Myllymäki har slagit upp portarna!

Startat av Mickan, 2009-05-31 11:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Äntligen har det hänt! Jönköping har fått en riktig finkrog! I veckan öppnade "Den småländska kolonin" i stan. Vi har en krog som heter Hemma som ni kan hitta i White Guide. Tyvärr varierar man inte menyn så ofta och det börjar kännas lite gammalt. Ett gäng köpte för ett par år sedan upp en gammal krog och skulle göra fine dining. Efter något år med skyhöga priser och mat som inte höll måttet stängde man igen. Man kan utan tvekan säga att det har varit svårt att äta riktigt gott i Jönköping. Maken har haft problem att hitta något bra när man ska bjuda schysst i jobbet. Men...

På torsdagen var det smygpremiär med speciellt inbjudna och igår, lördag, var det dags för mig och maken att fira bröllopsdag. Lokalerna har varit finkrog tidigare men stängda i några år och första pirret fick jag av att undra hur de hade tacklat inredningen. Oj, vad imponerade vi blev! Färgerna går i guld, brunt, svart, crème och vitt. Häftig blandning av mönster som funkar tack vare enhetligheten i färgskalan.

Vi började kvällen i baren där vi tog en drink och jag fick en härlig alkoholfri passionsfruktsbaserad blandning och maken en camparidrink med fin balans mellan syra, beska och sötma.

Menyn hade en 9-rätters avsmakningsmeny men vi kom ganska sent och vet ju vilken tid detta tar så det fick bli tre rätter. Jag varnar er redan nu att mina ord inte kommer att räcka till för att beskriva den underbara resa vi skulle få vara med om under tre timmar.

Vi valde en Pinot Gris från Alsace då det är en favorit hos oss och ett underbart vitt som passar utmärkt även till kraftiga kötträtter. Vi bjöds en härlig amuse bouche med råsyltad vit sparris, friterad mandelpotatis med fänkålssmak och rökta hasselnötter samt cruditéer med örtmajonnäs. Under hela måltiden bjöds vi olika bröd i miniformat och det vispade smöret var lysande gott.

Detta åt vi:

M:
Förrätt: Karamelliserad anklever med råsyltad rabarber och rabarberkompott. Kronärtskockspuré och örter till.
Varmrätt: Variation på lamm med tunga, bringa och bog. Polkabeta och créme på mannagryn och fint, fint tärnade blandade rötter. Härligt att få såsen napperad vid bordet!
Efterrätt: En mandelbotten med vaniljbavaroise och rabarber i fyra former; karamelliserade bitar, sockerflarn, sorbet och rårörda.

J:
Förrätt: Rökta pilgrimsmusslor på blandade betor med tärnat grönt äpple och kryddpeppar.
Varmrätt: Variation på oxe: Filé, svans och sky. Tryffelpuré och fina små grönsaker och örter.
Efterrätt: Tre svenska ostar med rabarberkompott och rostat maltbröd.

Smakerna var balanserade och konsistenserna klockrena. Min anklever hade en knaprig yta och under detta framträdde en lever som smalt i munnen! Underbart! Lammbringan med sin knapriga fettkant och mjälla kött gav tårar i ögonen... Uppläggningen var strålande snygg och passade smakerna i sin stil.

Extra värt att nämna: De små fina bröden, kupan över pilgrimsmusslorna som avslöjade rök när den lyftes och det fantastiska porslinet. Ett extra plus för service med ett perfekt flyt och kunnig personal. Lokala produkter är basen och det är underbart!

Gissar att ni är nyfika på priserna? Förrätt ca 140, varmrätt ca 250 och efterrätt ca 130. Fantastiskt!

Toppklass! På fullaste allvar är detta något utöver det vanliga! Världsklass?
:) :D ;D

Video meliora proboque deteriora sequor

Shanta

Du menar alltså Tommy Myllimäki? Jag trodde han jobbade här? http://www.julitawardshus.se/index.htm
Fast de nämner ju hans namn, han kanske kryssar mellan dem? http://www.jnytt.se/nyhet/24205/den-smalandska-kolonin-invigdes

Mickan

Japp, Tommy är det. Vad jag vet har han slutat helt på andra stället. Hans sambo är från stan vilket vare en anledning till att han hamnade här.
Video meliora proboque deteriora sequor

Pokol


Mickan

Absolut. Nu har det gått några dagar och jag har pratat med fyra par som varit där och alla vittnar om samma succé! Om man har smak för gott (sybarit!) är det väl värt ett besök. Jönköping är dessutom en vacker stad vid Vätterns södra spets. Sandstrand mitt i stan och fina parker.
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Nu har Myllymäki fått utmärkelsen "årets stjärnskott" i White Guide och det är han väl värd. Efter ytterligare ett par besök kan jag konstatera att de gick ut hårt och därefter ökade ;)

Jönköping har länge haft allvarliga problem när det gäller krog av hög kvalité. De som har behov av lite flottare representation har bara haft en hyfsad restaurang att nyttja och den har tyvärr fastnat i gamla spår och inte direkt förnyat sig. Äntligen har vi fått en pärla.

Myllymäki kommer även att ta hand om restaurangen i vårt nya musik och teatercentrum vilket visar att det är en kille som satsar på stan. I ett av de nybyggda magasinen vid Munksjön ska han även baka stenugnsbröd! Tack!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal