Kan man köpa fläskfilé som inte är färsk?

Startat av Lasse, 2008-12-19 19:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Lasse

Så en annons från en livsmedelsaffär: Färsk fläskfilé. Finns det någon annan fläskfilé- isåfall vad? :-\

kurt

Färsk borde väl ha motsatsen fryst, när det handlar om kött?

Lasse

Borde vara ja. Pratade med livsmedelsverket, nån sorts vetrinär, som sa att "färskt är obehandlat" dvs inte kokt, saltat, rökt osv. Frågade då om färsk potatis men hon kunde inte svar då hon var vetrinär, men sa "det vet väl alla vad färsk potatis är". Färskt kött kan ha varirt fryst. Alltså har jag aldrig sett annat än färsk fläskfilé.

Hasse

Ett intressant spörsmål!

För mig innebär färskt att det är obehandlat kött som inte varit fryst. Men tydligen är det inte så enkelt.

Jag ägnade en stund åt Livsmedelsverkets site och hittade dokument där färskt kött definieras som kylt men inte fryst, men också dokument där färskt definieras som obehandlat kött även om det varit fryst.   :-\

Har skickat ett mail till Livsmedelsverket och hoppas på ett klargörande svar.

Andreas

Det var lurigt. Ytterligare ett sätt att se på det är att ordet färsk har med tid att göra, det som är färskt är inte gammalt. Ser man enbart till ålder i tid är en kyld köttbit och en fryst köttbit lika gamla.
Den som inte frågar får inga svar.

Lasse

Som sagt: Onödigt att kalla den för färsk när det betyder så olika för alla människor. Finns nog bara färsk att köpa tror jag.

Tom

Jag har sprungit på färdiggrillad fläskfilé några gånger. Den borde väl inte klassas som färsk då?

MiGa

Tom<<
Den klassas som grillad ;D "färsk fläskfilé"anser jag när det inte är fryst.

Hasse

Livsmedelsverkets svar dröjde, men idag fick jag ett mycket trevligt mail från en statsinspektör.

Jag vill inte citera mailet i sin helhet av "upphovsetiska" skäl, men tjänstemannen konstaterar att ordet "färskt" är problematiskt eftersom det kan ha så olika betydelser i olika sammanhang.

Beträffande kött gäller följande, och nu citerar jag:

"Gällande färskt kött använder man sig av ordet färskt kött för att skilja det från köttprodukter (t.ex. kokt skinka) och köttberedningar (marinerad flintastek). Färskt kött definieras som kött som inte har undergått någon annan konserverande behandling än kylning, frysning eller djupfrysning, inbegripet kött som är vakumförpackat eller förpackat i kontrollerad atmosfär. Definitionen används i EG-förordning 853/2004. I märkningssammanhang har man valt att tolka ordet färsk på samma sätt som i kontrollförordningen (det finns alltså inte någon definition av färskt kött fastslagen i lagstiftningen om märkning)."

Slut citat.

Fryst kött är alltså per definition färskt.

agnetasch


Tom

Hittade ett dokument som sa ungefär:

Med djupfrysta livsmedel förstås enligt LIVSFS 2006:12 ett livsmedel som

    * har genomgått en nedfrysningsprocess, djupfrysning, i vilken varan infryses så snabbt som kan krävas för respektive vara.
    * alltid håller i alla delar en temperatur på-18°C eller lägre efter infrysning och temperaturutjämning samt
    * saluhålles eller släpps ut på marknaden som djupfryst livsmedel

    Med fryst livsmedel menas livsmedel, som är fryst men inte djupfryst.


    Borde alltså innebära att en korv som håller -12°C är fryst men inte djupfryst !

agnetasch


Tom

Fantastisk nog så finns det något som heter djupfrysningsbyrån (www.djupfrysningsbyran.se)
Det stod på deras sida att de accepterar inte högre temperatur än -18°C även om lagen accepterar -15° för djupfrysta livsmedel.

Vatten fryser till is vid 0°C, då är vattnet fryst. Är isens temperatur -18°C så är alltså vattnet djupfryst.

agnetasch

"En Vodka Martini tack, skakad men inte rörd o kyld med fryst is, inte djupfryst" ;D

Mickan

Citat från: Tom skrivet 2009-01-17 10:30
Fantastisk nog så finns det något som heter djupfrysningsbyrån (www.djupfrysningsbyran.se)
Det stod på deras sida att de accepterar inte högre temperatur än -18°C även om lagen accepterar -15° för djupfrysta livsmedel.

Ny startsida ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Gotish

Alltså när det gäller ICa och övriga matvaruhus så bör man inte försöka definera ord som färsk, gammaldags, fin, gedigen, rökt, hängmörad etc. Dessa är så abstrakta i sin betydelse så matvaruhusen använder sig av dessa ord utav rent PR mässiga skäl. Dom låter fint, orden säljer produkten. Om man granskar produkterna är det väldigt sällan konsumenten och butiken har samma defination av dessa ord...

//Mattias

Andreas

Nog ser väl detta ändå allt konstigt ut?

FÄRSK FLÄSKFILÉ
Danmark. Fryst
Den som inte frågar får inga svar.

Lasse


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal