Tips på ny non-stick belagd stekpanna

Startat av crlhrv, 2007-04-21 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Jag uppdaterar min köksutrustning och behöver en ny traktör- eller stekpanna med någon form av non-stick beläggning. Har kollat in Tefals Jamie Oliver-serie men den är så fruktansvärt dyr (>800kr för en 26cm), är den värd det? Finns det några andra märken som rekommenderas? Dock hörde jag att Tefalserien är möjlig att använda tillsammans med metallredskap vilket är intressant..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

2007-04-22 11:15 #1 Last Edit: 2007-04-22 11:17 by Urban
Sökte lite på nätet och hittade ett stekpannetest från programmet Plus. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=335963. Vinnaren i testet blev ICA Handlarnas "Prima cookery teflon" för 169:-.Personligen så gillar jag inte Teflonpannor pga. för många dåliga erfarenheter. Fast dom har säkert blivit mycket bättre nu än dom var för några år sedan då beläggningen tenderade att börja släppa efter "typ" 1 månads användning.
Vill tillägga att Stekpannan från Tefal fick riktigt uselt betyg.


Andreas

Jag har avverkat ett par tre ICA Handlarnas "Prima cookery teflon", ICA brukar rätt ofta sälja den som medlemsförmån el. dyl. De brukar hålla ett år eller två innan beläggningen släppt alltför mycket men då brukar jag den rätt flitigt. Använder aldrig metallredskap och är väldigt försiktig med botten. Inbilllar mig att de är känsliga för att bli alltför upphettade, då tar de slut snabbare. Mitt senaste exemplar har botten slagit sig på av nån anledning, har inte hänt förr. Det förra exemplaret har jag bifogat bilder på nedan...

Har haft/har dyrare stekpannor också men upplever inte att beläggningen håller i förhållande till prisskillnaden. Däremot får man en bättre och stabilare botten. Och det är väl också en poäng att undvika slit-och-släng också som det faktiskt blir med teflon.

En gammeldags hederlig gjutgjärnspanna håller annars i en evighet. Däremot blir det inte fettsnålt, fast dom gånger man steker sånt som inte absorberar fett kvittar ju det.
Den som inte frågar får inga svar.

patrixan

Föll också för ICAs testvinnare, men jag vart besviken på kvalitén på den, på tok för tunn botten värmen blir inte så bra i den, for på Expo och inhandlade en Hackman 28" istället och är helnöjd med den (se den här) http://www.dukatbord.se/?pid=186351
Skaffade en till lite senare, den här  http://www.dukatbord.se/?pid=186351


crlhrv

Hackman ska jag kolla in! Bra tips där, tack.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kocken

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-21 21:28
Jag uppdaterar min köksutrustning och behöver en ny traktör- eller stekpanna med någon form av non-stick beläggning. Har kollat in Tefals Jamie Oliver-serie men den är så fruktansvärt dyr (>800kr för en 26cm), är den värd det? Finns det några andra märken som rekommenderas? Dock hörde jag att Tefalserien är möjlig att använda tillsammans med metallredskap vilket är intressant..

Jamie serien är klart bra, jag har själv en 28cm som jag är nöjd med. De finns på nätet från ca 740 kr.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Min titanpanna är av märket AIDA, det är en stekpanna gjord i Danmark.
Denna panna inköptes för 3-4 år sedan och jag har använt den i princip dagligen.
Den är fortfarande mycket fräsh och bottenbeläggningen sitter fortfarande kvar där den ska.
Däremot så kan jag märka att beläggningen har blivit lite tunnare faktiskt. Men med tanke på att den endast kostade runt 300 pix så är det ingenting jag kan klaga på. Jag kommer förmodligen att kunna använda denna minst 1 år till innan det blir dags att byta. Köper då till 100% en till Aida.

Andreas

Jamie Oliver-pannan fick bra betyg i detta test hos Smartson
http://www.smartson.se/test/hushall/stek-fettfritt.htm?partner=1
Där för övrigt 365+ från Ikea för 170:- blev "bästa köp".

Änvänder proffesionella kockar teflonpannor i yrket förresten?

Urban, Patrik: Både Hackman och Aida finns i SVT-testet jag länkade till ovan, http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=335963 är det de modellerna ni har? Håller ni med om omdömena?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tänk om dom någon gång kunde göra ett blindtest där speciellt priset inte angavs, att IKEAs 365+ serie vinner beror ju snarare på att den har bäst resultat i relation till priset, inte att den verkligen ÄR bäst. Jag vill ha ett test där där man utser bästa produkt efter prestation istället för att hela tiden stirra sig blinda på priset.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-05-21 08:10
Jag vill ha ett test där där man utser bästa produkt efter prestation istället för att hela tiden stirra sig blinda på priset.


Jo det vore intressant. Här är i alla fall ett tredje test, denna gång  från Råd & rön nr. 5 2004, där Ikeas panna återigen hamnade i topp.
http://www.radron.se/templates/test____4573.asp
Råd och rön brukar vara ganska "vetenskapliga", mer detaljer lär finnas i tidningen som man brukar kunna läsa på sitt bibliotek.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Hmm.. brukar inte Sverker och Co. utföra "sina" test utan att ta hänsyn till priset? Jag har för mig att deras resultat ibland blir av formen "du får vad du betalar för".
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag håller absolut inte med det testet.
Jag är väldigt kräsen när det gäller stekpannor, och har provat många stekpannor som finns på marknaden.
Denna panna är den enda som bottenskiktet hållit riktigt länge.
Jag har provat pannor från 500-700 kronor men dessa har för mig varit en besvikelse. bottenskiktet brukar börja släppa från några månader till 1 år.
Vill tillägga att jag ej diskar mina stekpannor i maskin, och steker aldrig på hög värme.. 4án på spisen brukar vara lagom.
Åsså använder jag aldrig metallredskap i heller.
Kanske har jag haft otur förrut. Men jag litar inte längre på det dyraste!.

Andreas

Urban: Men är det exakt samma Aida-panna du har? Du sa att din kostade runt 300 men den i testet http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=335963 "Aida, titan ancher" kostar 539 kr.

Callle: Ja det tror jag du har rätt i.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

En stekpanna som heter Aida. Jag vet inte exakt vad modellen heter men den funkar jättebra.
En stekpanna som håller över 3 år och som bara kostar runt 300 pix är ett fynd.
Det stämmer nog säkert i testet att man måste använda lite matfett i den, för att få rätt släpp-effekt.
Men det är inget som jag bekymrar mig över eftersom jag nyttjar matfett i vilken stekpanna jag än använder.

Kari

Jag har nog aldrig varit med om att beläggningen lossar..! Har både Ikea och Hackman som tjänstgjort i mer än 7-10år. Jo, på gaslåga och för hög värme i skogen en gång. Puckat av mig själv.

Men jag fick engång lära mig att pannan _aldrig_ får vara varm när den skall diskas. Men det är ju lockande att slänga ner den i slasken med fett och allt under kranen.

Andreas

2007-07-04 18:00 #16 Last Edit: 2007-07-04 18:03 by Andreas
Diskning har jag aldrig hört skulle vara ett problem. Däremot att pannorna inte tål att bli överhettade på spisen då plastbeläggningen PTFE tål max ca. 250-300 grader. Är du kanske väldigt försiktig med hur du värmer pannan på plattan också?

Här är förresten ytterligare ett stekpannetest:
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004141828_Administrators960/20041004141828_Administrators960.dbp.asp
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Jag tycker beläggningen lossnar i ett! MEN.....jag behåller kvittot och går så fort jag ser någon skada tillbaka med pannan och får alltid en ny. Så hos oss använder vi bara pannorna max ett år....sedan hämtar vi ut en ny! :)

Urban

Det är rätt Åsa!.. Så ska det gå till  ;D.
En fråga bara.. Gäller 1 års garantin på stekpannor också?. Ifall att det är så är det ju bara för andra göra detsamma (inklusive mig).
Vad säger dom i butiken när du kommer och vill byta en 1 år gammal stekpanna mot en ny?.

Åsa

Urban: Ja...garantin gäller 1 år även på stekpannor. De brukar kika under pannan och är den i hyfsat skick där är det aldrig något problem. De brukar säga något i stil med: Oj, oj, oj vilket måndagsex...Problemet är väl bara att hålla ordning på kvittot.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal