Någon som provat Hackman Matador med Ceratec beläggning?

Startat av timofej, 2011-01-21 14:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Micke Borås

Jag köpte en Hackman matador för ca 9 mån sedan. Funkade bra i början.
Nu bränner allt fast direkt. Spelar ingen roll om jag har 2 dl olja eller 100g smör i pannan.

Skräp!

Kerstin

I sista ICA-kuriren (nr 3) så finns test av stekpannor på sidan 28.  :)

Ludd

Hej!

Sitter själv och kikar runt lite inför ett köp av ny stekpanna. Hittade den här broschyren: http://www.dafra.se/sitespecific/dafra/files/daf_stekpannebrosch_0911.pdf

Där säger de att rester av bränd mat kan fastna i/på beläggningen och göra pannan kass. Det kanske är det som hänt de flesta som klagar på att beläggningen slutar funka efter ett tag. Antagligen också därför de föreslår grovrengöring, enligt broschyren går det däremot inte att göra så mycket om man bränt in mat i beläggningen tyvärr.

Andreas

Då syftar du på det som står på sista sidan i punkt 3 under rubriken "Vad kan gå fel?" dvs. "Ytan ser bränd ut. Det är inte beläggningen som är bränd utan inbrända rester av stärkelse, äggvite ämnen m.m. som är kvar i pannan. Orsaker till detta är att stekpannan inte blivit tillräckligt rengjord efter användning eller maten har bränts så att en ny ytbeläggning har bildats. Den inbrända beläggnignen är omöjlig att få bort och därför är det nu dags för en ny stekpanna."

Men riktigt så tolkar jag inte det som står tidigare här i tråden, det verkar som att ytan på en Hackman Matador kan vara smutsig/trasig trots att den inte ser bränd ut.
Den som inte frågar får inga svar.

Larsa

Jag hade en Hackman traktörpanna med svart beläggning som började släppa efter drygt 10 år utan att ha varit använd speciellt mycket. Jag reklamerade hos Fiskars men dom sa att den var för gammal och normal livstid är ca 10 år. Nu har jag en rostfri kastrull som har släppt i botten. Ser ut som om det har korriderat mellan den tjocka botten och kastrullen. Har reklamerat detta också till Fiskars men inte fått något svar ännu. Den är också drygt 10 år. Så 10 år verkar vara livslängden på Hackman.

Jag har en sauteuse från Demeyre som är helt fantastisk. Så det lutar åt att jag köper nya kastruller från dem. Jag är lite besviken på Hackman just nu. Demeyre har 30 års garanti och så är de helt underbara att arbeta med.

En annan bra tillverkare är Creuset. Jag har deras emaljerade gjutjärnsgryta i bruk efter 30 års användning. Det kallar jag kvalitet.

vikenbadarn

Hej
Jag ska köpa en mindre stekpanna (22 cm) och har därför läst hela tråden.
Utan avsikt att reta upp någon undrar jag, ifall alla som klagar på Matador har läst instruktionerna och, inte minst, följt dem.
Här finns fakta: http://www.hackman.se/Produkter/Kok-och-stekkaerl/Matador
På mig verkar det som om stekpannorna använts på för hög värme (max 250 gr, inte låta pannan stå tom på hög värme). Handdisk förlänger livslängden avsevärt. Fastbrända rester löses skonsammast upp med outspätt diskmedel som får sitta på något dygn.
Även jag har gamla Husqvarna gjutjärnsstekpannor och de är allra bäst. Jag blästrade dem för mer än tio år sedan och fick därmed bort mycket som bränt in i pannan. Därefter stekte jag in dem på nytt.
Men, nu lagar jag mat på glaskeramikhäll och fettet går igenom gjutjärnspannan och bränner fast på hällen. Glaskeramikhällen har termostatstyrd värme, så överhettade kärl kan undvikas. Men fastbränt fett kräver noggrann rengöring av hällen efter varje stekning. Därför ska jag köpa ny stekpanna och det blir nog en Matador.
Hejs

kzmonova

Har nu haft min panna i 4 månader. Bästa pannan jag haft. En fröjd att steka i oavsett livsmedel. Ytan är som den vore tillverkad i nanoteknik. Ingenting fastnar och det räcker alltid med att tvätta ur den under rinnande varmt vatten direkt efter stekningen så är den ren. Har hänt ett par gånger att jag struntat i att rengöra den direkt och den har fått stått till dagen efter. Då åker den med i maskinen. Det enda som är ett litet minus är tyngden. Den är tung. Fast den står stadigt på spisen och lär inte slå sig i diskmaskinen tror jag.  :) Den får 9/10 fiskpinnar av mig.

UlfS

De första 50-60 gångerna jag använde pannan så var den bra, men sedan har en snabb försämring inträtt vad gäller nonstick-egenskaperna. Även efter ordentlig rengöring så fastnar det mesta i köttväg. Ångrar definitivt mitt köp.

Janne Niemi

Efter 2 år har jag ersatt min stora Matador med två andra stekpannor. En Creuset Braiser 30 cm med svart emalj. Fungerar som en traktörpanna men saknar ett långt handtag. Den använder jag till tomat, citron, vin, vinäger och att bräsera mat i. Den andra en kolstålspanna De Buyer mineral element B 32 cm till övrigt stekande. Hoppas att de ska hålla min livstid ut. Än så länge nöjd.

dentan

Hej
Jag köpte en liten Hackman Matador och var väldigt nöjd med pannans utformning och hur den fungerade. Efter att ha använt den med två fläskkotletter som först brynt ljusbruna på spisen i ugnen i 175 gr i 20 min (skaftet tål bara 150 gr, men det gick bra) började allting fastna. Fortfarande kunde jag steka ex vis köttbullar, men på en 9-gradig skala på glaskeramikhäll kunde jag inte börja varmare än 5 och sedan succesivt sänka till 4 och därefter 3, allt under förutsättning att jag nästan konstant skakade pannan så att köttbullarna ändrade läge. Pannans stekyta förändrades till att få ljusa fläckar som inte gick att känna med nageln.
Pannan har reklamerats, reklamationen har godkänts. Kom ihåg att spara kvittot!
Jag funderar på att byta till induktionshäll så att jag kan använda mina, i en del fall ärvda, gjutjärnspannor och -grytor. Det är annat än teflon o likn som håller något år eller två.
dentan

Harry Bergman

De
flesta med teflon håller endast 1 år sedan fastnar allt i dem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal