Skolbespisningspersonal här? Dillsåsen till fiskpinnar

Startat av Tinto, 2009-07-20 04:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Tinto

Jag har en lite pinsam fråga, det kan ju verka väldigt och löjligt enkelt att göra en dillsås vilken som helst, men problemet är att jag är lite jobbig när det kommer till en del saker - jag vill att det skall vara exakt samma sak som jag ätit någonstans och inte någonting annat (kanske egentligen mycket godare och mer spännande) som jag kan hitta på själv.

Det jag vill göra är dillsåsen jag fick i skolan på lågstadiet till fiskpinnar och potatis. Tror inte det är majonäsbaserat, eftersom jag aldrig gillat majonäs speciellt mycket. Mer gräddfil/filmjölk. Jag har dock aldrig lyckats göra en precis likadan sås själv på gräddfil.

Den är väl om jag minns rätt ganska lik OLWs dip "dill & gräslök" fast lösare och mindre söt. Fast jag kan minnas fel lika gärna, jag vet inte förrän jag får till exakt den såsen igen  :-X

Jag gick lågstadiet i början av 90-talet, numera kanske man kör en modernare variant? Eller är det olika på olika skolor? *skäms och springer ur tråden*

dePaul

Fick du dillsås till fiskpinnar?!? Låter inte gott ;).

Dillsås (4 p)

Ingredienser:
1 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl kalv-, eller hönsbuljong
salt
vitpeppar (nymalen)
3 msk klippt eller hackad färsk dill
1½ msk ättika eller citronsaft (citronsaft ger en neutralare smak)
1 msk socker
2 äggulor
1 msk kall buljong eller vatten
1 tsk kallt smör

Arbetsgång:
Börja med en vit grundsås. Smält smör i en kastrull och lägg i vetemjölet och vitpepparn. Rör om ordentligt så att smeten blir helt jämn. Häll på buljongen. Låt nu sjuda i ca 5-10 minuter.

Smaksätt nu med salt, mer peppar, socker och ättika/citronsaft. Såsen bör ha en stark sötsur smak. Ta av värmen.

Rör ut äggulor med lite kallt vatten eller buljong och strila ner dem i såsen. Obs, det får inte koka eftersom du då riskerar att få äggröra i såsen. Avsluta med att blanda in den färska dillen.

Den här såsen passar inte till fiskpinnar. Helst skall den serveras tillsammans med kokt lamm eller kalv, alternativt nötkött. Också kokt höns funkar.

~Paul~

agnetasch

På en blogg hittade jag recept på " Supergod sås till fiskpinnar" Det är mannen i familjen som är bäst på att göra den supergoda såsen som liknar den man fick i skolan...Nu kanske vi närmar oss din drömsås.

Supergod sås till fiskpinnar 4 portioner
2 dl fraiche av valfri sort
½ dl bostongurka
½-1 msk lättmajonnäs
1 msk hackad fryst dill
salt, peppar
Blanda samman ingredienserna till såsen och ställ kallt.

http://minfruktsallad.blogspot.com/2009/03/bloggtorka-och-makens-goda-sas.html

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-07-20 11:41
På en blogg hittade jag recept på " Supergod sås till fiskpinnar" Det är mannen i familjen som är bäst på att göra den supergoda såsen som liknar den man fick i skolan...Nu kanske vi närmar oss din drömsås.

Supergod sås till fiskpinnar 4 portioner
2 dl fraiche av valfri sort
½ dl bostongurka
½-1 msk lättmajonnäs
1 msk hackad fryst dill
salt, peppar
Blanda samman ingredienserna till såsen och ställ kallt.

http://minfruktsallad.blogspot.com/2009/03/bloggtorka-och-makens-goda-sas.html

Ser ut som en variant på sauce tartare eller remouladsås, fast med dill i :).

~Paul~

Tinto


annamaria


Lucy

Jag tror jag vet vilken sorts sås du menar och jag tyckte också  mycket om den!! Har heller aldrig gillat majonässåser.  Den sås jag tänker på och känner igen serverades absolut kall. Varm dillsås som dePaul fixat recept till håller jag med om skulle absolut inte passa till fiskpinnar, finns det någon varm sås som skulle passa till fiskpinnar?

Jag brukar göra en enkel filmjölkssås själv som kanske inte blir riktigt precis som skolsåsen men ganska nära tycker jag. I den har jag:
- Filmjölk (normalfet)
- lite pressad saft från citron
- massor med färsk hackad dill
- salt och peppar
- eventuellt en gnutta paprikapulver för extra sting


dePaul

Citat från: Lucy skrivet 2009-07-20 20:45
finns det någon varm sås som skulle passa till fiskpinnar?
Faktum är att bearnaisesås inte är så dumt till fiskpinnar.

Några andra varianter:
Tomatsås
Chilisås
Kinesisk sås baserad på Hoisin
Currysås
Citron-/limesås
Beurre blanc (och andra vitvinssåser)


~Paul~

Tinto


Lucy

Citat från: dePaul skrivet 2009-07-20 21:20
Faktum är att bearnaisesås inte är så dumt till fiskpinnar.


Ok, förlåt min generalisering utifrån eget huvud, det är ju tur att vi är olika i smaken ;)

Anders Öhman

Citat från: dePaul skrivet 2009-07-20 21:20
Faktum är att bearnaisesås inte är så dumt till fiskpinnar.
...


Ursäkta att jag lägger mig i, men bearnaisesås räknas väl knappast till de varma såserna?

bryggens

Citat från: Anders Öhman skrivet 2009-07-21 20:11
Ursäkta att jag lägger mig i, men bearnaisesås räknas väl knappast till de varma såserna?
Plankstek = beasås, kall?? Har jag i alla fall jag inte varit med om. Eller B&W utan varm beasås? Varför skulle inte beasås vara varm? En sån sås som innehåller smör blir väl inte bra kall? Eller? Detta är ju lite OT, ingen dillsås!

dePaul

Citat från: Anders Öhman skrivet 2009-07-21 20:11
Ursäkta att jag lägger mig i, men bearnaisesås räknas väl knappast till de varma såserna?
Den är snarare ljummen men visst kan du köra på varm bea. Det är bara att anpassa tekniken så att den inte separerar ;).

~Paul~

dePaul

Citat från: Lucy skrivet 2009-07-21 20:07
Ok, förlåt min generalisering utifrån eget huvud, det är ju tur att vi är olika i smaken ;)
Haha, sant. Men testa vet jag ;).

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal