Kebab

Startat av Urban, 2007-05-11 21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Ouzo är aldrig helt fel  ;D.
Men vad är gyros?.

agnetasch

2007-05-12 10:31 #1 Last Edit: 2007-05-12 10:34 by agnetasch
Jag är då verkligen ingen expert på gyros(annat än med hur den ska smaka)Men jag gör ett försök.Hjälp mig den som kan bättre!
Kort svar:gyros=grekisk kebab.
Långt svar:indirekt-stekt köttklump bestående av vilket köttslag som helst.Gyros på griskött är min favorit,det får man väl inte använda till kebab?Så här äter jag helst gyros:
rejält med gyrosstrimlor läggs i pitabröd ihop med sallad/tomat,tzatziki o pommes frites.Uj så gott,helst frampå nattkröken.Kaffe o Metaxa efteråt!

Urban

Jag gillar kebab jättemycket, både vanlig i pitabröd och rullkebab, har även ätit en Gyros-kebab en gång men det var inte av den typen du beskrev. Det var endast bröd,kebabkött å riven ost i den, åsså nån dressing.
Att man stoppar in pommes frites i en kebab låter inte speciellt gott i mina öron.... låter faktiskt lite halvgrisigt på nåt sätt  :D
Men vad vet jag..
Skulle förmodligen själv kalasa på en sådan och tycka att det var mer än gott efter en kväll på krogen  ;D

Men vad står står Gyros för egentligen?
Döner kebeb har jag också hört talas om.. Men vad är en Döner kebab?

Andreas

Vad gör egentligen kebabmakarna med det överblivna stora kebabköttet på kvällen? Har dom något slags snabbkylningsmaskin?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

döner kebab (turkiska) = ihop-pressat och grillat kött (företrädesvis lammkött)
gyros (grekiska) = fläskkarréskivor som träs på spett och grillas (kan vara annat kött också)

enligt min högst subjektiva uppfattning kan gyros smaka allt från knappt acceptabelt till riktigt uselt och spelar inte ens i samma liga som döner kebab. sen har vi ju de här ställena som har frysta fyrkantiga köttbitar (ofta pressat kött) som de värmer och serverar som kebab. detta är något man bara bör ta i munnen vid krig eller svältkatastrofer.

som den stockholmare jag är utgår mina kebabreferenser från hötorgshallens Iskander Kebab och Mr. Kebab och jag ser med fasa hur man speciellt på landet/mindre städer inte kan hitta en enda ordentlig kebab. istället kallar man frysta köttbitar eller hemska fläskkarrébitar för kebab..

Andreas: det vill du nog helst inte veta.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Oki!.. Tack för den redovisningen Calle.

Här i Umeå har vi en Kebabrestaurang som kallar sig för Döner-Kebab.
Dom ska visst laga den som en äkta Döner ska vara. Jag har ätit där endast 1 gång.. Men nog var det lammkött alltid!.

crlhrv

mm kebab.. *drool*.. mat för riktigt folk!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-05-14 15:07
Andreas: det vill du nog helst inte veta.


Vet du något så fram med det! ;)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Nä jag vet inget om det och jag vill nog att det ska förbli så. Men däremot kan jag föreställa mig..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Näe.. det är bara att hålla för öronen om det är nån som tänkt berätta den historien..

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal