Bra storkok/matlådor med dill?

Startat av Tinto, 2009-08-18 03:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Tinto

Tänkte höra om ni har några bra tips på dillrika maträtter som går bra att frysa in! Köpte på mig ett kilo av detta underbara idag och vill gärna använda så mycket som möjligt direkt till matlådor innan jag fryser in det som blir över separat.

Gimme all you've got!  :D


agnetasch

Varför frysa all dillen? Passa på o njut av den färska delikatessen; veva in lagoma buketter i blött smörgåspapper (går med bakplåtspapper också) ställ buketterna med stjälkarna i vatten i en avklippt PET-flaska. Trä en plastpåse över hela härligheten, ställ den i kylskåpsdörren o du har färsk dill i mer än två veckor. Underbart att få riktigt strössla med dillen på allt; potatis, fisk, räkor, sallader o smörgåsar.

Tinto

Det var ett bra tips, visste inte att jag kunde få den att hålla sig så länge :)  Vill självklart använda så mycket som möjligt färskt, men inte riskera att hitta dillen slokande och vissen innan jag hunnit frysa in den.

agnetasch

Efterhand du plockar ut buketterna så ser du i vilken kondition de är. Så fort du anar en slapphet i konsistensen så vips in i frysen.
Men det gäller att rulla papperet förhållandevis hårt; dillen ska stå i givakt ;D

Hasse

2009-08-18 19:01 #4 Last Edit: 2009-08-18 21:14 by Hasse
Dill och storkok skriker dillkött lång väg. En av mina absoluta husmansfavoriter.

Dillkött ska egentligen göras på kalv eller lamm, men jag fuskar ibland och använder grisbog istället. Koka köttet med morötter, lök, dillstjälkar, vitpeppar och salt. Av kokspadet gör du en ljus sås som smakas av med ättika, socker, vitpeppar och salt. En skvätt grädde är heller inte fel. Och, naturligtvis, rikligt med finhackad dill.

Andreas

Ja dillkött är toppen!

Annars när jag tänker dill tänker jag nog främst färskpotatis och gravlax men det är ju inget vidare storkok.

Ang. frysa dill så; jag har för mig att jag någonstans läst att man absolut inte ska frysa dill, har för mig att det påstods att den på nåt sätt blir dålig i smaken..?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag gör som du Hasse - men använder kycklingfilé. Med andra ord dillkyckling. Här är det mer uppskattat än dillkött på gris. Kalv finns så sällan att få tag på här tyvärr.

Sen skulle jag satsa på att använda dillen och göra dilliga rätter direkt. Här är några tips:

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2009/08/inkokt-lax-och-dillmajonnas.html

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/11/vietnamesisk-sjtunga-pangasiusfil.html

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/08/en-glasarbetarmacka.html

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/06/fetalax-med-gurka.html

och så gubbröra förstås.....

Gubbröra
4 portioner

1 burk/ 125 gram finhackad ansjovisfilé eller kräftstjärtar
1 finhackad gul lök
1 dl hackad dill
0,5 dl hackad gräslök
4 st kokta och hackade potatis
2 st hårdkokta, hackade ägg
2 msk majonnäs
½ dl creme fraiche
1 krm mald svartpeppar
4 skivor mjukt tunnbröd eller ett gott grovt bröd.

Gör så här
1. Blanda alla ingredienser i en bunke, smaka av med ansjovisspad. 2. Bred ut gubbröran på tunnbrödet och rulla ihop till rullar.

Åh vad härligt det är när man har lite i frysen också! Jag har också fryst in min dill nu. Dillkronorna hamnade i kräftkoket i helgen.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-18 19:58
Ang. frysa dill så; jag har för mig att jag någonstans läst att man absolut inte ska frysa dill, har för mig att det påstods att den på nåt sätt blir dålig i smaken..?


Det säljs fryst, finhackad dill. I mitt enmanshushåll är det praktiskt när man inte behöver några större mängder, och jag har inte märkt att det skulle smaka dåligt på något sätt. Men färsk dill är överlägset!

Tinto

Jag får göra dillkött på quornbitar! Låter smaskigt. :D

annamaria

Vegetarian, Tinto? Visst inte i så fall.... :-[

Tinto

annamaria: Jag äter fisk sedan en månad ungefär så jag hade visst nytta av dina tips! :D Behöver ju dessutom träna upp mig på att använda fisk eftersom jag inte haft med det att göra på 14 år innan. Var lite slarvig och glömde nämna det i första inlägget.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal