Varför ökar smörförsäljningen?

Startat av agnetasch, 2010-03-17 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Igår fick jag en liten broschyr från min ICA Kvantumbutik innehållande en rabattkupong. Dessutom står det skrivet lite annat smått o gott i upplysningsväg. Under rubriken Utveckling Mejeri får vi veta att vi (svenska folket) har minskat vår mjölkförbrukning o ökat vår fil/yoghurt- o gräddförbrukning. OK, det har jag inget att säga om. Men den här förklaringen köper jag inte: "I kölvattnet av ökat intresse för matlagning, så ökade också våra inköp av smör - på bekostnad av margarin"
Jag tror smörökningen beror på konsumenternas längtan efter ett "naturligt" o tillsatsfritt livsmedel i största allmänhet, inte för att man plötsligt börjat laga mer mat (trenden verkar ju vara tvärtom)
Men inte vågar väl ICA reta margarinjättar som Unilever genom att skriva så? ;D

chepplin

Om man bortser från den utbredda uppfattningen om kopplingen mellan smör och hjärt/kärlsjukdomar, så ser jag ingen som helst anledning att köpa margarin! Margarin är något som aldrig kommer ha en plats i mitt kylskåp.

Dock anser jag inte att argumentet om naturligt och utan tillsatser per automatik bör vara bättre än en industriprodukt håller hela vägen. Dvs naturligt = bra / onaturligt = icke bra är inget hållbart argument.
Flugsvamp är t ex en "naturlig" produkt men direkt livsfarligt för människan medans konstgjord vaniljsmak gjord av rötad granved inte behöver vara livsfarligt för människan. Alltså...bara för att margarin tillverkas på ett "onaturligt" sätt behöver det ju inte per automatik betyda att det är farligt för människan.

Men det som faller avgörandet för mig är att smör är gott och margarin smakar rent ut sagt skit! Sen börjar även "onyttigheten" i smör ifrågasättas och därför blir det smör resten av livet för mig! Dock skulle jag vilja ha lite större utbud av smör i affärerna.

En sista sak...en vän till en vän sa till mig att Arlas smör var smaksatt med nån form av vanilj/vanillin-smak/essens/extrakt. Blev konfunderad eftersom det inte står något om det på förpackningen. Frågade inte vad hon fått det ifrån dock. Någon annan som har hört talas om detta??

Ringo

Citat från: chepplin
Men det som faller avgörandet för mig är att smör är gott och margarin smakar rent ut sagt skit!

Ja, det är nog anledningen. Och att varje tvkock, kokboksförfattare säger och skriver det, så det blivit en spridd åsikt även för de som inte jämfört smakerna själva vet vilket som är godast.

chepplin

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-17 11:13
Ja, det är nog anledningen. Och att varje tvkock, kokboksförfattare säger och skriver det, så det blivit en spridd åsikt även för de som inte jämfört smakerna själva vet vilket som är godast.


Ja det är sant! Dock finns det ju en uppsjö av kokböcker, som i efterdyningarna av den fortfarande pågående fettskräcken, som ständigt rekommenderar alternativ till smör, t ex margarin, smöroljor, rena oljor osv! Detta har ju också påverkat. För många är ju fortfarande mat med mycket smör i lika med det nu så missbrukade ordet "onyttig" mat

Ringo

Ja, det är nog lite till vem det riktar sig till. "Elle mat och vin" verkar gå på smör medans "allers" skriver "smör eller margarin" i sina recept, åtminstone i de två som ligger i min närhet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal