Apfelbier

Startat av agnetasch, 2010-03-19 11:35

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

När jag läste en tysk restaurangmeny i jakt på någon god dryck till lördagsmiddagen nästa vecka snubblade jag över Apfelbier. Vad är det? Det är tydligen inte alkoholfritt. Är det gott, någon som provat?

JonasBååth

Jag har druckit ett äppelöl som heter "Lindemans Apple" (Belgiskt tror jag). Tidigare fanns det i systemets beställningssortiment, men jag hittar inte det nu. Ölet var gott, lite som en blandning mellan Belgisk öl och normandisk cider.

agnetasch

Tack för det tipset! Jag hittade Lindemans Apple 4% på iglaset där den beskrivs så här: "Stor, frisk och fruktig äppeldoft med inslag av kanel. Söt och frisk smak med ölkänsla och tydlig karaktär av äpplen och en antydan av fläder. Fruktig och frisk eftersmak"
Det är ett spontanjäst öl med en andra jäsning ihop med tillsatt äppelmust. Tydligen inte lämplig att dricka till mat, så jag får väl ta den som aperitif :D

JonasBååth

Det där hurvida ölsorter passar till mat eller inte är extremt individuellt, allt som riktig cider (inte den där sockersöta alkoläsken som prånglas ut till höger och vänster) typ stowford, strongbow m.m. passr till borde den också passa till.

agnetasch


agnetasch

SJÄLVKLART var apfelbieren slut den kvällen >:(

Skogis

När jag inte har något annat vettigt för mig så händer det att jag brygger öl. Jag har även provat på att göra cider men det blev inte så gott, torrt som bara den. Ölen är jag däremot nöjd med :)
Men nu har jag hittat ett receptet på Graff, en cider med både malt och humle. Efter att Graffen bara har jäst i en vecka tog jag ett densitetsprov, vilket jag också givetvis smakade på. Det kan nog bli riktigt gott, provet är redan godare än vad jag presterat innan. Vilket iofs inte säger så mycket.
Graffen ska jäsa i 2 veckor och sen buteljeras och kolsyrejäsa i 3 veckor till innan den är helt klar.
(Kan gissa att den inte mår dåligt av ännu längre lagring)

Kanske något för dig, öl och cider brygger du inte ännu, väl?


agnetasch

Cider är väl den enda alkoholhaltiga dryck jag inte provat att göra, det kanske är dags nu. Var hittar man receptet på Graff?

Skogis

ett helmaltsrecept finns på http://www.homebrewtalk.com/f81/graff-malty-slightly-hopped-cider-117117/index46.html
Vill du hellre brygga med maltextrakt så ta receptet som är första inlägget på samma tråd.

Det är nog rätt gott med tanke på att tråden "Hur mycket Graff har det bryggts?" på samma forum har nått över 3 000 Gallon!

Undvik äppeljuice med askorbinsyra, det ska tydligen göra cidern ännu surare än annars.

agnetasch

Tack för receptet, det ska studeras noggrant.

Skogis

Det här kommer att bli hur gott som helst!

Tog ett prov igår som jag kolsyrade i sodastreamern, och det är nog bästa att köpa hem till en omgång till redan nu.
Vore dumt att bli utan Graff i sommar ;)

Skogis


Då var andra omgången Graff buteljerad. Har hållit procenten nere (4.2%) för att kunna ha den som måltidsdryck. Men det var ju tusan vad den är läskande, nu är det bara det varma vädret som saknas :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal