Mått på stekpannor

Startat av Pekka, 2008-12-11 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Pekka

Var ute och skulle köpa ytterligare en stekpanna.
Idag har jag en Jamie Oliver 28cm och tänkte komplettera med en Anders Petter Stenfors...också den i 28cm.
När jag tittade på AP-pannan så tyckte jag att en såg liten ut.
Eftersom butiken även hade Jamie-pannan så jämförde jag dem...och visst var de lika stora....om man mätte innermåttet på pannan, mätt vid den övre kanten. Mäter man däremot själva diamtern på botten av pannan...dvs den stekyta man har, så var Jamie-pannan ett par cm större.
Tycker att det är lite märkligt att man inte kan standardisera hur man mäter, för att ge konsumenten korrekt upplysning om produkten.
Något ni också upplevt..?

agnetasch

Av ren nyfikenhet mätte jag min "28cm"-stekpanna; ICA:s Prima Titan o kan rapportera följande: Bottnen (kontakten med plattan) är 23 cm, den vida översta delen är 30 cm o någonstans i böjen däremellan är den 28 cm.
Hur stor var AP-pannan i bottnen? Finns det kanske nån svensk standard?

Pekka

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-11 15:26
Av ren nyfikenhet mätte jag min "28cm"-stekpanna; ICA:s Prima Titan o kan rapportera följande: Bottnen (kontakten med plattan) är 23 cm, den vida översta delen är 30 cm o någonstans i böjen däremellan är den 28 cm.
Hur stor var AP-pannan i bottnen? Finns det kanske nån svensk standard?
Jag hade inte möjlighet att mäta vare sig AP-pannan eller Jamie-pannan på plats....men uppskattar att botten på Jamie-pannan var ca 3 cm större.

Pekka

För att göra detta än mer förvirrat så jämförde jag med en annan AP Stenfors-panna, den med motgrepp.
...och den hade samma mått på stekytan som Jamie-pannan, dvs den är större än Stenfors utan motgrepp.
Alla nämnda pannor benämns som 28cm....

Ja...varför göra det enkelt när man kan göra det svårt  ???

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal