Bakning med bakmaskin

Startat av Andreas, 2007-05-06 14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Lånade hem en Kenwood Rapid-Bake BM200 häromdagen för att prova på det här med bakning i bakmaskin (sisådär 20 år efter det var en fluga och årets julklapp). Jag bakar annars rätt mycket både med och utan varmluft samt på elhäll men visst verkar det praktiskt att bara hälla ner ingredienserna i en liten snäll maskin som gör jobbet och mysigt att vakna upp på söndagsmorgonen till nygräddat bröd?

Så igår kväll pytsade jag i följande i maskinen:
¤ 3 dl vatten
¤ 1 dl grovt rågmjöl
¤ 6 dl vetemjöl
¤ 1 msk smör
¤ 1,5 tsk salt
¤ 1 tsk socker
¤ 1,5 tsk torrjäst
Valde sen program 2 = "900 g vitt matbröd" och ställde timern så att det skulle bli klart 08:00 idag.

Efter en god natts sömn tassade jag förväntansfullt fram till maskinen, nu skulle här ätas nygräddat bröd minsann! ...men det slutade med att den enda som fick nybakt "bröd" var min gröne runde vän...

Jag vet vad som gick fel... är det nån annan som ser det med ledning av bilderna nedan?

Och har någon erfarenheter av bakmaskiner eller recept lämpade för bakmaskin, posta dem gärna i denna tråd!

Bild 1: här är ingredienserna i maskinen innan start igår kväl
Bild 2: här är det färdiga brödet imorse
Bild 3: här har jag lagt upp brödet på en tallrik
Bild 4: här hamnade brödet till sist
(som vanligt - klicka på bilderna för att förstora dem)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

2007-05-06 19:00 #1 Last Edit: 2007-05-06 20:33 by Urban
Det var ju så att man nästan började på att gråta när man såg den stygga degklumpbiten du lyckats åstadskomma i maskinen  :'(.

Även om min mor är förträfflig på att baka bröd så gick hon på reklamen om bakmaskiner när dom var högaktuella nån gång i början på 90 talet och skaffade sig en.
Då... på den tiden kändes det otroligt coooolt att familjen var innehavare av en bakmaskin, och dom flesta var riktigt imponerade hur gott bröd den kunde göra!.
För baka kunde den faktiskt.. med mycket gott resultat dessutom!.
Tror att den gick i princip varenda dag i 1 år tid, så när man klev upp på morgonen och skulle till skolan så fanns det varmt bröd till frukost.
Det var en Electro Helios som funkar än idag.. Dock var det säkert 10-15 år sedan den användes sist.

Var själv inte delaktig i att rigga maskinen med indgridienser, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Andreas

I morse blev resultatet mycket bättre! Knaprig och god skorpa, mjukt och fluffigt inre. Sammantaget ett gott neutralt matbröd även om den extra smak man får av längre jästider förstås saknas. Körde precis samma recept som igår, möjligen att saltmängden kan minskas lite, kanske tar 1 1/4 tsk salt nästa omgång.

Nästa gång ska jag prova något lite mer avancerat. Har din mor förresten något extra bra bakmaskinsrecept att dela med sig av Urban? (Tack för sympatitårarna.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Elgiganten tar runt 800 kronor för BM250 (förmodligen en efterföljare) idag såg jag, du kan också få en för en femhundring på Jula. Vet inte vad som skiljer dem åt och vad man skall titta efter vid köp, jag är lite för grön på bakmaskiner än så länge. Jo förresten, något som hade varit bra hade varit en mer avlång form på brödet, det blir väldigt stora skivor från denna när man gör största möjliga deg. Fast det kanske inte går, förmodligen svårt att få degkroken i botten att komma åt att röra om ordentligt med annan brödgeometri.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Igår kväll var det så dags för omgång tre i maskinen. Denna gång ville jag prova göra något lite grövre.

Då jag lånade maskinen fick jag med en bunt utskrifter från en sida med bakmaskinsrecept på nätet:
http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm
(Har inte lyckats hitta namnet på personen bakom sidan.)

Fastnade hur som helst för "Sportlimpa", har kastat om ingredienserna i den ordning jag sätter dem i maskinen - enligt min bruksanvisning ska vätskan i först osv. Minskade också saltmängden lite och tycker det blev bättre. (Jag har i och för sig Allerum vällagrad prästost som pålägg som smakar rätt mycket.)

Sportlimpa
¤ 3 dl mjölk
¤ 3 dl vetemjöl
¤ 3 dl rågsikt
¤ 1,5 dl grahamsmjöl
¤ 0,5 dl linfrö
¤ 1,25 tsk salt
¤ 1 msk pomeransskal
¤ 1 tsk stött fänkål
¤ 1 msk smör
¤ 2 msk sirap
¤ 1,5 tsk torrjäst

Körde på program 4 - "grovbröd 900 g".

Det här blev riktigt bra, riktigt fylligt, kryddigt och gott bröd. Ser i bruksanvisningen att den första jästiden på grovbröd är 120 minuter jmf. med 29 minuter för grundprogrammet jag körde igår så nu hinner också brödsmaken utvecklas mycket mer.

Eftersom grövre bröd inte jäser inte upp lika mycket blev det mer hanterbar storlek på brödskivorna (12 cm x 8 cm jmf. med 11 x 12 cm - ja det högre brödet drog ihop sig mer på bredden), dessutom blev brödkonsistensen bättre i min smak nu, det förra brödet var lite väl fluffigt - inte som franskan i affären men nära på.

- - -

Rengöringen av maskinen är väldigt enkel, det är någon typ av teflonbeläggning både i maskinen och på degblandarvingen så knappt något sitter kvar när man tar ut brödet. Jag rengjorde den inte alls mellan gångerna faktiskt.

I med ingredienserna, på med maskinen, ut med brödet, klart. Rätt stor skillnad mot vanligt bak när man ska passa degen för jäsning, knådning, utbakning, gräddning, diska kletiga bunkar bunkar och plåtar, torka arbetsytor osv.

Visst, det blir inte världens roligaste form på brödet, men en sån här maskin är egentligen helt perfekt när man vill experimentera och prova smakkombinationer i bröd - snabbt, enkelt och lagom provmängd. När man sen hittat nåt man gillar kan man göra samma bröd "som vanligt" om man vill det.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Omgång 4 klar imorse! Provade nu receptet "Sportigare än sportigaste limpan" från samma källa som ovan. Men minskade saltmängden samt bytte ut sirapen mot lite mer vatten eftersom jag gillar helt osötat bröd. För den delen är inte sirap speciellt sportigt.

Min version av Sportigare än sportigaste limpan:
3,3 dl vatten
2 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1,5 dl grovt rågmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
0,5 dl linfrö
1,5 tsk salt
1 msk smör
1,5 tsk torrjäst

Samma program som igår - 4 - "grovbröd 900 g".

Detta blev ett riktigt grovt och bra bröd!

Nu måste jag bara prova något med solroskärnor eller med fikon och nötter....
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kan du inte prova om det går att ha i nässlor?

Urban

Visst brukar det växa fullt med nässlor bakom laggår´n din?

Gunvor H

Glädjande med ett manfolk som bakar bröd det skulle aldrig Leif dock likt karlar att bruka apparater till allt o elektricitet är kostsamt. Deg skall knådas med händerna eljest blir det ej samröre med brödet. Arbete gör sömnen söt.

agnetasch

Men,Gunvor H,ibland kan det vara så att händerna inte är riktigt som dom ska.Jag är lite till-o-från med mina taffliga händer o tar tacksamt emot den hjälp jag kan få.Fast händerna är nog inga problem i sagan  "Andreas o bakmaskinen" ;D ;D

Andreas

Agneta, Urban: Jo men än har inte nässlorna kommit upp vad jag vet...

Gunvor: Håller med om att det är trevligt att knåda deg men det är väldigt mycket enklare att baka med bakmaskin. Om valet står mellan att köpa trist butiksbakat bröd eller få hembakat från en bakmaskin är det då ändå inte trevligare med det hembakade tycker du?

Jag gissar dessutom att det går mindre el till en bakmaskin än till att värma upp en vanlig stor ugn.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-13 11:30
Jag gissar dessutom att det går mindre el till en bakmaskin än till att värma upp en vanlig stor ugn.


Det kanske vore värt att kolla upp?

Andreas

Hittade en artikel om bakmaskiner från 2001 i Icakuriren
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004142057_Administrators959/20041004142057_Administrators959.dbp.asp?sAction=PRINT

"En bakmaskin drar mindre än hälften så mycket el som en ugn, men å andra sidan kan man baka flera matbröd åt gången i ugnen." Lite ospecifikt kanske. Får bestämt ta och köra elenergimätaren på bakmaskinen vid tillfälle.

I Ickakurirens artikel står för övrigt även "Det maskinen är bäst på är att baka vitt matbröd." vilket jag inte håller med om. Tycker grövre bröd blir bättre, det vita blir aningen för fluffigt för min smak oavsett om det grövre är lite mer hopsjunket.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Omgång 5 klar idag, som av en händelse precis lagom till middagsgröten! Provade nu receptet "Solrosbröd" från samma källa som ovan. Ökade dock saltmängden en aning denna gång samt använde för första gången vanlig jäst istället för torrjäst.

Min version av Solrosbrödet
3 dl vatten
5 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
0,5 msk kummin
2/3 tsk salt
1 msk solrosolja
1/3 pkt jäst
0,5 dl solroskärnor

Stoppade i allt utom solroskärnorna i maskinen och valde sen program 2 = "900 g vitt matbröd".

Sen skulle det enligt maskinens (usla) bruksanvining komma ett litet pip, efter som jag förstod det den andra bearbetingsfasen, då man skulle hälla i solroskärnor. Men inte hörde jag något pip så jag chansade på att hälla i solroskärnorna ändå med hopp om att de skulle blandas i degen under knådningsfasen.

Ja det blev ett väldigt gott bröd, och det här med vanlig jäst istället för torrjäst var inget som helst problem. Men tyvärr fanns i stort sett alla solroskärnor i botten, dvs på undersidan av brödet, de hade inte blandats in ordentligt.

Förstår inte riktigt varför man inte kan sleva i solroskärnorna med en gång, skall köra en omgång till och prova det. Ska för den delen förresten också prova dubbla mängden solrosfrön, de är verkligen goda.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Den där bakmaskinen verkar ha blivit en riktig kompis för dig  :D

Andreas

Ja den är faktiskt riktigt trevlig. När några minuters fyllande av ingredienser är allt som krävs för att få ett helt nybakat bröd på morgonen så blir det lätt att använda den ofta!

Omgång 6 klar idag på morgonen. Precis samma recept som i tisdags fast nu satte jag i 1 dl solroskärnor och jag satte i dem direkt tillsammans med de andra ingredienserna.

Detta var första gången jag startade maskinen kvällen innan med färsk jäst - dvs. jag satte timern på 7 timmar klockan 23:30 igår kväll för att brödet skulle vara färdigbakat 06:30 idag på morgonen.

Bra resultat, jämnt fördelade solroskärnor, gott bröd.
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-07 12:16
Elgiganten tar runt 800 kronor för BM250 (förmodligen en efterföljare) idag såg jag, du kan också få en för en femhundring på Jula. Vet inte vad som skiljer dem åt och vad man skall titta efter vid köp, jag är lite för grön på bakmaskiner än så länge. Jo förresten, något som hade varit bra hade varit en mer avlång form på brödet, det blir väldigt stora skivor från denna när man gör största möjliga deg. Fast det kanske inte går, förmodligen svårt att få degkroken i botten att komma åt att röra om ordentligt med annan brödgeometri.


Åååååå - en bakmaskin skulle man ha!! Är själv jättesugen på att skaffa en och kan tipsa om att det brukar ligga ute flera till föräljning på Blocket resp Tradera. Där kan man komma över en för runt 150-200 pix. Ett helt klart överkomligt pris för att kunna vakna till doften av nybakat hela långa hösten/vintern...

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-06 14:22

Jag vet vad som gick fel... är det nån annan som ser det med ledning av bilderna nedan?



Du glömde degblandaren?

På onoff såg jag förra året en bakmaskin med två degblndare i och en längre/större form att baka i. Den kanske kan göra mer långsmala limpor. Minns inte märket tyvärr.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tracey: vad väntar du på? ;)

Sweber: du är inne på rätt spår, fast degblandaren sitter fast i själva bunken så man kan inte glömma att montera den. Men om du tittar på själva bunken kanske du ser något...

Intressant med dubbelkroksmaskinen, ser du den igen så lova att ta reda på vad det är för fabrikat!

- - -

7:e omgången i morse. Nu ville jag prova något med russin och nötter. Men tyvärr fanns inget sånt recept nånstans.

Utgick från ett bröd som kallas "Russinbröd" från samma sida som tidigare. (Kanske dags att repetera adressen: http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm) Men istället för 1 dl russin tog jag 0,5 dl russin och 0,5 dl grovt hackade valnötter, istället för torrjäst färsk jäst samt minskade saltet en aning. Så här blev det:

Russin- och nötbröd
¤ 3 dl vatten
¤ 5 dl rågsikt
¤ 3 dl vetemjöl
¤ 4 krm salt
¤ 1/3 pkt jäst
¤ 0,5 dl russin
¤ 0,5 dl grovt hackade hasselnötter

Valde sen program 2 = "900 g vitt matbröd" och ställde på timer för färdigt bröd till morgonen.

Succé! Gott bröd med en fin ton av nötter.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal