Någon som provat laga blodpudding från grunden?

Startat av Andreas, 2008-03-04 09:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Späcktärningarna var ungefär en halvcentimeter, kanske lite mindre. Vet inte varför, men de blev aldrig riktigt så mjälla som de bör vara, utan hade en aning tuggmotstånd som jag inte gillade. Tänker mig att mindre bitar hinner mjuka till sig mer.

djohansson

Det är nog en vettig poäng. Jag har skurit dem i mindre bitar och så kör jag blodpuddingen till upp mot 80 grader så ska vi nog se att även späcket har gett med sig.

Den står inne i ugnen nu. Om ca 30 minuter borde den vara klar att ta ut, och då ska den ätas "ostekt", d.v.s. inte som restmat ;)

Tobias


djohansson

I ärlighetens namn blev det mycket "brödigare" än jag hade tänkt mig, även om det blev gott. Hmmm.

Larsa

Jag åt blodpudding på Kometen i Göteborg (som Leif Mannerström tagit över). Det var det godaste jag ätit på länge. Blodpuddingen var gjord inne på restaurangen och var brödig och kornig. Till serverades stekt fläsk, rårörda lingon och inkokta äppelklyftor. Fantastiskt gott. Nu har jag fått blodad tand och skall göra egen blodpudding som är brödig.

Skogis

Räknas Boudin Noir?
Om så är fallet har jag gjort det några gånger. Calvadosbräserade äpple, lök och späcktärningar ger en fantastisk smak  ;)

Larsa

Nu har jag gjort det. Lagat egen blodpudding enl Mannerströms recept i boken Husmanskonst.
Oj va gott. Nu går det inte att köpa färdiglagat längre. Leif har i tärningar av späck och äpple samt gula russin som troligtvis gör att det blir så gott.

Det var ganska enkelt men slabbigt att göra, men mer än väl värt besväret. Enligt receptet så är det för 4 personer. Jag fick ut 28 stora skivor. 1-2 skivor räcker för mig per portion. Jag fryser in skivorna med plast emellan så är det enkelt att sprätta fram skiva för skiva allt efter hur många man vill tillaga. En teflonbelagd metallform på 2,85 L är lagom. Kocken på Kometen rekommenderade att man täcker formen med gladpack, vilket jag gjorde. Då var det lätt att få ur blodpuddingen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal