Känner någon till Gonon Gironde?

Startat av Helge, 2009-05-13 17:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Helge

Jag har två franska kockknivar från slutet av 60-talet i min låda. En har ett blad på 25 cm och den andra en bamse på 30 cm. Dom är definitivt inte rostfria/tröga, men frågan är om dom bara är att betrakta som museiförmål. Den stora är i behov av slipning men den mindre lät jag slipa för ett år sedan och har använt den mycket litet. Den stora är ganska svårhanterlig åtninstone för mig.

vilsjin

Museiföremål? Klart knivarna skall användas.
Gonon Gironde verkar ha varit ett relativt gammalt företag i Thiers, frankrike, som 1990 gick upp i konglomeratet Codef.
Posta gärna några bilder.

JC

Håller helt med, kolstålsknivar från den perioden är, eller kan i alla fall vara riktiga fynd, det är på 70-talet som den nedåtgående spiralen för fransk och brittisk knivtillverkning riktigt sätter igång, med usla rosttröga legeringar som inte kan ta skärpa osv. Min mormor hade en stor gammal kolstålskniv från frankrike som jag nästan skar av mig fingrarna på som liten och som jag ångrar bittert att jag inte lade beslag på när hon gick ur tiden >:(  Till mitt försvar så var det tjugo år sedan och då hade jag inget större intresse för "antikviteter". Ge den lite skärpa och testa den!
   Eftersom codef i dag bara gör skitknivar så kan det ju kännas bra att äga något med en historia, ett föremål som vittnar om ett stoltare förflutet ...
/jc

Helge

Det låter ju bra! Jag fick den stora i present av min fru strax efter vi gift oss. Min svärmor höll på att svimma - man ger inte bort knivar i present enligt henne! Nu är jag glad att jag har den, visserligen litet stor och klumpig men som du säger - med historia. Den mindre har jag haft i gång. Får se om jag får ihop en bild att visa. Återkommer i ärendet!
/Helge

Helge

Nu hoppas jag att jag fått med knivarna. Inget vidare foto dock men ändå!
/Helge

vilsjin

Ljuvliga knivar, très francaise. Slipa och använd dem.

dePaul

Som det redan har nämnts så är det här ett gammalt anrikt märke som fram till 60 talets början tillverkade knivar i egen regi. Företaget är kvar men knivarna tillverkas idag av Sabatier (Elephant Brand) genom samarbetssamordnaren Codef (de övriga: La Vrai Sabatier, La Panthere och Coupe de Mersiere).

De tillverkades tidigare i kolstål (1075) men dagens modeller är oftast i rostfritt Bonpertuisstål. Handtaget kan variera från jakaranda till valnöt.

Det borde gå att få fram en ganska extrem skärpa på de här knivarna. Jag har själv en kolstålskniv i 1075 (en gammal Jaernbolaget trancherkniv) och det är inte många blad som slår den på den här punkten.

Grattis till fina knivar!

~Paul~

Helge

Jag känner mig gladare och gladare över mina knivar! ;D Nu gäller det bara att hitta någon som kan slipa dem åt mig så att jag får dem riktigt skarpa.
Tack för kommentarer!
/Helge

dePaul

Det är mycket enkelt att få fram en fin skärpa på en kosltålskniv. Är du säker på att du inte klarar av det själv?

~Paul~

dePaul

När det gäller patinan på dina knivar så skulle jag personligen göra såhär:

1. Putsa upp bladen ordentligt med Autosol kromglans. Flera gånger!
2. Polera ordentligt.
3. Torka och diska bladen och torka omedelbart igen!
4. Blanda en svag salt/syralösning, t ex genom att använda ättika och vanligt bordssalt.
5. Ta fram en lång bägare eller liknande och doppa bladen i badet.
6. Låt nu knivarna få en nästan svart beläggning.
7. Ta ut och torka ordentligt samt smörj med paraffinolja.

När det gäller handtaget så kan du faktiskt också putsa upp dem med Autosol. Du kan också köra med ett mycket fint sandpapper. Lägg de därpå i linfröolja för att dra i ca 2 dygn. Torka och polera.

~Paul~

Helge

Tack för bra råd Paul. När det gäller slipning tror jag nog att jag kan klara det själv men tips är ju alltid välkomna!!
/Helge

Andreas

Är såna här knivar "bara" trevliga att äga eller har de även något nämnvärt värde i pengar?
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin


Citat från: Andreas skrivet 2009-05-14 17:19
Är såna här knivar "bara" trevliga att äga eller har de även något nämnvärt värde i pengar?


Med rätt köpare, ja!

Enkel Ebay sökning:
http://shop.ebay.com/items/?_nkw=vintage+carbon++chef&_sacat=0&_trksid=m270&_odkw=vintage+carbonchef&_osacat=0

Uppemot 100USD kan gamla kolståls knivar gå för.

Helge

Jag kanske skall ordna en auktion här på Matforum!!!??? ;D
/Helge

vilsjin


Helge

Lägg till en nolla!! ;D ;D Skämt åsido, jag tror jag behåller mina Gonon Gironde!
/Helge

vilsjin


Fredrik H.

Jag har en Gonon Gironde , acier forged, som jag ärvt från min morfar, han var född 1869. Kniven är förmodligen från början  av 1900-talet, 20 cm "knivskarpt" blåstålsblad, man kan nog använde den som rakkniv. Finns ingen bättre kniv än denna. Ser precis ut som Helges foton ovan.

Staffan Claesson

Jag har bestick köpta på 70-talet på Mick(?) trendig inredningsbutik på Larmgatan alt Vallgatan på den tiden. Mycket bra kvalité men slitage av ungar, hundar, vänner och flitigt bruk börjar ta ut sin rätt på antalet exemplar. Finns dessa att finna idag? I Sverige? I Frankrike eller annan land i Europa?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal