeldags makaroner himla gott till!

Hasse

Karl-Johan, varför måste det gå så himla fort?

Att skala potatisen tar några minuter, men under den halvtimme den kokar kan man ju ägna sig åt andra saker. Som jag ser det "vinner" man inte någon tid alls på att ersätta potatisen med t.ex. nudlar eller snabbmakaroner.

kjpil

Jag håller med dig i de flesta fall Hasse. Men ibland orkar inte jag vänta på potatisen, då vill jag ha en arsenal av aptitliga rätter som är mer pålitliga än "helfabrikat i allmänhet" hälsomässigt. Sen söker jag inspiration i utbildningssyfte också. Jag tror att man kan laga många rätter på några minuter - så matlagningen verkligen aldrig behöver vara en fråga om tid och ork.

Jag kan exempelvis tycka att en helt ok måltid är att steka en lök, en tomat och en burk bönor med lite spiskummin, salt, peppar, olivolja och vinäger. Tar några minuter och är en jättebra måltid enligt mig. Men i det fallet tror jag att många inte håller med mig, plus att jag tror att det är svårt att få en sån rätt att se jätteinspirerande ut på bild.

Vill ha inspiration på bättre alternativ därför. Nudlar och färsk pasta kan man ju kombinera i all oändlighet, men det måste finnas mer :)


Citat från: Hasse skrivet 2009-02-12 22:43
Karl-Johan, varför måste det gå så himla fort?

Att skala potatisen tar några minuter, men under den halvtimme den kokar kan man ju ägna sig åt andra saker. Som jag ser det "vinner" man inte någon tid alls på att ersätta potatisen med t.ex. nudlar eller snabbmakaroner.

Hasse

Jag tycker att en macka med leverpastej och gurka är en helt OK måltid. En sådan fixar man på mindre än en minut.   ;)

Skämt åsido, jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Vad har det för betydelse hur rätten ser ut på bild? Samlar du material till en kokbok?

kjpil

Man äter med ögat, bild eller inte. Jag vill vara tidseffektiv - lära mig fota och laga mat samtidigt. Tycker inte att en macka är samma sak som en lagad måltid. Någon kokbok är det inte frågan om.

Du kanske har lite inspiration Hasse?

Hasse

OK. Om vi bortser från min favorit långkoket, så föreslår jag som snabblagad mat stekt biff i skivor med aromsmör, grönsallad och bröd.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal