Fusket på Ica - Uppdrag granskning/SVT (ommärkt kött)

Startat av Kari, 2007-12-04 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

..och såpan fortsätter...

Enligt DN var fyra av de fem köpmän som driver fuskbutikerna med på mötet "- Det är klart att de känner skam, berättar Claes-Göran Sylvén, vd för Hakon Invest och Ica-handlare i Norrtälje. De ville vara med på mötet för att uttrycka sin ledsamhet." och de ursäktade sig med att de haft "väldigt bristande rutiner" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=723838

Nu lämnar Ica återbud till SVT "Imorgon, onsdag, skulle Icas ledning ha ställt upp på en tv-debatt om köttfusket, men nu väljer man att inte ställa upp." http://www.icanyheter.se/iny_artikel.html?id=22203

Svagt Ica!

I kvällens Aktuellt talas det också om fusk hos andra kedjor "SVT:s Aktuellt avslöjar nu att det förekommit fusk med datummärkningen på köttfärs inom både Axfoodkoncernen och Coop. Fusket inom Axfood ska ha lett till att två chefer fått sparken sedan butikerna inspekterats." http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=2879710
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-11 08:25
Men jag är fortfarande inte alls övertygad om att köttfärs faktiskt är otjänlig bara för att sista förbrukningsdag passerats med en dag (eller några timmar), de rutiner man tillämpar (borde) bygger väl ändå på att ha något slags marginal? Dessutom gör vårt kalla klimat att känsliga varor värms upp betydligt mindre vid ompackning, frakt till hemmet osv. än i varma länder där de förmodligen säljer köttfärs enligt samma datumregler som vi har. Men det finns givevis forskning om detta, gäller bara att hitta igen den.



Men det är ju inget unikt med köttfärs. Butikerna har ju alltid fulla hyllor, det innebär naturligtvis stort bortfall p g a gamla varor. Brödet byts i princip varje dag, det är säkert runt 10% som tas tillbaka av bagerierna. Och även i mejeridisken blir det mycket som de inte hinner sälja innan det går ut. Men för dessa andra livsmedel kan handeln sätta "bäst före-dag" gränser, alltså inga absoluta datum. Men färsk fisk och kyckling, köttfärs, organ och rå korv, måste vara märkta med "sista förbrukningsdag" i stället för bäst före-dag.

Det är förövrigt sällan jag se konsumenter som bryter förpackningarna och luktar på maten, men det kanske man skall göra?

crlhrv

(Funderar på om man ska knata iväg till Willys på söndag kväll och märka upp några paket för kontroll på måndagsmorgon.)

Sättet ICA hanterar media, och på så sätt stora delar av sin egen situation på, är under all kritik. Att först portförbjuda journalister på stormötet och sedan dra sig ur en TV-debatt väcker bara fler frågor och ökar misstankarna om att något riktigt skumt pågår. PR-chefen borde lära av tidigare skandaler och inse att det enda som fungerar är att göra en riktigt stor pudel, och fungerar inte det så gör man det om och om igen tills journalisterna drar sig tillbaka. Öppenhet, tydlighet och ödmjukhet är ledord som ICA torde handla utefter, istället gör de i stort sett tvärtom. Har inte PR-chefen någon utbildning?

För honom och alla andra som är intresserade av skandaler kommer här ett litet boktips:
Klein/Nilsson, "Om pressen kommer - handbok för makthavare och maktlösa".
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Nä nu är väl råttet mågat  ;D. GPtv har en film där ICA Maxi-ägaren Rolf i Mölndal äter rå köttfärs för att bevisa att den inte är farligt. Men så är den ju också centralpackad i Västerås.

Se det här: http://tinyurl.com/2fqlrz
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: kurt skrivet 2007-12-12 07:26
Det är förövrigt sällan jag se konsumenter som bryter förpackningarna och luktar på maten, men det kanske man skall göra?


Ja det där med att bryta förpackningen för att kunna lukta på maten är förstås ett problem...

Här är en i sammanhanget aningen svamlig insändare Inte alltid butikens fel "För en tid sedan var jag till min orts Icaaffär, och då såg jag en liten knatte, kanske mellan tre och fem år, som stod vid köttdisken och tryckte hål på en kotlettförpackning." http://www.soderhamnskuriren.se/parser.php?level1=7&level2=19&id=72645&siteId=LP

Citat från: crlhrv skrivet 2007-12-12 07:33
(Funderar på om man ska knata iväg till Willys på söndag kväll och märka upp några paket för kontroll på måndagsmorgon.)
...
För honom och alla andra som är intresserade av skandaler kommer här ett litet boktips: Klein/Nilsson, "Om pressen kommer - handbok för makthavare och maktlösa".


Det kunde kanske bli en folkrörelse att åka ut i affärer och fästa klisterlappar under diverse förpackningar kvällstid, det skulle garanterat hålla handlarna på tå. :)

Har du läst boken?

Roligt där med den råköttfärsätande butikschefen (det är lite som när Ulf Adelsohn skulle bada i Forsmarks kylvattenbassäng) men jag skulle hellre vilja se de butikschefer som ertappats med köttfärsfusk äta ett par dar gammal köttfärs.

(Nä man måste in med hela adressen men gör det något - du klipper väl och klistrar den direkt från webbläsaren ändå?)

Här står lite mer om Axfood och Coops fusk
¤ Ingmar Kroon, pressansvarig Axfood: "två eller tre fall där de som varit ansvariga fått sparken. ... inträffat under de senaste åren ... En teori är att köttet malts sent på kvällen och att man därför märk om det till morgondagens datum."
¤ Magnus Frisk, informationschef Coop "känner ... inte till något fall av medvetet fusk ... ett exempel är importerat kött från Australien som blivit ommärkt eftersom det inte fungerade med sträckkodsinläsning." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_678343.svd
Den som inte frågar får inga svar.

Caie Sjöberg

Skärpning Claes-Göran Sylvén.Om Du citeras rätt i DN 12/12 så protesterar jag mot "bristande rutiner". Detta är rent lurendrejeri. Tro inte vi konsumenter är så dumma så vi tror att det är bara ICA som fuskar.
Vill samtidigt tacka för de kontakter som vi hade under Dina år som bas för ICA Flygfyren Norrtälje.
Caie Sjöberg

crlhrv

Karin Ahlborg skriver kort om hur nymald köttfärs snart kommer vara ett minne blott bara för att ersättas med en centralpackad variant från Västerås. Färs som med transport- och hanteringstider kommer vara runt 5 dagar gammal när den når kunden. Däremot verkar hon förfasas mer över hur majoriteten av butiksägare och journalister är män. Visserligen en intressant fråga, men knappast relevant för ämnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1447409.ab
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Att mala köttfärs centralt är väl ingen bra ideé hur blir det om tex salmonella uppträder. Då slås ju hela köttfärsproduktionen ut + att en massa människor blir sjuka.
Nä det finns bara ett sätt att lösa detta uppför det gammla systemet igen. Det funkade.
I dag har jag ring till ICA och talat med dem om denna syn och då säger dom att man inte kan göra det för miljö och hälsa inte godkänner det. Mycket underligt.
Ringde Miljö o Hälsa och där finns inga sådana synpunkter att man inte skulle kunna få det.
Alltså ren och skär lögn igen.
Matforum är bäst

crlhrv

roffekock: vad innebär det "gamla systemet"? mala direkt i butik?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kurt

Citat från: crlhrv skrivet 2007-12-12 08:08
Nä nu är väl råttet mågat  ;D. GPtv har en film där ICA Maxi-ägaren Rolf i Mölndal äter rå köttfärs för att bevisa att den inte är farligt. Men så är den ju också centralpackad i Västerås.

Se det här: http://tinyurl.com/2fqlrz


Han borde inte få jobba med mat p g a sin okunskap. Det finns ingen som garanter att den inte innehåller E. coli EHEC eller  Salmonella.

crlhrv

Idag hade DN en chatt med mikrobiologien Mats Lindblad och jag passade på att i förväg skicka in en fråga som nu också har besvarats. Hela chatten finns på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2993 och min fråga (med svar) löd:

"Carl Harvey - Måste köttfärs lukta illa/skämt för att det ska vara potentiellt farligt?

Mats Lindblad - Nej, om det finns en bakterie som EHEC i köttfärsen kan det räcka med låga halter för att man ska bli sjuk. Köttfärsen måste alltså inte lukta illa. Därför bör man alltid vara försiktig och inte smaka på rå köttfärs och steka igenom den ordentligt."

Kurt har alltså helt rätt, ICA-chefen som åt rå köttfärs tog faktiskt en risk. Grädde på moset skulle ju vara om han också blev sjuk av det. Chatten innehåller också lite intressant information om vad som menas med "skyddande atmosfär" och hur bakterietillväxten förändras beroende på förvaringstemperatur.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Mala framför kund gör man fortfarande på Matnära Södra Ljunga. En riktig höjdareaffär när gäller kött. Jag är så otroligt glad för att den finns. Dett är gammla sättet Crille
Matforum är bäst

Andreas

Kul du fick in en fråga där Calle!

Citat från: kurt skrivet 2007-12-12 14:22
Han borde inte få jobba med mat p g a sin okunskap. Det finns ingen som garanter att den inte innehåller E. coli EHEC eller  Salmonella.


Det har du nog rätt i Kurt. Men samtidigt är det nog ganska många som äter råbiff. Och jag brukar testa kryddningen i köttbullarna genom att smaka på smeten... den vanan slutar jag nog med nu.

Citat från: Caie Sjöberg skrivet 2007-12-12 09:35
Skärpning Claes-Göran Sylvén.Om Du citeras rätt i DN 12/12 så protesterar jag mot "bristande rutiner". Detta är rent lurendrejeri. Tro inte vi konsumenter är så dumma så vi tror att det är bara ICA som fuskar.


Välkommen till forumet Caie Sjöberg! Javisst är det en väldigt dålig bortförklaring. Men om man går in på de fyra ertappade handlarnas hemsida kan man läsa deras egna ord:

http://www.icamaxibotkyrka.se - Markus Lönnroth: "Som Ni säkert redan känner till så har vi sålt köttfärs som förpackats dagen innan. .. Det är jag som har gett fel instruktioner och det är jag som är ansvarig för det som skett. Det är skamligt och jag ber dig återigen om ursäkt."

http://www.icamaxihaninge.se - Mikael Gadd & Mikael Andersson: Betonar att Uppdrag granskning-bilderna inte är från deras butik och tar "100% avstånd ifrån köttsnusket".  "Det är vi som handlare som agerat fel, inte vår personal. Men vi som handlare har gott samvete när vi säger att vi aldrig har gett order till någon i vår personal att vi skulle fuska. Vi har inte ansett att vi har gjort fel. "

http://www.icamaxisodertalje.se - Jonas Berg: Upptäckte upptäckte fel och brister i köttfärsrutinerna efter intervjun. "Det som hänt är att köttfärs som har packats på kvällen, packats om på morgonen, tio till tolv timmar senare med nytt datum. Detta är olagligt och helt oacceptabelt. Jag tar fullt ansvar för att detta har skett och ber dig som kund om ursäkt."

http://www.icamaxinacka.com - Mats Nilsson: Betonar att Uppdrag granskning-bilderna inte är från hans butik. "Det vi gjort oss skyldiga till är ommärkning av köttfärs, vilket är nog så allvarligt. ...  Avslutningsvis vill jag än en gång be om ursäkt för dom fel jag gjort."

Lönnroths variant känns rakast tycker jag. Men ingen av dom erkänner medvetet fusk och ingen kommenterar dansk fläskfilé som blir svensk, grillning av gammal kyckling, marinering av gammalt kött samt uppplockning av kött från golvet.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

När det vankas råbiff, så väljer jag alltid en bit helt kött i köttdisken, och ber sedan personalen i charken att mala den åt mig. Jag skulle aldrig få för mig att servera färdigpaketerad köttfärs som råbiff.

crlhrv

Underligt att de förnekar att bilderna är från deras egen butik.. har SVT tabbat sig där?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Vad konstigt att det nu finns så mycket kött i charkdisken som är rödlappad med halva priset - som är sista dagens datum på. Undrar var sånt kött fanns innan?  ::)

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-12-12 17:35
"Carl Harvey - Måste köttfärs lukta illa/skämt för att det ska vara potentiellt farligt?

Mats Lindblad - Nej, om det finns en bakterie som EHEC i köttfärsen kan det räcka med låga halter för att man ska bli sjuk. Köttfärsen måste alltså inte lukta illa. Därför bör man alltid vara försiktig och inte smaka på rå köttfärs och steka igenom den ordentligt."


Mer om EHEC kan man nu läsa i tråden "Vad är E. coli & EHEC?" http://matforum.nu/index.php?topic=1216.0

Apropå att lukta sig till bakterier... det är inte bara Expressen som föreslår det, även Svensk köttinformations VD Ella Nilsson är inne på att lagstiftningen skall ändras så att butikerna ska få sälja färsen till halva priset under några morgontimmar: "Jag tror inte en sekund på att de har haft miljön och klimat i åtanke, utan bara haft egen vinning i sikte. Men i slutändan, visst är det fel att slänga en produkt om den är tjänlig? ... De konsumenter som med lukt och smaksinnet kvar skulle strömma till och sen rusa hem för att rulla köttbullar och samtidigt känna sig delaktig i klimat- och miljödebatten. En vinn - vinn situation."

http://www.newsdesk.se/pressroom/svensk_kottinformation/pressrelease/view/tankar-fraan-svensk-koettinformation-om-den-senaste-veckans-koettfaersskandal-184799
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Korkad fråga.

När man kasserar tex 750kg färs eller kött, vad tar det vägen? Läggs det på sophögen hos kommunen och förbränns så småningom? Vad händer med EHEC och allt annat farligt jox innan dess?

Råttor och fåglar måste väl kunna bli sjuka och sprida smittan vidare?

crlhrv

Herregud vad vimsigt det kommer bli om köttfärsen får ligga ute under "några morgontimmar" till halva priset. Tänk om man får tag i ett sånt här paket och så helt plötsligt kommer personalen springande med klockan i högsta hugg och rycker paketet ur händerna på kunden.  Ska personalen mitt i allt annat jobb hålla reda på exakt vad klockan är och när det börjar närma sig ska de släppa allt de håller på med för att börja ta köttfärs från diskarna. Eller ska de stå uppställda bredvid disken för att vänta på rätt klockslag? Ska det finnas en disk märkt med "Färsk köttfärs" och en annan märkt "Snart dålig köttfärs - skynda!"? 

Nä, ska det finnas gränser ska de vara tydliga och både personal och kunder ska veta exakt vad som gäller. Ska färsen bort så ska den bort under kundfria timmar, det tjänar både personal och kunder på.

Det där var nästan det larvigaste jag läst, är dom helt roliga i skallen eller vad är det frågan om.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Andreas en rak fråga.
Vad är det som gör att vi inte skulle kunna gå framåt genom att gå till "basic" att hantera köttet som vi gjorde i gammla dar. Har folk så f... brått om så att vi inte hinner att "handla" kött som är en så viktig råvara, med omsorg.
Jag anser det som en konstuktion av butikerna att stressa folk så dom tror att dom inte har tid. Hur många timmar används för att vårda våra meteriella ting som vi har.
Butikerna kan genom sina system styra folk till nästan vad som helst. Och dessutom luras och ingen reagerar nämvärt,är inte detta anmärningsvärt. ???

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal