3 ingredienser!

Startat av kryddburken, 2008-09-12 20:52

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Tänkte att vi kunde behöva en liten inspirations-tråd, när idétorkan slår till!

Vad ska vi ha till middag?
Ingen hemma har nåt förslag, inte du heller och både kyl & frys är fulla alt. tomma?!

Nämn tre huvudingredienser du har att laborera med så kanske vi kan få in lite ideér och förslag från vårt härliga gäng härinne!

Här kommer ett exempel,
som faktiskt är på riktigt för jag har ingen aning om vad jag ska laga imorgon!
Men nånting med grönmögelost, kyckling el. kött & broccoli som jag har massor av!

Hjälp mig med ideér, ge mig lite inspiration!
Jag hamnar ofta i den här sitsen och kylen är full & frysen likaså, ändå står det helt still i huvudet! Kom igen nu! Nu får vi hjälpa varann! Det här kan bli kul!

...Hjälp när man verkligen behöver det!

annamaria

En höstig soppa! Med kyckling, buljong, lite grönmögelost, squasch, broccoli, morötter, purjolök och så en skvätt grädde. Västerbottenostflarn till! Höstmys! Skålla lite grovt rågmjöl nu i kväll...det går snabbt och så baka en god limpa till soppan i morgon.

Vilken rolig tråd!

Mina ingredienser och önskemål om lunchtips på söndag: jag har köttfärsås i frysen, vitkål och kålrot i kylen. Vad göra?

kryddburken

Åh tack annamaria!
Det lät inte alls dumt tycker jag, ska framföra förslaget till övriga i familjen (som ratar soppor) men det lät himla gott!

Köttfärs // vitkål // kålrot

Jag har gjort en kålpudding i grytform,
Fräs färsen i en stor gryta, gör en mustig kryddning, blanda i riven vitkål & kålrot & krydda efter behag! Servera med kokt eller pressad potatis & lingon!

annamaria

Vad gott det låter! Har man sirap i också? Varför är det så många som inte vill äta soppa - det är likadant här tyvärr. Men när de väl äter så är det supergott.

kryddburken

Japp, en skvätt sirap! Man gör nästan precis som vanlig kålpudding, fast i gryta! Det är såå gott!

Soppa är underskattat! ;-) Och gick inte hem som förslag!
Det blev ett stort fat med tagliatelle, en baconsås med ädelost och broccoli till det!

Andreas

Ja soppa är supergott och godast blir det med smaskiga smörgåsar på superfärskt bröd till och gärna en paj till efterrätt.

Jag tycker att kålrot blir bäst antingen i ett mos eller ugnsrostat tillsammans med potatis och morötter. Fast kanske blir kålroten god om man strimlar och wokar? Köttfärs med strimlad vitkål och kålrot med något slags sojasås och kanske jordnötter och ris till borde kunna bli bra.

Hade jag broccoli, kyckling el. kött och grönmögelost hade jag nog gjort en gratäng med kyckling och broccoli i en ädelostsås.

Nån som har tips på vad man kan laga av tonfisk på burk, morötter och fryst hel spenat?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Bakpotatis fylld med en god tonfiskröra med spenat, creme fraiche, purjolök, lite majo. Rivna morötter till!

sverigeuturhisingen

bra tips allihopa. det här har jag mycket av: jordnötssmör, konjak, agar agar. HJÄLP MIG!

Andreas

Hmm det var en utmaning som hette duga men jag vet inte om vi ska godkänna agar agar som ingrediens, är inte näringsvärdet noll?

AnnaMaria: Bra tips! Ingen som vågar sig på något där morötterna så att säga ingår i själva kärnan av rätten?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Stek finstrimlade morötter, slarvhackad spenat o lite curry. Lägg i tonfisk o creme fraiche. Smaksätt med tomatpuré (inte Slotts ;D) Pasta till?

annamaria

En kladdkaka med jordnötsbotten, fyllning av choklad, grädde, vispade äggvitor, agar agar och konjak. Ställ i kylen och servera med frukt. Kanske kaffe och konjak till?

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-15 18:31
Nån som har tips på vad man kan laga av tonfisk på burk, morötter och fryst hel spenat?


Morotsplättar/blinier, stekta i plättjärn & till detta en krämig tonfiskröra på rödlök, spenat, cremé fraiche, salt & peppar!

Filippa

Morots-och spenatsoppa med tonfiskröra alt tonfiskmacka.
Soppan görs med buljong och ev lite creme fraiche eller grädde, mixas. Tonfiskröran med mayo/creme fraiche, salt & peppar, rödlök och kanske lite koriander om man har det hemma.  Soppan är god med jordnöts- & koroander strössel också (mixa torrostade jordnötter med koriander och lite mat/rapsolja).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal