Tacosås/salsa

Startat av PerG, 2009-01-13 22:30

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Är det någon som har ett bra recept på tacosås som är i samma stil som Santa Marias såser? Av innehållsförteckningen att döma verkar det inte vara några specialingredienser i alla fall.

ivanl

2009-01-13 22:45 #1 Last Edit: 2009-01-13 22:48 by ivanl
Jag gör alltid egen sås, inte minst då literpriset blir betydligt lägre.
Du kan följa innehållsförteckningen minus konserveringsmedel och annat jox... har prövat det några gånger och det blir bra.
Efter lite experimenterande har jag fastnat för följande:

1) hacka en gul lök grovt (eller klyfta och dela). Ev även några finhackade vitlöksklyftor om du vill osa
2) fräs i olivolja tills löken är genomskinlig, ej brus
3) en burk skalade tomater alt. 5 - 6 skållade, skalade tomater, grovt hackade
4) saften av en citron, puttra ihop
5) salt, svartpeppar, oregano, cayenne/chilepeppar, paprikapulver, spiskummin för att få fram texmexsmaken
6) runda av med en nypa socker

Jag kryddar även färsen med egen kryddblandning, 500 g färs för fyra blir lagom
1) stek färsen i smör och olja
2) fräs finhackad gul lök och vitlök, blanda med färsen
3) sänk värmen och slå i 2 dl vatten, rödvin blir ännu godare!
4) rör i 1 - 2 msk tomatpuré
5) krydda ordentligt med salt, svartpeppar, oregano, cayenne/chilepeppar, paprikapulver, spiskummin
6) puttra ihop tills smakerna "gift sig", späd vid behov med mer vätska
7) om du vill ha "snyggare finish" färga färsen med såsfärg (koloritsoya)
8) om du vill ha tjockare konsistens, red med 2 msk maizena utrörd i vatten

Blir det lite sås och färs över kan man blanda ihop dem och då får man en portion köttfärssås ala texmex som smakar gott ihop med ex.vis spiralmakaroner. Får man mycket över kan man steka upp sås och färs med valfri mängd röda bönor så får man chili con carne.
Tycker däremot inte såsen blir så bra om man fryser den eftersom löken blir för slaskig. Den möglar tyvärr lätt i kylen utan konserveringsmedel. Troligen kan man förbättra oddsen om man slår den på en steriliserad glasburk med konserveringslock.

PerG

Tackar! Det ska jag prova! Hmm.. tror iofs att slaskig lök är okej om man slipper koka sås varje tacofrossa, så jag ska nog prova att frysa in ifall det blir bra... ;)...

Kryddblandning till färs har jag också gjort tidigare för att slippa E621, men nu har de slutat med det så jag har fallit dit och köpt färdig av lathet.. ;)

Fröken Dill

Tack, vilket bra tips. Det måste absolut provas och om det fungerar bra finns det ju ingen anledning att köpa sås med en massa tillsatser.

Tycker fröken Dill

ivanl

Ingen orsak, bara kul att dela med sig, tipsa gärna om ni hittar förbättringar!

PerG: Kom på att om du ska frysa såsen kan du möjligen fräsa löken något kortare och sjuda såsen mycket försiktigt.
Jag vill också minnas att jag tyckte såsen tappade lite styrka vid frysningen, så jag skulle råda till att krydda lite extra.

Fröken Dill

Det blev jättegott, tack så mycket för tipsen!

Många hälsningar från fröken Dill

ivanl

O så roligt att höra!
Blir ju själv tvungen att laga en omgång i veckan bara för att det var längesen sist....
Ska försöka mig på hemgjorda vetetortilla till, vanligtvis gör jag majstortilla men i en annan tråd fanns ett intressant recept

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal