Ost och ostkominationer

Startat av Urban, 2007-06-02 10:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2007-06-02 10:47 Last Edit: 2007-06-02 10:55 by Urban
Här pratar vi om olika ostsorter, och om tillbehör som man kan kombinera med ost.

Jag startar med att fråga: Halloumi..
Vad är den gjord på för mjölk?.
Vilket är det bästa sättet att tillaga en Halloumi på?
Såg i en tidigare tråd där man virat bacon runt oststavar av halloumiost vilket såg supergott ut.
Vad finns det mer som man kan göra med halloumiost.. Förslag?

Karin

På Cypern tillverkas väl Halloumi av fårmjölk men get och komjölkshalloumi förekommer också. Ugnsrostade rotsaker med grillad eller stekt halloumi , rekommenderar jag.

Urban

Det lät som en riktigt bra kombination.. Halloumi är ju lite matigare än andra ostar, så detta funkar nog tiktigt bra!.
Tack för tipset o Välkommen till forumet  :)

Anne

Halloumi är jättegott! Jag steker gärna i lite olivolja med chili och vitlök, blir suveränt. Kan ätas som plockmat, eller vara bas i en matig sallad. Hallomistavar i bacon (grillas i ugnen eller på utegrillen) är underbart. Fast fett. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Halluoumi verkar vara en riktig universalost!. Finns det andra typer av ostar liknande Halloumi som man kan göra såna här roliga saker med?.

Karin

Hur fungerar Paneer? Den är osaltad men tillhör inte den kategorin "non-melting cheeses"?

Urban

Vad är Paneer för ost?. Den har jag aldrig hört talas om!.
Vilket land kommer den ifrån?.

Anne

Paneer är en indisk ost, som enligt uppgift inte är så klurig att göra själv. Men jag har inte testat. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Är det en hårdost eller vad är det för typ av ost?.
Viken sorts mjölk är den gjord av?.

Andreas

Indisk ost lät exotiskt, det vill jag veta mer om. Kryddad? Hur används osten i Indien?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack för länken Anne. Jo Google kan svara på nästan alla frågor men då blir det inte någon vidare bra diskussion. ;) Dessutom är inte engelska så lätt för alla.

Hur som helst, på sidan du hänvisade till står det att Paneer är en färskost som påminner om Mozarella fast utan salt och som inte smälter när man tillagar den.

Vidare står det att eftersom man inte använder löpe vid tillverkningen är den en av de få ostar i världen som är helt vegetarisk. (Men det stämmer väl inte? Jag ser på annat ställe att löpe numera går att framställa från vegetabilier och mikroorganismer lika gärna som från komagar.)

Man gör Paneer genom att tillsätta citronjuice eller vinäger till het mjölk för att separera ostmassan från vasslen. Sen lägger man ostmassan i en bomulsduk och pressar ut vatten varefter man lägger osten i kallt vatten i 2-3 timmar för att få bra struktur på den. Sen läggs osten under press i 2-3 timmar för hårdare ost eller 20 minuter för mjulkare fluffigare ost.

Användningsområden
¤ i curry
¤ bakas in och friteras
¤ serveras med spenat eller ärtor
¤ godis - ex Rasgulla = siprapsglaserade ostbollar

Verkar kul! Men jag misstänker att den inte är tillräckligt hård för att steka/grilla.

Blir det egentligen någon skillnad i slutresultat med att använda citronjuice/vinäger i jämförelse med att använda mjölksyra/löpe?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tycker att metoden liknar tillverkningen av vanlig färskost.

Andreas

Undrar just om Paneer går att köpa i någon butik.

Brukar du eller någon annan göra egen färskost? Berätta!

Mina ostfavoriter annars är långtidslagrad präst och västerbotten. Ost i mat är gott, men uppvärmd (även kyld) ost smakar inte lika mycket som ost vid rumstemperatur så jag äter den gärna just rumstempererad.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag har själv inte gjort ost.. Men en granne jag hade för länge sedan gjorde på detta vis (fast med löpe) när hon gjorde kaffeost.
En utomordentilgt god kaffeost var det också!

Anne

Har inte testat, men jag är hemskt sugen på att göra egen ricotta. Behöver dock få tag på riktigt färsk mjölk, tror jag.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Varför måste man ha tag i riktigt färsk mjölk? Är det något med hållbarheten på osten?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Nej, men den lär smaka mycket godare då. (Ja, jag är lite petig, dricker inte gärna "gammal" mjölk som den är. I kaffet märker jag ingen skillnad, men rakt av.)
Anne's Food - min matblogg

Anne

Tillägg - och så är jag lite osäker på om det blir bra på pastöriserad mjölk...
Anne's Food - min matblogg

Urban

Tror nog att det blir bäst på äkta opastöriserad komjölk  :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal