Mat att förbereda

Startat av annamaria, 2010-03-28 22:05

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag ska laga mat till mina kära arbetskamrater, 3-rätters eller buffé eller dylikt. Detta ska ske en måndag om några veckor. Middagen ska vara efter jobbet. Vilket innebär att maten bör lagas dagen innan och förvaras i kyl fram till värmning eller vad det nu blir. Har dock tillgång till 2 spisplattor och microvågsugn. OBS! Ingen vanlig ugn.

Så nu behöver jag era kloka tips! Goda smarriga rätter som går fint att förbereda. Ev värmning på spis eller micro.

Förrätt? Varmrätt? Tillbehör? Sallader? Såser? Dessert? Smårätter?


Mickan

Till förrätt skulle jag göra en god paté. Jag har lagt in en lantpaté i en annan tråd. Till den skulle jag göra en rödlökscumberland eller annan bärsås och servera detta med smågurkor och ett gott, ljust surdegsbröd.

Video meliora proboque deteriora sequor

smakakarin

Jag kan tipsa om min himmelskt goda Champinjonsoppa! Funkar både som förrätt eller som varmrätt tillsammans med ett gott lantbröd!
Recept finns här http://ensmakavkarin.wordpress.com/2010/03/29/champinjonsoppa/

annamaria

Citat från: Mickan skrivet 2010-03-29 07:56
Till förrätt skulle jag göra en god paté. Jag har lagt in en lantpaté i en annan tråd. Till den skulle jag göra en rödlökscumberland eller annan bärsås och servera detta med smågurkor och ett gott, ljust surdegsbröd.


Det där med paté - jag önskar så att jag tyckte om det. Har provat diverse varianter - men jag fixar inte konsistensen, tyvärr. Det låter sjukt gott.


Citat från: smakakarin skrivet 2010-03-29 11:35
Jag kan tipsa om min himmelskt goda Champinjonsoppa! Funkar både som förrätt eller som varmrätt tillsammans med ett gott lantbröd!
Recept finns här http://ensmakavkarin.wordpress.com/2010/03/29/champinjonsoppa/


Gillar alla champinjoner? Jag tycker din soppa ser underbar ut. Det går ju verkligen att förbereda.

agnetasch

Är det något tema på kalaset? Mycket damer? Mycket herrar? Ålder? Kräsna?

annamaria

Mina arbetskamrater : både män och kvinnor i blandade åldrar, jag är yngst och äldst är 61 år (skötare, sjuksköterskor och så doktorn förstås  ;D). Vi blir ca 12 personer. Inget särskilt tema. Bara god kalasig mat som går fint att förbereda.

Hasse

Kanske kan du göra något kring grillspett som serveras kalla med några olika såser. Någon chilistark, en med vitlök och en mildare örtsås kanske? Till detta sallad och lite plock som oliver, soltorkade tomater, fetaost och liknande. Och bröd naturligtvis.

agnetasch

Kanske en liten vårinspirerad supé med lamm:

Annapannas paté med fisk o skaldjur på salladsbädd,romsås o rosenbröd.

Rökt lamm i tunna skivor + potatisgratäng (kan värmas i mikron) stor, blandad sallad.

Vit eller brun kladdkaka med vispgrädde, jordgubbar, kiwi o physalis och/eller andra frukter.

annamaria

Citat från: Hasse skrivet 2010-03-30 20:16
Kanske kan du göra något kring grillspett som serveras kalla med några olika såser. Någon chilistark, en med vitlök och en mildare örtsås kanske? Till detta sallad och lite plock som oliver, soltorkade tomater, fetaost och liknande. Och bröd naturligtvis.

Åh det låter himla gott. Det blir många spett.
Citat från: agnetasch skrivet 2010-03-31 10:53


Kanske en liten vårinspirerad supé med lamm:

Annapannas paté med fisk o skaldjur på salladsbädd,romsås o rosenbröd.

Rökt lamm i tunna skivor + potatisgratäng (kan värmas i mikron) stor, blandad sallad.

Vit eller brun kladdkaka med vispgrädde, jordgubbar, kiwi o physalis och/eller andra frukter.


Nja...det där med paté....inte min grej tyvärr. Lammet - var köper man det rökt? Kladdkakan...kanske skulle göra 2009 års SM-vinnare, den är ju god.

agnetasch

Citat från: annamaria skrivet 2010-03-31 19:31
Nja...det där med paté....inte min grej tyvärr
Men det är ju din egen fiskpaté! När du gav oss receptet tyckte du att den skulle passa så bra som förrätt ???

Citat från: annamaria skrivet 2010-03-31 19:31
Lammet - var köper man det rökt?
Jag köpte rökt lammstek för många år sedan. Tror att det var på COOP.

Hasse

Citat från: annamaria skrivet 2010-03-31 19:31
Åh det låter himla gott. Det blir många spett.


Spetten kan du förbereda genom att steka i ugn, 225 grader, en dag i förväg. Det är "tidseffektivt". Sedan kan du servera dem kalla, eller värma i mikrovågsugnen.

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2010-03-31 19:48
Men det är ju din egen fiskpaté! När du gav oss receptet tyckte du att den skulle passa så bra som förrätt ???

Ja jag vet.... :-[ visst passar den som förrätt för dem som gillar paté - men jag vill gärna kunna äta....jag har verkligen försökt lära mig - för det borde ju vara gott...men tyvärr  :-[. Har gjort diverse varianter....åh det går inte så bra. Det luktar gott och innehåller goda grejor...men det är nog allt tyvärr.
Citat från: Hasse skrivet 2010-03-31 20:07
Spetten kan du förbereda genom att steka i ugn, 225 grader, en dag i förväg. Det är "tidseffektivt". Sedan kan du servera dem kalla, eller värma i mikrovågsugnen.


Tåls definitivt att funderas på!

danielstahl


annamaria

Börjar ångra mig nu...hur ska jag kunna bestämma mig? Det här låter gott - särskilt såserna. Dem ska jag definitivt spara inför sommarens grille.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal