Pannkakor

Startat av Serben, 2007-12-20 12:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Serben

Hej. Vet någon här hur man göra såna pannkakor som man köper färdiga i affären, eller som de serverar i skolmatsalar (om någon nu gått i grundskolan/gymnasiet nyligen). Det är såna som är väldigt knapriga och tuggiga. Alla dem jag själv har försökt göra blir bara mjuka och äckliga. Jag har 2 olika kokböcker med minst 6 olika recept som jag har provat ( vanliga, tunna, amerikanska, plättar, crépes osv) men inga blir som dem man köper i affären. Jag vill ha dem väldigt tuggiga och knapriga. Kan någon här råda bot på detta problem?


Tack på förhand.

roffekock

När jag tänker på tuggiga så får jag en vision av att men har en del i munnen jag får inte detta att gå ihop med krispig el knaprik. Men det kan väl inte vara svårare en att grädda dom lite längre i laggen som helst bör vara av gjutjärn. Tänk på ett du ska ha lite smet ilaggen och god värme.

/God Jul Serben önskar   rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Gör pannkakorna som roffekock vill,men ät dom inte genast utan låt dom ligga o kallna.Värm dom sen i varm ugn på ordentligt smord plåt.Då KAN du ev. få en lite segare pannkaka med frasig kant.Lycka till.

Andreas

Välkommen till Matforum Serben!

Sådana där pannkakor du pratar om är egentligen mer som våfflor än pannkakor, kan du inte göra våfflor istället?
Den som inte frågar får inga svar.

Serben

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-21 07:38
Välkommen till Matforum Serben!

Sådana där pannkakor du pratar om är egentligen mer som våfflor än pannkakor, kan du inte göra våfflor istället?


Nej. Jag har inget våffeljärn. Jag får ta och prova att värma dem i ugn efter att de kallnat, som agnetasch föreslog. Tack för alla tips.

sarkku

Själv tycker jag att det är godare när man stekt pannkakorna själv.
Vi får mat från en skola till jobbet,och jag tycker inte att skolpannkakor är goda.

annamaria

i fredags serverades köttfärsfyllda pannkakor hos oss! jätte-länge sedan jag gjorde crepes. Jag gör dock inte crepes-smet utan vanliga krispiga pannkakor. Som steks på hög värme för att de ska bli krispiga i kanterna.

sarkku

Jag gjorde crepes av lax en gång till min sambo. Gjorde oxå vanlig pannkakssmet. Vi hade lite gravad lax så jag stimlade den och blandade i creme fraiche och dill. Tror det va allt...
det va ett tag sen och jag skrev inte ner receptet. Men han tyckte det va riktigt gott. Annars e han inte så förtjust i crepes.

Kari

Jag behöver hjälp med frågor om mina pannkakor.

Hur kommer det sig att varje pannkaka (förutom den första som hunden får) har två olika utseenden, sida 1 och sida 2? :)

Titta noga på den första bilden, varför blir det en häxring där? ???

Är det fler där ute som känner igen sig och sina pannkakor?


kryddburken

Häxringen kommer väl formodligen av att det var "där" du hällde ut smeten så den gräddades någon millisekund före den smet som flyter ut runtom.

Avigsidan blir alltid "prickig" tycker jag, det beror väl på luft-värmebubblor som hoppar därunder pannkakan och gör den bubblig/prickig!?

När du häller i smeten, se till att ha rejält varm panna, smöra, lyft pannan från plattan när smeten hälls i och häll smeten från en kant istället för i mitten... Personligen tror jag inte det gör någon skillnad på smaken, men vill du bli av med "häxringen" så kanske... :-D

Och som svar på din sista fråga så ser mina pannkakor ut sådär också! :-D

roffekock

Jag kan tänka mig att en gammaldags gjutjärnspanna inte skapar några prickar på sida nr 2 det gäller att inte ha för hög värme,däremot så tror jag att em alupanna med non stick yta är inte lika bra. Jag vet att jag komkmer att få mothugg nu men inget går upp mot en gjutjärnspanna även om den är tung. ;D

/roffe
Matforum är bäst

agnetasch

Äh nu gissar du roffe, pannkakor ser väl alltid ut som på Elkas bilder? Jag har aldrig sett nån skillnad vilken sorts stekpanna jag än har använt. Personligen tycker jag bäst om sida 1 o önskar att man kunde göra bara såna pannkakor, dvs med två sidor 1 ;D

Kari

Härligt att man kan prata pannkakor med vuxna människor! ;D

Blir det smakskillnad om man kör med det tunga artilleriet gjutjärn?

Gjutjärn i all ära men när jag gräddar pannkakor så brukar det bli 20-30st och då är jag mycket nöjd med min Tefal med bara centimeter höga kanter...
Annars blir det för mycket styrketräning när jag vänder dom i luften 8)

Får vi se fler bilder på pannkakor gott folk? :) Gärna gjutjärns..





Tom

Jag använder en gjutjärnsstekpanna när jag steker pannkakor, men det blir också två olika sidor :(
Liksom agnetasch skulle jag helst få 2 ggr sida 1 på pannkakorna  :P

Yoghurt

Kan inte skillnaden på sidorna beror på att den 1:a sidan gräddas ju blöt och den andra sidan gräddas ju torr. Jag tycker den påminner lite om hur ett tortillabröd färgas när man gör quasedillas (lr hur det nu stavas...).

Steker pannkakor osunt ofta och tycker att gjutgärnspannan är jobbigare om man råkar ha för lite mjöl i smeten så att pannkakorna går sönder, i en non-stick panna går dom ofta att rädda.

Serben: Storkökspannkakor är nästan alltid gjorda på äggpulver och skummjölkspulver istället för mjölk. Ofta är det mesta fettet redan tillsatt till smetet också.
Sen är dom som agnetasch säger alltid uppvärmda också.

Kari

Okej, nu ställer jag den kanske svåraste frågan, hoppas inte Serben som är trådstartaren tar illa upp :-\

Hur gör man de godaste? Hur ser ditt recept ut?

dePaul

Citat från: Kari skrivet 2009-05-19 22:14
Hur ser ditt recept ut?
Så här ser smeten ut till mina "lyxpannkakor":
- Vetemjöl
- Gräddmjölk
- Florsocker
- Riven muskotnöt (försiktigt!)
- Salt
- Citron- eller apelsinzest (försiktigt!)
- Strohrum
- Vaniljextrakt
- Ägg
- Smör (äkta)

Det viktigaste är balansen mellan dessa ingedienser. Man vill ju inte att smeten skall smaka Crepes Suzette redan från början ;). Av denna anledning får man ta det lugnt med zesten, vaniljextraktet, muskotnöten och Strohrumen.

~Paul~

vilsjin

6 ägg
4dl dinkel eller vetemjöl
salt
2dl vispgrädde
4dl mjölk
Låt smeten vila en timme innan gräddning. Har du skött din panna så behövs inget steksmör bara väl tilltagen hetta (5 på elspisen).

Rookie-T

Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-20 10:24
Har du skött din panna så behövs inget steksmör bara väl tilltagen hetta (5 på elspisen).


Smaken av det brynta smöret är ju lite av det fina med hemgjorda pannkakor. En knäckig karaktär som döljer sig kvar i gommen ett tag efter du ätit! Smör är ett måste även fast du inte "behöver" ha det!
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

ena

nu ger jag inget tips på recept... men eftersom tålamod inte är min allra starkaste sida stundtals har jag kommit på ett sätt att rationalisera pannkaksstekningen en del :)

Jag steker sida 1 i teflonpannan o får på så vis en fin sida där... vänder över den i min gjutgärnspanna där liiite smör får smälta mellan varje pannkaka o får på det viset sida 2 att bli lite mindre månlandsskapsliknande :) samt man får den där smörsmakande krispiga kanten runt om

får nog ta o fota nästa gång det är pannkaksdags här...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal