Restaruang Fincan, Svartsjö (Färingsö)

Startat av Filippa, 2010-02-19 09:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

Fincan, Svartsjö anstalt, Färingsö ca 3 mil från Stockholm. www.fincan.se

Är det värt att åka buss i 45 minuter och 3 mil för sushi ?

JAJAMENSAN !

JA, det var så värt det. I restaurangen Fincan i Svartsjö serveras det lunch varje dag och varje torsdag kväll serveras det sushi och igår var jag där.

Vi åt en liten sashimi till förrätt; röding, lax, tonfisk, rättika, bläckfisk mm. Lagom tjocka bitar, kul dekoration i form av trådar av rödbetor, extremt finhackad lök och lite annat grejs. God, stark wasabi och enligt pappa var ingefäran jättegod.

Sedan åt vi Sushi Moriawase (blandad) med 14 bitar; röding, lax, bläckfisk, räkor, tonfisk, rullar mm. Inte en enda bit var lik den andra. Lagom med ris, inte för små och taniga bitar och trevligt serverat. Och så fräscht och gott. Super!

De använder bara ekologisk odlad tonfisk och räkor, närproducerad fisk används så länge kvaliteten och tillgång tillåter.

Inga minus ? Nja, ett. Kanske. Jag tyckte riset var för löst "ihoprullat" men det kan vara min pinn-teknik som blivit dålig.

Så slutsatsen är att japp, har du möjligheten så ta buss 336 eller 316 från Brommaplan till Svartsjö /eller ta bilen via Brommaplan, Nockebybron ut mot Färingsö (Svartsjö) och ät gourmetsushi på landet. Det är värt resan.

Betyg 5 av 5

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal