Någon som provat laga blodpudding från grunden?

Startat av Andreas, 2008-03-04 09:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Blodpudding tillhör de rätter jag alltid köper färdigt. Men man kan ju göra egen blodpudding, blir det godare? Någon som provat?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Näe Du Andreas försök inte med mig. Men jag har gjord hundgodis på köpt blodpudding.  ;)

Tobias

Jag har varit sugen flera gånger. Nån gång ska det bli av.

Andreas

Nämen Elka vad är det för konstigt med det?

Få se vem som hinner först Tobias. Jag har också funderat på detta ett tag och så köpte jag ju Mannerströms husmanskostsbok på rea förra veckan och där finns ett blodpuddingsrecept på s. 197.
Den som inte frågar får inga svar.


Tobias


Mimmi

Jag har lagat Blodpudding i massor när jag jobbade som kokerska på -80 talet. Det var flera hundra portioner i stöten. Smaken och konsistensen blir fantastiskt mycket bättre än butikens. Grisblod, svagdricka och russin doften som blir när man gräddar är betalbar.Har inte lagat egen sedan dess men blir sugen nu när ni talar om det.
Har faktiskt också köpt Mannerströms boken då jag var uppe i Umeå förra veckan. Går och kollar receptet nu.....

crlhrv

elka: torkad blodpudding är Sigges favorit, han kan prostituera sig till vad som helst för några bitar
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kurt

Vet någon vad det i grunden är för skillnad på blodpudding och blodkorv? I Finland har man ju i stället blodplättar, och det lär ju vara betydligt enklare i alla fall!

Znapper

Vänta nu, vad är det här?
Splatter film .. Umeå .. eller.

Du Mimmi, vart skulle du gå och kolla sa du?
Scary!

Andreas

Znapper: Ska vi tolka det du säger som ett symptom på hur den moderna människan fjärmat sig från vad mat egentligen innehåller? :)

Mimmi: Ah äntligen nån som faktiskt provat! Du råkar inte ha kvar receptet du använde då?

Kurt: Jag undrar om det är någon skillnad alls.

Tobias: Visst kan jag det. Ganska komplicerat recept om man jämför med http://www.hunter-gatherer.org/medcooking/kokbok/Kott_f_r_agel.html (blod + mjöl + späck + salt).

Blodpudding à la Mannerström
¤ 1 l grisblod
¤ 400g späck
¤ 1 gul lök
¤ 1 syrligt äpple
¤ 1/2 dl koncentrerad äppeljuice
¤ 2 dl mjölk
¤ 20g salt
¤ peppar
¤ 1 msk ox- eller kalvfond (typ Bong)
¤ 1 dl farinsocker
¤ 1 l rågmjöl
¤ 2 krm kryddpeppar
¤ 2 krm mejram
¤ 1 krm kanel
¤ 1 krm ingefära
¤ 3 dl vita russin

Sätt ugnen på 150°C och ställ in ett vattenbad. (Som jag har förstått det innebär vattenbad samma sak som 100°C ugnsvärme... så det kan vara ett enklare alternativ för den som vill.)

Skär späcket i fina tärningar. Det går lite lättare om det får ligga 30 minuter i frysen först. Finhacka löken, kärna ur och skär äpplet i tärningar. Fräs runt späck, lök och äpple i lite smör, späd med äppeljuicen. Låt puttra på svag värme någon minut.

Blanda blod och mjölk i en bunke, salta och peppra. Lägg i fräset och övriga ingredienser. Rör om odentligt till en slät smet. Stek en liten provbit och smaka av kryddningen.

Häll upp smeten i teflonformar (att döma av bilden i boken är det nog 1,5 l formar), täck dem med folie. Sätt in formarna i vattenbadet och baka långsamt i cirka 2 timmar. Prova med provsticka, puddingen är klar när den inte längre är kladdig inuti.

(Ta gärna en närmare titt på boken "Husmanskost", jag blev så nöjd med gårdagens fisk- och skaldjursburgare att bara de var värda priset på boken... receptsajter på nätet i all ära men vad slår egentligen en hel bok full med noga utprövade recept?)
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Tack, Andreas. Nu blev jag sugen på att göra det igen. :)

Men vad är vita russin? Det har jag aldrig hört talats om.

Hur är det förresten med blod och bakterier? Det står att man ska steka innan man provsmakar. Är det no-no att smaka på "rått" blod?

agnetasch

Citat från: Tobias skrivet 2008-03-08 18:02Är det no-no att smaka på "rått" blod?

Man får lite konstiga tänder, annars är det ingen fara.

kurt

Citat från: Tobias skrivet 2008-03-08 18:02
Tack, Andreas. Nu blev jag sugen på att göra det igen. :)

Men vad är vita russin? Det har jag aldrig hört talats om.

Hur är det förresten med blod och bakterier? Det står att man ska steka innan man provsmakar. Är det no-no att smaka på "rått" blod?



Nej det är nog inte speciellt farligt, men smaken på rått och tillagad är mycket olika.

justrom

Klart man skall ta tillvara så stor del som möjligt av djuret om man ändå slaktar det.

Inte för att jag någonsin tänker göra blodpudding, men det skulle definitivt vara kul att höra hur mycket bättre det blir om man gör hemma.

Andreas

Tobias: När jag såg "vita russin" tänkte jag på sultanrussin, men det kanske det inte är?

Späck förresten, det har jag när jag tänker efter aldrig använt, finns sånt i köttdisken eller kanske i frysdisken?
Den som inte frågar får inga svar.

Cohen

Citat från: kurt skrivet 2008-03-05 12:54
Vet någon vad det i grunden är för skillnad på blodpudding och blodkorv? I Finland har man ju i stället blodplättar, och det lär ju vara betydligt enklare i alla fall!


Om vi talar om färdigköpta prudukter är väl en skillnad att blodkorv innehåller russin och hela bitar späck medan vanlig blodpudding är "slät". Sen inbillar jag mig att kryddningen är lite annorlunda också, känns som om blodkorv smakar an aningen mer. Men det siata kanske bara är inbillning...

Själv föredrar jag nog blodkorv, även om det var år och dar sen jag åt det sist. 

Mimmi

Znapper: Jag kollade i Mannerstöms "Husmanskonst" , där fann jag det recept som Andreas skrivit om i tråden.

Andreas: Receptet har jag inte kvar varken på papper eller i mitt huvud, sorry. Bara doftminnet är med mig.....

Min mormor Ida brukade grädda blodplättar åt oss när grisen blev slaktad. Det var stora som pannkakor och till åt vi smör och lingon. ;D

Tobias

Andreas: Jag har ingen aning faktiskt. Sultanrussin är i alla fall de vitaste russin jag sett. Undrar om det är gröna (vita) druvor?

Cohen: Det där har jag funderat på. Enligt receptet så ska blodpuddingen innehålla späcktärningar (alltså hela bitar av späck), men den blodpudding man hittar i affären är ju sådär slät. Är det inte bara så att späcket smälter under tillagningen?

Cohen

Citat från: Tobias skrivet 2008-03-11 17:58

Cohen: Det där har jag funderat på. Enligt receptet så ska blodpuddingen innehålla späcktärningar (alltså hela bitar av späck), men den blodpudding man hittar i affären är ju sådär slät. Är det inte bara så att späcket smälter under tillagningen?



Tror inte att den färdiga blodpuddingen innehåller hela späckbitar. Visserligen var det ett bra tag sen jag köpte eller lagade blodpudding senast, men har absolut inget minne av några sådana bitar ens i den otillagade puddingen. Tycker att de borde synts då man skivar. 

Med allt detta tal om blodpudding är det kanske bäst att köpa hem lite. Var som sagt lång tid sen sist, och visst blir man ju lite sugen... :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal