Köpa Glukos

Startat av webguide, 2009-01-29 17:13

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Nån som vet var man kan beställa Glukos på nätet? Jag brukar köpa det i 750grams-flaskor när jag hittar. Skall kolla i listan på webbutiker här på siten, men slänger ut frågan först. Apotekets är alldeles för dyrt, man skall inte behöva betala mer än 100 kronor/kg ungefär. Apotekets ligger på hmm typ 1000 kronor/kg.

agnetasch

Se vad Anne skrev för ett tag sedan: "Jag hittade sist en burk med glukos på drygt 400 g för ca 25:- på min Ica Kvantum. *tipsar* Det var ruskigt mycket billigare än Apotekets..."
Kan det vara till någon hjälp?

Gilius

Ingen som hittat glukos någonstans ?

/gilius

Andreas

Visst är glukos samma som druvsocker?

I så fall får du 3 kg bryggsocker ("Bryggsocker är rent druvsocker") för 57 kronor här: http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=141_100&products_id=258
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Ja, men det skall vara i flytande form, inte pulver. Den glukos man använder i matlagning brukar vara tillverkad av majs tror jag.

Andreas

Vad blir det för skillnad om man använder flytande respektive fast glukos? Hur blir den förresten flytande?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag tror inte att det har så mycket likheter alls. Man gör inte flytande glukos av fruktsocker.

Man använder det främst (i hemmamatlagning) som konsistensreglerare i desserter och konfekt (det förhindrar bland annat att kola sockrar sig.

Man gör ofta glukos av majsstärlkelse - Sta?rkelse besta?r i princip av la?nga sockerkedjor av glukos (glu). De kan spja?lkas till glukossirap besta?ende av fra?mst glukos men a?ven bl a disackariden maltos.


Gilius

Där var ju en del förslag, vill finna ett alternativ till Apotekets flytande som är snuskigt dyr. Jag har genom litet tur fått tag på en Pacojet och roar mig med glass och sorbet experiment, där ingår glukos i en del recept. Hittade faktiskt ett recept på att göra sin egen glukos, finns en länk på min blogg till en kille som skrivit en bok om glass och sedan delat ut den på nätet, kan rekommenderas.

/gilius

Andreas

En pacojet, grattis! Vågar man fråga vad du fick betala?

Skulle du kunna tänka dig att lite kort återge receptet på (flytande?) glukos här i tråden? Det skulle säkert många tycka vore intressant.

Citat från: webguide skrivet 2010-10-13 13:18
Jag tror inte att det har så mycket likheter alls. Man gör inte flytande glukos av fruktsocker.


Jag trodde glukos var något väldigt grundläggande, kan det verkligen vara nån större skillnad på glukos och glukos? (Visst menar du druvsocker när du skriver fruktsocker.)
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Jag betalade ca. 8000 för den.

Det var ett recept på inverterat socker, inte glukos, så blir det när man är trött.

/gilius

Andreas

Frågan är vad man egentligen är ute efter.

I engelska recept är "liquid glucose" tydligen synonymt med "corn syrup" dvs. glukossirap (glukos+maltos i olika proprtioner beroende på fabrikat), som inte är samma sak som flytande glukos på svenska (bara glukos väl).

Fast troligen spelar det ingen större roll om man använder glukossirap eller flytande glukos. I wikipedia står om glukossiprap "används i livsmedel bland annat för att öka förmågan att binda vatten och förhindra bildandet av kristaller av sackaros (socker)." Och om flytande glukos skriver Dan Strandqvist i Propensionären 10-08 "Flytande glukos är hemligheten som gör din konfekt eller sockerglasyr vacker och hållbar. Glykosen förhindrar att sockerkristallerna återbildas och blir hårda. ... En matsked glukos per 2 deciliter socker är lagom."

Och kanske ger även honung exakt samma effekt? Som nyss nämndes i annan tråd innehåller ju honung glukos.
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

I huvudstaden så köpte jag på essence fabriken 400gr för ca 70kr.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2010-10-15 08:33
Och kanske ger även honung exakt samma effekt? Som nyss nämndes i annan tråd innehåller ju honung glukos.

Ja, man kan använda honung istället, jag tror att man hellre väljer glukos om man inte vill att honungssmaken skall påverka resultatet.

webguide

Det borde gå att köpa från restauranggrossister, jag tror att priserna ligger på runt 20 SEK/kg + moms.

Anne

Min alldeles vanliga Ica har flytande glukos. Dr Oetker gör, och jag har även hittat något annat märke som var billigt - runt 25:- för 400 g.
Anne's Food - min matblogg

webguide

Här kan man köpa Glukos och invertsocker + en hel del annat kul! :)
http://www.chokladgallerian.se/

Gilius

Dansugar har lanserat Glykossirap, http://www.dansukker.se/se/Produkter/Sortiment/Glykossirap.aspx
Har köpt, men inte provat än.

/gilius

webguide


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal