Inlagd Västeråsgurka

Startat av Hasse, 2008-06-04 16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Ett par dygn?

Ska man inte ha saltgurka på hamburgare?

Hasse

Stefan, köp en burk färdig gurka. Inlagd gurka brukar vara utmärkt färdigköpt. Lägg också in din västeråsgurka efter något recept du tycker verkar vara smarrigt. När burken med färdig gurka är slut, är det kanske precis lagom tid att börja på din heminlagda gurka.   :)

Jag vet inte om man kan snabba på processen genom att picka gurkorna eller skiva dem. Men jag vet att processen tar tid, och att det är väl värt att vänta på resultatet.

Min erfarenhet av gurkinläggningar är begränsad till saltgurka. Det recept jag använder finns först i tråden, om du vill prova det.

Lycka till!

Stefan

Citat från: Hasse skrivet 2010-08-28 19:37
Stefan, köp en burk färdig gurka. Inlagd gurka brukar vara utmärkt färdigköpt. Lägg också in din västeråsgurka efter något recept du tycker verkar vara smarrigt. När burken med färdig gurka är slut, är det kanske precis lagom tid att börja på din heminlagda gurka.   :)

Jag vet inte om man kan snabba på processen genom att picka gurkorna eller skiva dem. Men jag vet att processen tar tid, och att det är väl värt att vänta på resultatet.

Min erfarenhet av gurkinläggningar är begränsad till saltgurka. Det recept jag använder finns först i tråden, om du vill prova det.

Lycka till!


Jag kanske ska förklara min stress. Jag har planer på att göra lite av en "sverigeburgare" som jag tänkte ha lingon- och enbärsketchup på och denna är redan färdig och ligger i kylen och håller nog inte lika länge som det tar att lägga in västeråsgurkan :)

Men nått ska jag göra av dem så jag får köra på ditt recept eller så provar jag en klassisk kosher garlic och dill inläggning.

Stefan

Hoppla! Kan meddela att vattnet inte täckte gurkorna helt (de flöt upp till ytan) så de började mögla :(

johanbe

Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

agnetasch

För att hindra gurkorna från att flyta upp ska man lägga en tallrik med en tyngd på dem. Tyngden kan vara en mortel eller en skål med vatten.

Stefan

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-07 10:18
För att hindra gurkorna från att flyta upp ska man lägga en tallrik med en tyngd på dem. Tyngden kan vara en mortel eller en skål med vatten.


Mmmm, men jag fick inte ner en tallrik i min glasburk med lock ;)

Hasse

Vet inte hur stor betydelse det har för mögel, men jag är noggrann med rengöring av både gurka och burkar för att undvika saker som växer till sig i burkarna.

Hur som helst, trist att det gick åt pipan med dina gurkor, Stefan.  :(

agnetasch

Citat från: Stefan skrivet 2010-09-07 16:54
Mmmm, men jag fick inte ner en tallrik i min glasburk med lock ;)
Då kunde du ha stoppat ner en plastpåse i burken o fyllt den med vatten så den fyllt o tyngt.Har du ingen fantasi påg? ;D

Stefan

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-07 17:24
Då kunde du ha stoppat ner en plastpåse i burken o fyllt den med vatten så den fyllt o tyngt.Har du ingen fantasi påg? ;D


Jag är ju bara gurk-inläggar-nybörjare, men tack för tipset, får prova det nästa gång! :)

Fröken Dill

Hjälp, västeråsgurkplantorna svämmar över!
Har ni några tips på hur man kan lägga in skörden?
http://frkdill.blogspot.com/2011/08/vasterasgurkor-och-en-efterlysning.html
Undrar fröken Dill

agnetasch

Syltgurka, bostongurka, gurkchutney :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal