Någon som kan tomatodling?

Startat av Kari, 2007-06-26 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-06-26 15:29 Last Edit: 2007-09-27 11:00 by elka
Har ett gäng tomater som skall "tjuvas" som det står på fröpåsen, har googlat och inte fattat exakt var dessa "tjuvar" sitter och hur jag ska gå tillväga?  :-\

Någon snälla...!

crlhrv

Tjuvskotten sitter i grenen mellan stammen och en utväxande gren. Det är dock inte alla tomatsorter som ska tjuvas men om det står på påsen så lita på det :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag älskar att odla tomater men misslyckas ALLTID.Jag älskar också att läsa om tomater o tomatodling,kan du inte berätta lite om dina?

Kari

Vi är nybörjare på tomater men jag kan berätta att dom bor i olikfärgade krukor och har jord runt fötterna  ;), förra sommaren köpte vi plantor och fick tvångsäta minst fem per mun om dagen mot slutet av sommaren... Mycket salsa gjorde vi å!

Lite spännande och nyttigt-gott på samma gång!

I år har vi satt Money Maker som bära mycket frukt men det återstår att se.. *ler*
Den största har i dagarna visat sina första blommor, idag ser man lite gult i ett av skotten!

Hoppas att jag kommer att be om massor tomatrecept till hösten..  ;D

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-26 15:36
Tjuvskotten sitter i grenen mellan stammen och en utväxande gren. Det är dock inte alla tomatsorter som ska tjuvas men om det står på påsen så lita på det :)


Hade på känn att det fanns en tomatguru här!
Enligt påsen ska denna "tjuvas", så jag tog en bild för säkerhetsskull, blomman sitter inte på den grenen jag tänkte ta bort.
Är jag på rätt väg? Ska den klippas eller nypas? Något annat att tänka på? Kan jag sätta tjuven i vatten och hoppas på att den rotarsig?

Stort Tack!

crlhrv

Hehe jag är inte speciellt bra på tomatodling även om mina busktomater nu har blommat och kommer att ge bra med frukt. Lite mer information om tjuvning hittar du här: http://www.tomatsidan.se/tomatinfo/Info.htm. Men har du busktomater (vilket det inte ser ut som) så ska du absolut inte tjuva dem då det kraftigt stör plantans växt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Hej alla! Här kommer nästa fundering, tomaterna spricker precis innan de börjar få färg... Hjälp mig!

agnetasch


Kari

Så enkelt? Tack!
Trodde vi var på säkra sidan då jag borrat hål i hinkarna så det kan rinna genom och det rinner genom.


Kari

För mycket nu när det är frukt på eller för mycket när det blomma?

agnetasch

När det är frukt på, tomaterna suger väl åt sig så mycket vätska de förmår o så spricker skinnet (jämför med matvraket i Meningen med livet)

crlhrv

Om du vattnar för mycket kommer inte bara tomaterna att spricka utan de kommer också att smaka betydligt mindre än om du låter de växa långsammare.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Jo, det är ju logiskt.. Har väl stirrat lite väl mycket på instruktionerna.. *ler*
Vatten stopp nu här!

Dom som är i rätt storlek men ännu gröna, ska man plocka dom och vira tidningspapper eller??

Vad Ni kan flickor och pojkar!

crlhrv

Så fort tomterna ändrat nyans från grönt och börja gå mot rött kan du plocka dem och t ex lägga dem i ljust fönster. De brukar mogna på några dagar. Däremot har jag inte fått det att fungera att plocka helt gröna tomater för att sedan lägga dem i fönstret, de fortsätter att vara gröna ända tills de långsamt skrumpnar ihop.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal