Landet Brunsås - SVT

Startat av Kari, 2010-01-08 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

:) Bra du håller humöret uppe Calle, jag begriper faktiskt inte vad som tar åt folk idag. Nåja, jag är i alla fall på bra humör, det är jag nästan alltid.
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Jag har bestämt mig för att inte yttra fler åsikter om programmet innan jag har sett det, efter den här tråden så har jag bestämt mig för att jag måste se programmet.

jelvis

Citat från: CII skrivet 2010-01-13 18:29
Jag har bestämt mig för att inte yttra fler åsikter om programmet innan jag har sett det, efter den här tråden så har jag bestämt mig för att jag måste se programmet.


Det låter vettigt! :-) Vi kan diskutera programmet efter att vi har sett det. Blir nog lite mer givande då.

Att jag inte kommenterade genusperspektivet beror helt enkelt på att det inte intresserar mig så mycket.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-13 13:46
Varifrån har du fått att stämningen är uppretad? Är du uppretad?

För att behålla tråden så "in topic" som möjligt är mitt svar - We shall overcome all the brunsås in the world :P

Andreas

Det låter bra Kari. :)

CII, Jelvis: Ja där har ni en poäng, ganska roligt när man tänker efter med så pass många inlägg om något knappt nån har sett.

Men jag såg förhandsvisningen igår så nu vet jag faktiskt vad jag pratar om. Jodå nog är det infotainment alltid. Med betoning på underhållning. Trevlig underhållning om ni frågar mig. Ja förutom det uttryck Zubeyde Simsek använder, det är ett vidrigt uttryck.

Programmet är ett lapptäcke av massor av korta inslag; Lundgren intervjuar olika förståsigpåare (alla är väl förresten män?), en sketch med Schyffert, ett familjeinslag där Haag och hans barn äter Tacos tillsammans med Mexicos konsul Pilar Escobar (hon verkar supermysig!), gamla journalfilmsklipp osv. Jag gillar alla inslag förutom några sekvenser där de tre programledarna "diskuterar" med varandra, de inslagen känns ibland både lite stela och lite för flamsiga. Men helheten är som sagt trevlig och jag kommer definitivt att följa serien, de 28 minutrarna går fort.
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Nu har även jag sett första avsnittet. Sammanfattningsvis tyckte jag att det var kul och underhållande men kanske inte så bildande. Jag kommer att se det igen.

Tyckte visst att Lotta tog plats. Hon stod för resonemangen som förde programmet vidare, den röda tråden och kunskapen. Erik och Henrik agerade clowner och sidekicks. Skrattade ordentligt åt Henriks inslag om limpmackor med Oboy.

Jag tyckte att det var lite för snuttifierat och jag önskar att de som intervjuades fått mer utrymme. Kanske svårt på 28 minuter. Ett rätt stort ämne att avhandla på 28 minuter.

Synd var det också att fredagsmyset med den mexikanska konsuln avhandlades så flyktigt. Jag hade gärna sett att hon berättat mer om deras matkultur (jag har aldrig varit i Mexiko) och gärna om deras familjemiddagar.

Är vi förresten verkligen så benägna att ta till oss nytt som det påstås i programmet? Utbudet är klent utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.

Sara W

Nu har jag också sett del 1. Och gissningsvis kommer jag att se resterande avsnitt också. Bra underhållning och tack vare de korta inslagen, blir programmet aldrig segt eller ens i närheten.  Snarare hade jag nog föredragit att ge vissa inslag längre tid och håller med Jelvis om att fredagsmysinslaget gärna hade kunnat få visa vad man faktiskt äter i Mexico. Och även om jag normalt sett inte gillar Henrik Schyffert särskilt mycket, så kunde jag inte motstå att skratta åt hans Skogaholmsinslaget. Nostalgi!

På det stora hela är jag inte fylld med så mycket åsikter som jag trodde jag skulle vara och som jag brukar vara och det är kanske inte ett så bra betyg. Kanske är det lite av en besvikelse?

Men som sagt, jag kommer säkert att se hela programserien och snappa upp ett och annat matnyttigt längs vägen.

Mickan

Jag hamnar i samma läge som Sara. Jag har inte speciellt många åsikter och kan inte riktigt sätta ord på min upplevelse. Slätstruket, fånigt att prata svengelska, förfylliga läppar, smör eller margarin på limpan...

Äh, kommer inte att se det igen.
Video meliora proboque deteriora sequor

Ringo

Lite tankar om programmet från en matnovis...Till och börja med så jag håller med de som tycker att det var underhållande, är väl i rätt ålder för att uppskatta och känna igen deras humor.

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-20 22:57
kul och underhållande men kanske inte så bildande.


Om inte så lite..."gamal skåpmat"..i första programmet....för visst har vi fått höra att den svenska pizza inte är en "riktigt pizza" de senaste 20åren.  Och finns det någon som verkligen blir chockad, upprörd och känner sig lurad över att tacos inte är helt mexikansk? Även Mats-Erics guacamole dip, som jag tror han hade mer i 'hemliga kocken' eller åtminstone nämndes i samband med boken, har ju ett par år på nacken nu.

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-20 22:57
Är vi förresten verkligen så benägna att ta till oss nytt som det påstås i programmet?


......kan ju vara så att eftersom jag är svensk så uppfattar jag det som svenskar är benägna att göra som något negativt. Men jag uppfattade det iallafall som att de tyckte att det var något negativt, utan att förklara varför. Är det något fel med att vi tar till oss och "svenskar till" maträtter? Borde man inte få sälja pizza med lite härlig flygande jakob på ifall det finns svenskar som vill köpa det? Vad gör det om vi nu äter (svensk)sushi till lunch, (svensk)spaghetti-bolognese till middag och familjemyser med (svenska)tacos på fredagen?  Eller bara frågat Mats-Eric om man bör skämmas om man nu älskar sin guacamole dip.

Fast..det 7 delar till så..det kanske kommer.


Filippa

Jaha, ja... jag känner mig nog också märkligt neutral. Det var väl kul typ. Jag kan tycka att det blir lite väl flamsigt, flåsigt och fånigt när Erik & Henrik for runt i rutan. Det hade varit mer intressant att alla inslagen förde diskussionen framåt ( varför har vi så lite mexikansk mat ? Vad skiljer riktig pizza mot köpt ? Vad är skillnaden mellan halvfabrikat och riktigt gjord ? osv).

Med tanke på diskussionen här innan förväntade jag mig att jag skulle reagera på genusperspektivet men jag tyckte nog att Lotta framstod som driven, smart och kunnig medans Henrik och Erik tog plats som dum & dummare.
En sak som retade mig enormt var svengelskan som Erik envisades med att prata när han hade besök av den mexikanska konsuln. Om hon nu samtycker till att tala mexikansk mat så kan man förbanne mig hålla nivån på språket. Det är oartigt att göra så och Erik kan faktiskt engelska. Fullt jämförbart med att tala tydlig svenska till thailändska servitörer i Koh Samui och tro att dom förstår en.

Jag vet att i ett av programmen ska mitt favoritköttställe vara med (Taylors & Jones) så jag ska försöka fortsätta se men jag vet inte om jag står ut hela program...

Andreas

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-20 22:57
Jag tyckte att det var lite för snuttifierat


Snuttifiering är en allmän tevesjuka. Är det kanske ett knep de har för att behålla intresset, låter programmet byta inslag innan man själv hinner byta kanal?

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-20 22:57
och jag önskar att de som intervjuades fått mer utrymme. Kanske svårt på 28 minuter. Ett rätt stort ämne att avhandla på 28 minuter.


Man kan hinna med mycket vettigt på 28 minuter men här låg helt klart tyngdpunkten på underhållning. Undrar just om tanken med programmet under planeringsstadiet var att det skulle vara mest underhållning eller om det blev så under resans gång.

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-20 22:57
Synd var det också att fredagsmyset med den mexikanska konsuln avhandlades så flyktigt. Jag hade gärna sett att hon berättat mer om deras matkultur...


Instämmer verkligen!

Citat från: Mickan skrivet 2010-01-21 07:51
förfylliga läppar


Hoppsan, hoppas du nu inte syftar på en kvinna och bedömer henne efter utseende och inte efter prestation. ;)

Citat från: Ringo skrivet 2010-01-21 08:45
Om inte så lite..."gamal skåpmat"..i första programmet....för visst har vi fått höra att...


Jo det är sant. Men samtidigt handlar ju programmet om vårt svenska förhållande till mat och just detta är väl en stor del av det?

Citat från: Filippa skrivet 2010-01-21 11:08
En sak som retade mig enormt var svengelskan som Erik envisades med att prata när han hade besök av den mexikanska konsuln.


Fast det vi ser i programmet är väl ett hopklipp, det är ju inte alls säkert att han pratade så mycket svengelska under hennes besök. Och hur vet du förresten att hon inte förstår svenska rätt bra?
Den som inte frågar får inga svar.

Ringo

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-21 12:59
Citat från: Ringo skrivet idag kl. 08:45
Om inte så lite..."gamal skåpmat"..i första programmet....för visst har vi fått höra att...

Jo det är sant. Men samtidigt handlar ju programmet om vårt svenska förhållande till mat och just detta är väl en stor del av det?



Ja det förstås, vad jag menade var att efter första programmet att dömma så är det inget att titta på för att lära sig mycket nytt, utan mera trevlig underhållning. Men kanske är att vara för hård efter bara ett program utan kanske, som du säger, att detta är en stor del och kanske just det de vill börja med i första programmet.


CII

Jag satt och tänkte att den där forskaren Richard Tellström verkar ha intressanta tankar kring mat, ska nog se om han inte har skrivit en bok.

Resten handlade inte om mat, det var mest en plats för gamla komiker pajasa lite. Framförallt var det synd om Mexikos generalkonsul som säkert hade kunnat berätta mycket intressant om den mexikanska matkulturen och lära oss lite om hur de äter där. Men, den chansen fick hon inte då Erik Haag skulle visa hur tokigt det var med att svenska familjer äter Tacos som de vill.

Jag vill inte ägna mer tid åt det här programmet.

bryggens

Jag tyckte det var lite för hoppigt och virrigt, allt skulle gå så fort, inslaget om tacos var inte alls roligt, endast pinsamt.
Om det var ett lite lugnare tempo så skulle det (enligt min uppfattning) vara ett bättre program

Andreas

Tänkte på det här med programmets titel "Landet brunsås" och att brunsås eller att kalla en sås efter färgen på såsen skulle vara något typiskt svenskt. Det verkar det väl inte vara?

¤ Norge: "brun saus" http://www.google.se/search?q=%22brun saus%22
¤ Danmark: "brun sovs" http://www.google.se/search?q=%22brun sovs%22
¤ Finland: ruskeakastike: http://www.google.se/search?q=ruskeakastike
¤ England: HPsås kallas för "brown sauce" http://www.brownsauce.org/faq/

Dessutom kallas Bechamel (vitsås) för white sauce i engelsktalande länder. http://www.google.se/search?q=%22white sauce%22

Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Någon fler som sett avsnitt två av Landet Brunsås där industrimaten "granskas"? http://svtplay.se/v/1862939/landet_brunsas/del_2_av_8

Stark varning utfärdas härmed. Jag var positivt inställd till det första avsnittet eftersom jag av nån underlig anledning tyckte det var rätt underhållande. Men det måste varit antingen nyhetens behag eller tillfällig sinnesförvirring (kanske feberyra av förkylningen som inte riktigt vill försvinna), ty andra avsnittet känns som rena katastrofen. Ingenting är roligt, det mesta som sägs är på rent pinsamt låg nivå och det grämer mig att ett enda öre av min tv-licens har gått till denna brunsmörja. Är avsnitt tre lika uselt blir det det sista jag ser.
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Jag såg några enstaka minuter när en allmänt stökig Erik Haag for omkring med ett vildsvin på flaket mitt i stan, lät hundarna kliva ur bilen och upp på flaket till det döda vildsvinet. Varför? Schyffert körde en krystad monolog lika länge som det tog att micra en Gorby. Ja, sen räckte det. Det lovar inte gott. Känns som den bruna såsen skurit sig.

Sara W

Håller med Andreas och Tomas. Det var riktigt låg kvalitet på gårdagens program och det känns som om föregående talare har sagt allt som kan sägas om programmet. Jag kommer inte att se ett avsnitt till. Det finns så mycket bättre saker att lägga sin tid på.

agnetasch

Programmet blir förvirrat för man vet inte vad som menas med "färdigmat" Ena sekunden är det en fryst jultallrik o Gorby´s piroger, andra sekunden är det inlagda rödbetor.
Man pratar om att på 50-talet började industrin ta över matlagningen från hemmen; det visades en frysdisk med torsk- o rödspättefiléer, ärtor o hel kyckling. Är det matlagning? Vem vill sitta o sprita färska ärtor varannan dag eller plocka en färsk kyckling till söndagsmiddagen? Mycket tid lades ner på att förklara begreppet TV-dinner som aldrig ens slog i Sverige.
Att hel- o halvfabrikat ska fördömas till förmån för "bondromantisk" matlagning tycker jag är orimligt. Vem har tid att göra egen korv i ett kör? Som dessutom kanske inte ens är god; jag förstår den lilla killen som tyckte bättre om grillkorven än om vildsvinskorven (den skulle jag inte vilja smaka på, tillagad av två skitiga gubbar med långt, flottigt hår o fransiga sjalar)
Lotta berättade att innan mitten av 1800-talet var all mat fruktansvärt äcklig (?) o efter det blev allting bara bättre. Men vad var det som blev bättre? Hon menade på att vi svenskar bara har svultit o ätit mat som legat i ett gammalt skåp (?) o från början av 70-talet bara varit intresserade av vad maten kostar. Jag tycker det låter lite fördomsfullt; har svenskarna aldrig ätit eller lagat någon god mat?
Som slutkläm enades trion om att hel-o halvfabrikat inte enbart är av ondo men att dessa varor måste förbättras. Hoppas vi får lite handfasta tips om hur detta ska gå till i kommande program.
Jag gillar programmet; det finns så mycket att reta sig på ;D

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-29 12:15
Jag gillar programmet; det finns så mycket att reta sig på ;D


Ah, det var ett roligt och konstruktivt sätt att se på saken! :) Men jag tycker det var rent jobbigt att se det, så även om man säkert kan se fram emot mycket mer att reta sig på vet jag inte om jag kommer att klara den grad av självplågeri det innebär att se så många fler avsnitt om det fortsätter i den här stilen.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-29 12:15
Jag tycker det låter lite fördomsfullt; har svenskarna aldrig ätit eller lagat någon god mat?


Ja jag reagerade också på det, vem pratar dessutom...kvinna-Lotta Lundgren om? Gäller det henne själv och hennes egen omgivning, eller är det hur hon tror att medelsvensson är, eller är det något slags skojfrisk ironi jag inte förstår? Skrev upp ett par meningar ordagrant "-Vi har inte traditionerna av att smaka på maten i Sverige, vi har en tradition av att äta maten, tyst och sammanbitet, tugga ur och springa därifrån, effektivt och bra och fort ska det gå. ... -Från tidigt 70-tal och framåt så är svensken egentligen bara intresserad av en sak när det gäller mat och det är vad maten kostar."

Sen begriper jag inte heller hur hon tänker eller räknar när hon säger att en fabrikstillverkad färdigrätt borde kosta åtminstone 60-70 kronor, något slags stordriftsfördelar måste väl ändå en fabrik ha?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal