Fläskkarré - svår att få till

Startat av annamaria, 2009-02-15 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Eftersom jag köper en halv gris då och då så får man delar man inte alltid gillar bäst. Nu sist så fick jag karrén i skivor. Hel funkar den bra tycker jag men dessa skivor. Usch vad tråkiga dem är - eller? På sommaren kan även jag grilla dem - men njae inte nu på vintern.

Så snälla hjälp mig - vad kan jag göra med dem? Jag har ganska många skivor.....

roffekock

Börja att göra lite juste korv du har massor av förslag på salsus.se
Eller varför inte göra en god gryta?
Om det inte är för mycket senor och fett kan du ju göra en god snitzel med det måste vara på den ändan som vetter mot kotletterna.
Eller mal hela midivipen gör kåldomar,mm mm. :D

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Ja det är det där med senor o fett - jag tycker det är för mycket fett o senor för att göra gryta/snitzel av. Kåldolmar är ju fint... ;D Jag tänkte komma lite enklare undan förstås.

ivanl

Gör en ungersk pörkölt vetja! En av de godaste köttgrytor jag vet.

800 g kött i tärningar
800 g lök, grovt hackad
3 msk paprikapulver
0,5 tsk kummin
2 msk tomatpuré
0,5 liter oxbuljong
olja, salt och peppar

Salta och peppra köttet
Bryn löken i olja tills den är glansig, tillsätt köttet och låt det brynas
Tillsätt kryddor och tomatpuré och puttra 5 minuter
Slå över buljong och låt puttra på svag värme i 1,5 timmar. Rör om då och då.

Servera med kokt potatis, östeuropeisk pasta (spätzle) eller knödel

kurt

Förutom sjömansbiff, så kan man ju göra pulled pork, det borde fungera även om den är i skivor:

http://matalskaren.taffel.se/2008/03/30/ufon-till-middag-pulled-pork/

Mickan

Strimla den och använd i asiatiska recept där originalet är skinksnitsel eller liknande. Gott!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Jag följer i Mickans asiatiska fotspår och säger att två-gånger-i-grytan-fläsk ungefär som detta brukar bli gott.

http://www.na.se/matdryck/visa_recept.asp?intId=1551
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Ja två gånger i grytan-kött har jag gjort med helt kött o det är ju gott. Jag läste förlänge sen något recept där man la någon gugga på köttet o in i ugnen. Ingen som gjort något sådant?

ensidamedmat

Jag har ett bra  tips.och det är att göra kalops på det. Jag har gjort det när jag har haft ont tid.
Man lagar precis som vanlig kalops men strimlar fläskkarreén i lagom bitar.Om man vills
så låter man benen oxå brynas o koka med.
Det blir verkligen jättegott!

Mvh Åsa/www.ensidamedmat.se
Åsa/ensidamedmat

agnetasch

Det är ju bara några månader tills vi kan börja grilla igen; lägg karréskivorna i frysen till dess.

annamaria

Ja dem ligger där nu...har legat där sen dec så frågan är om de är så roliga i maj/juni? Jag funderar på att mala dem o göra biffar av dem. Tråkigt men gott.

agnetasch


helfgren

annamaria : om du ändå ska mala dem gör någon god korv av dem . Du hittar massor av recept på  www.salsus.se , många korvar som man ska ha karré i . Speciellt denna goda korv tycker jag är värd att göra http://salsus.se/index.php?page=lajos-kolbasz .

MVH// Henrik
Carpe diem

annamaria

Jag blev faktiskt riktigt sugen på att göra denna korv - tills jag kom till rökningen. Jag vill inte/kan inte röka dem. Hur gör man då?

MiGa

Annamaria>> Du kan steka/grilla dom som dom är eller förkoka dom och sen grilla det går fortare då :) ,i fredags malde jag karrè och gjorde biffar efter ett korvrecept från salsus blev kanongott.

annamaria

Åh vilket recept då från salsus? Det kanske inte kräver en rök? Jag tror jag tar fram dem nu o så får det bli malning i morrn när den sjuka lilla kraken sover.

MiGa

Jag gjorde biff på spansk Chorizo Clàsicos sen kan man lägga till om man vill ha något mer , men jag tyckte den var enkel och god som den var :)

annamaria

Nu kan jag meddela att karrén + en bit fett fläsk + en mindre skinsktek (som inte räckte till annat) är nermalda och det ligger ett antal goda biffar i kylen. Bra med barn som vaknar tidigt man får mycket gjort. Hälften av biffarna är vanliga hederliga och den andra hälften är av medelhavstyp med oregano, basilika, vitlök och soltorkade tomater i.

Tack för detta braiga tips!

MiGa: hann inte se ditt svar annars hade jag nog testat ett gäng. Får göra det en annan dag.

Krista

Jag tycker också den är svår att få till... Blev bjuden på galet möra skivor marinerad karré men hur jag än tillagar den så blir det bara segt... Får väl fortsätta experimentera.

Har läst lite olika innertemperaturer, allt från 70-85 grader, när man tillagar en hel bit i ugn. Nån som har koll? Ska testa tillaga en hel bit i ugn i flera timmar med låg ugnstemperatur (100-125 grader) nästa gång, nån som testat det?

Filippa

Jajamensan och det är gott med "pulled pork". Men 100 grader är nästan för mycket ?! Kör 8-10 timmar på ca 80 grader så blir det fantastiskt.

Du kan göra tomatvariant, rödvinsvariant, vitt vinsvariant eller buljongvariant. Jag gjorde med whisky en gång - det var rätt gott det med. Ös i de grönsaker du gillar och glöm grytan ett tag i ugnen.

Mums !

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal