Ayurvedisk vecka

Startat av Mimmi, 2008-03-10 19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi

Här hemma har vi nu dragit igång med en Ayurvedisk vecka med matlagning på bred front. Vi lagar en ny rätt varje dag som vi bjuder på. Först ut i raden är Ghi som ligger till grund för fortsatt stekning på temat.

Kom gärna med kommentarer och tips ni som har något på lut.


http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/10/ghi/

crlhrv

ghee kan man köpa färdigt på burk. är det något att ha?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mimmi

Har ingen erfarenhet av färdigköpt, har lagat från grunden vid alla tillfällen.

jelvis

Jag har inte gjort själv men gillar ghee på burk. :-)

Fast jag hade inte tänkt en tanke på att använda det till Pop Corn. Det är genialt! Det måste jag göra!

Mimmi

Nu kan jag bjuda på rotsaksbiffar med kryddigt saffransris och aramealger. Bakade bananer fick bli avslutningen på måltiden.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/11/rotfruktsbiffar-med-saffransris-och-aramealger/


Andreas

Ayurvedisk vecka, vet alla vad det är?  ??? Jag måste erkänna att jag aldrig ens hört ordet "Ayurvedisk" förän du startade denna tråd Mimmi, vad betyder det egentligen?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Ayurvedisk - vegetarisk mat, innebär att man äter god, vacker och hälsosam mat som också är anpassad till ens indivuella behov. Man utgår ifrån de tre doshorna Vata, Pitta och Kapha. I Indien men även Kina använder man maten som medicin på ett helt annat sätt än i västerländerna. Vi äter den här veckan för vi tycker det är jättegott och att vi mår bra av att äta veggo ibland. Vill man kan man titta närmare på de olika doschorna och äta mer anpassat efter hur man är enligt dom. (Jag är själv en Pitta.) Därefter ska jag anpassa rätterna jag äter så det stämmer överrens med    min personlighet. Så jag är i balans.

agnetasch

Jag har aldrig lyckats utreda om jag är Vata, Pitta eller Kapha, troligtvis en blandning men vilken? Var kan man för en billig peng få proffshjälp med att fastställa sin korrekta dosha?

Andreas

Mimmi: Vegetariskt och hälsosamt verkar inte alls dumt! Men det här med anpassad till individuella behov låter lite feng shui (dvs lite mystiskt) - vad i kosten är det det som skiljer sig beroende på vad man är för slags individ?

Och hur kom du i kontakt med Ayurvedicism? (Eller hur man nu säger.)
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

agnetasch: Mannen gick till en ayurvedisk läkare och fick sin doscha fastställd. Det kostade några hundralappar.

Andreas: Min man har gått på yogakurs och matlagningskurs (Ayurvedisk) och sedan har han studerat själv, ingående.

Det centrala är att hålla matsmältningen igång, Agni. Beroende på om man är varm, torr, oljig, fuktig, kall så äter man mat som passar. ex är man frusen av sig äter man värmande mat.

Ayurveda är ju österländskt så visst kan vi i västerland uppfatta det som lite mystiskt, vi är vana att det ska vara vetenskapligt...
Hur som helst är det gott, intressant och lärorikt. :)

Andreas

Tack Mimmi, ja det var klart intressant att höra om.

Är det tidskrävande att laga Ayurvediskt?

Känner du till om det finns fler såna här österländska "matläror"?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Andreas: Det är roligt att få dela med sig. Matlagningen tar inte längre tid än att laga annan mat från grunden. Det man pysslar mer med är ghin och panir. Men att göra vanlig filmjölkost tar en liten stund det med. Annars får jag nog säga att för vår del är det himla käckt när vi har kryddor, linser, bönor och ris i stora skafferiet. Allt är hemma sas. Ingen tid spills på att göra inköp. Det här receptet tycker jag du kan prova det blev supergott. :)

Dagens Dall med kryddig råstekt potatis och efterrätt blev äpplekaka med vispad grädde...gott,gottigott,gott

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/13/dagens-dall/

Andreas

Jag skrev ut det, lovar att laga det nångång! :)
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Bra, berätta när du kockat veggo på Ayurvediskt vis.

Nu har jag kommit till Desserterna först ut i raden...... ;D

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/14/ayurvediska-desserter/

Mimmi

Ännu ett bidrag till det söta efterrätterna, en enkel äpplekaka med annorlunda kryddning....

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/15/kryddig-appelkaka-pa-enkelt-vis/

Mimmi

Som avslutning på veckan vill jag bjuder er på en Potatisgratäng med Panir, smaksatt på medelhavsvis...

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/16/potatisgratang-med-panir/

Andreas

Tack så mycket Mimmi, här fick jag en bra tråd att gå tillbaka till när det gäller att fylla ut matlistan med vegetariska rätter.

En fråga om Dagens Dall http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/13/dagens-dall/ "2 dl creme fraiche" - använder de verkligen CF i Indien, är det inte snarare yoghurt?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Yoghurt används i Indien men nu var det Ayurvediskt vecka i Ragvaldstjärn. Som jag skrev i det avslutande inlägget på min blogg så kan man använda ingredienser från alla länder och kulturer. Lycka till med ditt veggo.

Andreas

I förrgår provlagade jag då "Dagens Dall", ursäkta om du tycker jag är besvärlig nu, men ditt recept var inte helt lätt att följa.

a) Först var det löken - där står inget om hur den ska beredas men jag finhackade den.

b) Sen var det tomaterna - jag citerar:
"1. Koka linserna i 10 minuter i saltat vatten. Tillsätt tomaterna skuren i bitar och koka 10 minuter till med lock.
2. Värm ghi försiktigt i en gryta och fräs kryddorna ett par minuter, sedan lök en stund och sist tomaterna. Häll ner kryddfräset i linserna."

Man ska alltså koka tomaterna ett tag i samma gryta som linserna och sen ska man plocka upp tomatbitarna ur linsgrytan och steka samma tomater? ??? För att sedan hälla tillbaka fräset och tomaterna i linsgrytan? Jag kokade bara tomaterna och hoppade över stekningen.

c) Och så var det det här med locket på den råstekta potatisen "Koka i ca 10 minuter. Rör om och låt all vätska koka bort, utan lock." - där står inget om att man ska lägga på något lock vid kokningen men eftersom man skulle koka bort vätska utan lock antog jag att det skulle vara lock vid kokningen.

Riktigt gott blev det i alla fall! Vad det smakade som..? Jag tänkte mest på Tacos. Nu har jag aldrig gjort vegetariska Tacos men en sån där linsröra borde fungera perfekt i såna.

Vilken är förresten din egen absoluta favoriträtt från din Ayurvediska vecka?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Tack för dina kommentarer ang. receptet.
Med mannen vid spisen och jag vid datorn blev det lite kommunikationsfel, men tack vare dig har jag nu fått möjlighet att korrigera.
Jag tycker att dallen med den råstekta potatisen blev en höjdare. Att få en liten dessert varje dag är en bonus som alla borde få prova på.



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal