Självscanning & shop express - ännu ett sätt för handeln att tjäna pengar på oss

Startat av Andreas, 2007-09-14 17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag förstår mig ärligt talat inte på det här som ICA kallar "självscanning" och Coop "shop express" och som innebär att vi själva ska läsa av prislapparna i butiken med en liten läspistol när vi handlar.

Handeln försöker så klart tuta i oss att systemet är guds gåva till konsumenten, att det är jätteroligt och att man sparar jättemycket tid. Läs bara de här dumheterna till citat:

"Shop Express är en fri förmån och service för dig som har MedMera-kortet." http://www.coopmedmera.se/CoopMMWeb/appmanager/CoopMMPortal/cardsandservices?_nfpb=true&_pageLabel=pageShopExpress

Jo jag tackar! Förmån och service att få göra kassapersonalens jobb?! När får vi förmånerna att packa upp varor i hyllorna och skura butiksgolv också?

"En självscannare klarar kassabestyren på 30 sekunder och sparar även tid i butiken. Inte så konstigt, alltså, att självscanning blivit en succé. ... Många självscannare tycker dessutom att det blivit roligare att handla mat." http://www.icamaxinorrkoping.se/index.aspx?sida=avd_sjalvscanning.aspx

Sparar tid i butiken?? Hur?! Och roligt att springa omkring med en liten ful scannerdosa? Ja kanske för en femåring!

Försök inte inbilla mig att jag sparar speciellt mycket tid - visserligen går det snabbare i kassan (om man inte har oturen att åka på manuell kontroll förstås) - men själva handlandet tar mycket längre - i praktiken är det ett eländes trassel att hålla reda på alla streckkoder, tjafsa med koder som inte fungerar, se till att varorna läses in rätt antal gånger osv.

Värst är frukt- och grönt. Jag handlar vanligtvis 10-15 olika frukter och grönsaker och att stå och väga, klistra lappar och sen scanna koden tar precis hur länge som helst.

Nej vad detta går ut på är bara att affärerna skall kunna avskeda så mycket kassapersonal som möjligt för att på så sätt öka sina vinstmarginaler ytterligare.

OK ge mig 5% rabatt på totalsumman för att jag scannar så gör jag det, annars inte! Och ni som håller på med detta och snällt gör butikens jobb gratis är lurade! Bara så att ni vet!
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

En helt riktig reflektion. Jag håller med.
Vad tycker ni husmödrar  är det rätt det Andreas tar upp? (Jag tänker på när ni står i kassakö och ungarna ligger och ålar sig på golvet och vrålar ut sin ångest över att sockernoja tagit överhanden) ;D
Eller gillar ni det nya systemet?
Matforum är bäst

crlhrv

Jag har aldrig testat den här typen av shopping även om den finns nästan överallt. Är det svårt att scanna varorna? Är det ofta man råkar ut för "kontroll"? IKEA har ju börjat med självbetjäningskassor och de funkar faktiskt rätt bra även om det ibland kan vara svårt att få scannern att läsa av streckkoden. Jag har aldrig råkat ut för eller sett några kontroller där personalen går igenom allting manuellt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anso

Jag tycker det är underbart med självskanning. Blir helt tokig i affärer utan...

Jag tycker att det är knöligt med grönsaker/frukt som man ska väga, fixa lapp och scanna. Lätt att tycka att man är klar då man satt lappen på påsen...

Men:
Man får varorna i rätt ordning i kassen
Varorna får alltid plats i kassen
Man vet vad det kostar
Man kan ta med barnet då man handlar, det försvinner ofelbart då man plockar upp/packar ned varorna annars
Man kan storhandla själv utan ångest (ofta kan man få hjälp med upp/nedpackning om man får kontroll)

Man råkar ut för kontroll oftare i början och det är per affär det räknas (vi handlar på ica). Det är enkelt att skanna, den tid det tar att skanna sparar man in mångdubbelt mot packa upp och ned varorna.

Inte bara "husmödrar" utan även "husfadern" här gillar systemet skarpt. Känns så 1900-tal att packa ned/upp/ned varorna!

Anne

Jag gillar det stenhårt. Det går betydligt fortare, jag slipper stå i kö, jag kan packa som jag vill direkt, jag slipper ha kontakt mer personal, ja - jag gillar allt. Faktiskt.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

*skrattar* Nä, de där är inget för oss på landet ser jag, har aldrig setten sån apparat ens!

Men hela grejjen låter lite robotlik & opersonlig! Jag vill gå å strosa i affären i lugn & ro, de enda jag håller i handen är börs & handlingslapp! Jag VILL stå i kö och prata med folk, växla några ord med kassörskan/kassören & ungarna sitter på "packpallen" och väntar medans jag betalar, ibland blir det en krona till tuggummi om de skött sig i affären. Jag är nog lite gammalmodig märker jag... men så är det här på landet!

Elektriska rullband finns heller inte överallt, den där runda plattan man styr med en lite spak från kassan dom gillar jag! ;-)

agnetasch

Jag håller med Andreas att trots att man lockas med en massa fördelar så är det till syvene o sist en rationalisering för butiken man är med o genomför.Inget fel på det, men tjänar de på det kan de gott dela med sig.
Jag fick aldrig tummarna loss när självscanningen startade, noterade bara irriterat att de flesta kassor blev självscanningskassor (konstigt, när det skulle gå så fort) Länge stod jag i jätteköerna o tittade avundsjukt på scannarna som bara rusade igenom. Men på senaste tiden har jätteköerna varit i självscanningskassorna! Vad det beror på vet inte jag, jag strosar bara fram till min tomma "vanliga" kassa o pratar lite strunt med kassören (lite ölandsstuk på det hela) låter små käcka idrottsföreningsungdomar packa ner mina varor,kör hem,tutar på mannen o låter honom kånka in varorna.Jag tycker inte alls det är jobbigt att handla ;D

Urban

Och jag håller med Anne och Anso. Jag var snabb med att registrera mig som användare av självscanning då jag insåg hur snabbt köerna gick.
Jag måste erkänna att det inte finns nånting som kan få mig så stressad som långa köer.. I hate it!.
Förrut när det skulle handlas runt högtider som Jul, Nyår, Påsk, Midsommar så steg ju pulsen redan innan man klivit in i bilen på parkeringen. Men inte nu längre tack o lov  ;D.
Nu så kan jag lungt gå runt i affären och titta på en massa andra saker bara för ro skull utan att behöva ägna en tanke om dom växande köerna i kassorna.
Även om köerna nu ibland ser långa ut i självscanningskassorna så går dom ändå oerhört mycket fortare än i dom manuella.
Vidare så tycker jag som Anso att man "vet vad det kostar", det gillar jag.
Att jag till kostnad för det får väga frukt, stoppa i påsar och scanna av gör mig absolut ingenting.
Självscanning gör att jag äntligen känner jag mig fri i affären!



agnetasch


Fredrik Goldhahn

Har handlat några gånger med dessa "fantastiska" system...fungerar egentligen bara för "superstressade" (att det ofta tar LÄNGRE tid fattar de inte...för reklamen säger något annat) storstadsmänniskor och att få ett snabbare kundflöde i butikerna = mer pengar, sales per hour etc.

Samma typer av "system" hittas på restauranger när man kan beställa via datorn hos grossister, man får en futtig rabatt, men de som tjänar de stora pengarna är grossisterna naturligtvis. Var på en sådan utvärdering hos Servera för en massa år sedan när de skulle ta beslut om att lägga ner eller utveckla (bara att de hade den tanken visar att de inte hängde med i utvecklingen), de ville bla veta vad vi kunde tänka oss att BETALA för en sådan tjänst!?? Ha ha...de fattade inte att det hur genomskinnligt som helst var uppenbart att de gjorde det för att tjäna pengar...sedan lockade de med 3% rabatt...vad "givmilt"....eh?....hmmm...

Som sagt...tänk efter; det finns massor av sådana här "smarta" lösningar till konsument som egentligen bara har ett; helt uppenbart för oss tänkare, syfte...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Urban

Mjaa Fredrik.. Jag är långt ifrån en stressad människa.. Tvärt om!. Jag gillar verkligen att spendera tid i butiken när jag ska handla.
Jag går mer än gärna och strosar omkring för att hitta nya produkter eller nya ideér på nån ny maträtt.
Men däremot så ogillar jag långa och långsamma köer vilket jag blir stressad av. Fråga mig inte varför, men så är det bara.
Så jag lägger hellre ner mera tid att strosa omkring i butiken och handla än att stå i en lång kö.
Nu är det ju inte alltid en lång kö i butiken, men eftersom jag är rätt så välintegrerad i självscannings-systemet så använder jag det där det finns.



Anne

Jag är inte heller stressad, men jag gillar inte att stå i kö för att betala, eller att packa upp och ner mina varor en extra gång. Sen har jag faktiskt inget emot att affären tjänar på det heller - för mig är det en win-win.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Anne och Anso har några vettiga argument för självscanning.

I övrigt har jag svårt att förstå hur ett ständigt pipande elektroniskt extramoment i butiken kan innebära mindre stress, mer strosande och större frihet. Jag har också svårt att förstå varför man alltid måste veta exakt hur mycket man handlar för? Ni köper väl ändå vad ni vill ha, eller hur? Eller tänker ni verkligen någonsin "oj oj vad dyrt det blev nu när jag tog den här yoghurten, bäst jag lägger tillbaka den"?

Och win-win, ja jag hade tyckt bättre om systemet med självscanning om Coop och ICA talat i termer av win-win istället för att enbart tuta i oss kunder hur fantastiskt detta system är för oss.

Tro inte för att ögonblick att någon butik satsar stora pengar och köper in ett självscanningssystem för att göra kunderna glada. Vad det handlar om är rent och skärt vinstintresse - att kunna ha så få anställda som möjligt och så hög kundgenomströmning i butiken som möjligt.

Vore det inte betydligt ärligare att istället för pladdret om "förmån och service" och "roligare" gå ut och säga: "Hej kund nu vill vi att du tar över kassapersonalens jobb så att vi tjänar mer pengar och som tack för det får du si och så mycket rabatt"?

Nej egentligen borde alla som självscannar sluta upp med det, det skulle förmodligen leda till ganska desperata handlare som för att slippa anställa mer folk faktiskt skulle erbjuda den självscanningsrabatt/lön jag efterlyser.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, ingen butik finns för att göra kunderna glada, den finns för att någon investerare vill att dennes pengar ska föröka sig så fort som mäjligt. Det behöver man väl inte skriva i reklamutskick för att man ska inse?

Jag är för systemet med pipdosor.

Jag instämmer i vad Urban och Anso och Anne skriver, man packar påsarna EN gång och kan sortera i olika påsar beroende på vart varorna ska hemma, redan i butiken.

Man kan pipa frysta varor och sedan packa dom i isolerande påsar direkt istället för att ha dom i rumstemperatur medan man slösar bort livet i en lång kö och packa dom halvfrusna varorna efter betalningen.

Vad menar ni med att det tar längre tid?

För mej är det inte så viktigt med hur många minuter det tar att handla, det viktiga är vad jag gör med tiden. Att strosa, titta, jämföra, väga, pipa kan var avkopplande, att så i en lång långsam kö med ett berg av varor i vagnen som ska plockas upp och packaas ner en gång till är bara stressande.

Om affären vinner på det så kommer en del av den vinsten mej tillgodo genom att prisökningarna går lite långsammare. Innan ni kastar er över mej för det argumentet och kallar mej naiv så vill jag bara förklara at jag inte tror att det handlar om stora pengar, men det råder trots allt en viss konkurrens mellan kedjorna och priset är en del i konkurrenssystemet. Om butiken tack vare pipsystemet kan sälja en flaska ketchup en krona billigare och ända bibehålla sin marginal, kommer dom att göra det och det finns en aktör till i närheten som oxå säljer ketchup.
Även om det inte är så utan att hela den ökade marginalen hamnar i butikens vinst, på vilket sätt blir det då sämre för mej? Ketchupen kostar ju fortfarande lika mycket? Om affären gör en bätte vinst utan att höja priset för mej, så är väl det bra? 
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

justrom

Jag är väl också för systemet men jag använder mig inte av det själv. Det minskar ju köerna för oss andra också. Jag försöker dock handla när det inte är så mycket folk i butiken. Det minskar min stressfaktor iaf.

Har förresten inte detta nya system lett till att det är kö till grönsaksvågarna istället?

Fredrik Goldhahn

Jag håller med ALLA sedan mitt senaste inlägg i den här tråden! (så diplomatiskt!)

Jag ser många fördelar med systemet (slippa ner-upp-ner-packning tex), för mig som ovan; antar jag, Shop Express Shoppare tog det mer tid tex vid vågen...ska JAG leta efter rätt produkt/pris för att väga, scanna???....det tog tid för mig iallafall...OCH dem som stod före och efter mig med upptäckte jag. Win-win...ja, det ÄR något skumt när ett företag bara tar fram att jag som KUND vinner på det här systemet, men inte samtidigt säger "och för oss är det toppen! Vi slipper kassörskor med förslitningsskador och tjänar samtidigt pengar på det här systemet!"

Och det är inte bara stressade storstadsbor; en felformulering från mig...sorry, som använder det här systemet....men jag har däremot noterat att de med en Shop Express i handen seglar genom butiken i ett högre tempo än de som shoppar "som vanligt"...kanske inte av "stress" medvetet...men vi äter inte medvetet fortare på McDonalds pga den röda färgen...heller...eller?...

Sedan har jag faktiskt sett köer i utcheckningen av Shop Express också...och en helt hysterisk gubbe som fick vänta säkert två-tre minuter på att en personal skulle dyka upp så att han fick stressa hem och börja värma färdigmaten han fyllt påsarna med i micron! ;)

It's a strange, strange world out there...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Kari

Coop där jag handlar har jag som icke scannande kund fått smita och betala som vanligt i Shop Express kassan då kassörskan inte haft något att göra medans det varit kö i "Shop Slow" kassan.
Detta händer en av fem/sex gånger.


Anne

På Maxi får man gå i alldeles vanliga kassor om man vill. De har även snabbstationer, där man checkar ut helt själv. Och det finns gott om personal där - jämt - om man behöver hjälp eller möjligen får avstämning. Inte kö nån gång sen de byggde om till det systemet...
Anne's Food - min matblogg

Anso

Det med att skanna frukt/grönsaker lär man ju sig, det är bara trassligt tills man hittar i menyn (eller kommer på att sökfunktionen faktiskt funkar bra...) (och hittar man inte prylarna kan dom fixa det i kassan åt en!). Och i dom affärer jag handlar brukar det inte vara kö till vågarna och fler vågar har dykt upp med tiden.

På ica har dom särskilda rabatter för självskanningskunder, inte så stor rabatt och oftast inte på något jag hade tänkt köpa men det är i alla fall en möjlig rabatt ;)

Mer än en gång har jag irriterat mig på då jag kommer hem att jag fått betala dubbelt för något eller för persikor istället för nektariner od. Det inträffar inte så ofta nu.

Så länge man får välja själv är jag glad :D

crlhrv

Lurade butiken med hjälp av självscanning: http://norrkoping.expressen.se/Norrk%25C3%25B6ping/1.845945/lurade-butik-med-scanner-nu-doms-de-till-boter
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Håller med Anso om frukthanteringen. Och jag har hittils inte stött på någon kö vid vågarna på vare sig Ica MAXI eller Coop Forum.

Anso

Från ICA får man rabattkuponger hem, vi fick en i veckan på 50kr (om man handlar för 300kr, dvs inget problem för oss...). Vi får dom regelbundet, har inte tänkt på det tidigare men såg nu att det var självskanningsrabatt.

PerG

Jag gillar systemet! Som många andra här i tråden så spenderar jag hellre 5 minuter extra i butiken än att stå 5 minuter i kö till kassan.. Frukt&Grönt-scanningen går fort nuförtiden eftersom 95% av det man köper där har man köpt förut och därför vet exakt under vilken meny produkten finns. Jag kan nog väga och scanna 10-15 frukt&grönt lika snabbt som en kassörska skulle göra det i kassan så nu för tiden förlorar jag nog ingen tid på det.

Sedan så använder jag 99% av fallen självutcheckningskassorna. Där är det i princip aldrig (högst en person före) någon kö. Antagligen eftersom många inte riktigt "vågar" kanske?

Apropå IKEA:s system så blir jag tyvärr ofta irriterad där. Det ska vara en "snabbkassa" för c:a 20 varor, men ändå så ställer sig folk som har hela vagnen full och som verkar ha den tekniska tummen mitt i handen där. Har hänt flera gånger att jag har hunnit stå i kö nån minut, scannat mina varor, betalt och packat ner, och det fortfarande står kvar folk i de andra kassorna som stod där när jag ställde mig i kön och fortfarande håller på och scannar sina varor..... Jag tror faktiskt att det hade gått snabbare för dem om de hade ställt sig i en vanlig kassa...

Filippa


Anne

Håller med om att Ikeas system är "sådär". Det verkar ta jättelång tid för en del, och sist stod personalen bara och tittade på, lite överlägset leende, trots att en kille för tionde gången drog sitt betalkort på fel ställe. (Jag hjälpte såklart till.) :) Men det kanske blir bättre med tiden, även mataffärernas har ju utvecklats ganska mycket.
Anne's Food - min matblogg

Filippa

Ja, helt enkelt var det inte även om de fick pluspoäng för att kassan "talade "- det var kul :-)

agnetasch

Igår, när jag var på ICA o handlade, hände det som inte får hända; ett strömavbrott p.g.a eftermiddagens åskvädret hade slagit ut självscanningssystemet. Naturligtvis fanns det inte tillräckligt med kassapersonal (dom är ju uppsagda) så köerna var abnormt långa.
En nackdel med systemet som jag inte tänkt på o som förhoppningsvis inte är så vanligt.


agnetasch

Kolla den lilla filmen (till höger på ovanstående sida) som GP:s konsumentredaktion har gjort om hur lång tid det tar att handla c:a 30 varor med o utan självscanning.
15 min 39 sek med självscanning o 17 min 17 sek utan. Ingen större skillnad vilket är en tröst för oss latmaskar som gärna låter butikspersonalen arbeta ;)

crlhrv

nu har det också börja dyka upp obemannade kassor på var och varannan butik. personligen avskyr jag dem.
personalkostnaderna måste ju sjunka rejält med såna här lösningar och endast generera större vinstmarginaler åt butiksägarna.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Citat från: crlhrv skrivet 2009-10-17 11:06
nu har det också börja dyka upp obemannade kassor på var och varannan butik. personligen avskyr jag dem.
personalkostnaderna måste ju sjunka rejält med såna här lösningar och endast generera större vinstmarginaler åt butiksägarna.


På kort sikt kanske. Men i förlängningen när självscanningen är utrullad i större skala så kommer det att resultera i lägre priser. Som konsument vill jag såklart betala så låga priser som möjligt och är inte intresserad av att betala för överflödig personal.

Kari

"så kommer det att resultera i lägre priser" - Jelvis, säger du till sen när du märkt av prissänkningarna? ;)

jelvis

Citat från: Kari skrivet 2009-10-17 16:29
"så kommer det att resultera i lägre priser" - Jelvis, säger du till sen när du märkt av prissänkningarna? ;)


Hahaha, jag tvivlar på att det är så betydande att man kommer att märka det i någon större utsträckning.

Jag försöker bara kommunicera det uppenbara i att butikernas kostnader betaalas av kunderna. Ifall självscanning ger en konkurrensfördel i form av lägre personalkostnader så kommer andra butiker att följa efter (med tanke på att självscanningen rullas ut i allt större utsträckning så verkar det vara fallet) och konkurrensfördelen försvinner. Med tanke på att det är ganska tuff konkurrens butiker emellan så kommer den kostnadsbesparingen att tryckas ut i konsumentledet.

När jag bodde i Brasilien så var jag konstant förvånad över hur många som jobbade i livsmedelsbutikerna. 2-3 gånger mer personal än i motsvarande svenska butiker. De har lång väg att gå för att komma upp i svensk effektivitet.

agnetasch

Jag tycker det är lite tråkigt att det alltid är pengarna som styr. Det blir ju servicen som blir lidande o kanske kvaliten. Är det någon som minns när man kunde fråga personalen i en butik om något? Nu får man gå in i fikarummet för att kanske hitta någon. Förr kunde man klaga o fråga efter saker hos någon som hade ansvar för grejerna, någon som kunde rätta till, ändra o förhoppningsvis göra butiken bättre.
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning. De mindre dör ut o vi gnäller att det inte finns några mysiga specialaffärer kvar. Tacka sjutton för det; vem har råd att driva en sån när alla åker till SuperduperLivs o köper inplastat kött o transfettskakor.
Men som inkörsport till att handla på nätet är SuperDuperLivs suverän; det kan gå jättefort att handla, du kan inte känna eller lukta på maten, du kan inte få den vikt du vill, här gäller standardförpackningar o du får trycka på knappar av hjärtans lust.

Summan av kardemumman, vi får de affärer vi förtjänar inte de vi önskar ;D

Andreas

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2009-10-17 10:06
GP har en artikel om självscanning - http://www.gp.se/konsument/granskningar/1.219729-sjalvscanning-vacker-kanslor

Andreas har ett citat med i texten :)


Där ser man, tack för att du tipsade om det Ulf. Men jag är tyvärr inte alldeles förtjust i citatet, när man läser det framgår det inte att jag ironiserade i polemik med butikskedjornas faktiska formuleringar över självscanningens förträfflighet. När jag citerar någon och klipper ihop meningar lägger jag "..." där jag utelämnat text, men här har mina meningar bara klippts ihop.

Citat från: jelvis skrivet 2009-10-17 17:14
Jag försöker bara kommunicera det uppenbara i att butikernas kostnader betaalas av kunderna. Ifall självscanning ger en konkurrensfördel i form av lägre personalkostnader så kommer andra butiker att följa efter (med tanke på att självscanningen rullas ut i allt större utsträckning så verkar det vara fallet)


Jo och det innebär ju inte bara lägre personalkostnader, det blir ju mindre av det monotoma kassajobbet också vilket är en nog så stor fördel.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:45
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning.


Fast tror ni inte det kommer i mindre butiker också? Teknik blir bara billigare och billigare hela tiden.

Frågan är om det inte snart kommer butiker (eller finns det redan?) helt utan vanliga kassor där allt måste självscannas?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:45
Jag tycker det är lite tråkigt att det alltid är pengarna som styr. Det blir ju servicen som blir lidande o kanske kvaliten. Är det någon som minns när man kunde fråga personalen i en butik om något? Nu får man gå in i fikarummet för att kanske hitta någon. Förr kunde man klaga o fråga efter saker hos någon som hade ansvar för grejerna, någon som kunde rätta till, ändra o förhoppningsvis göra butiken bättre.
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning. De mindre dör ut o vi gnäller att det inte finns några mysiga specialaffärer kvar. Tacka sjutton för det; vem har råd att driva en sån när alla åker till SuperduperLivs o köper inplastat kött o transfettskakor.
Men som inkörsport till att handla på nätet är SuperDuperLivs suverän; det kan gå jättefort att handla, du kan inte känna eller lukta på maten, du kan inte få den vikt du vill, här gäller standardförpackningar o du får trycka på knappar av hjärtans lust.

Summan av kardemumman, vi får de affärer vi förtjänar inte de vi önskar ;D


Jag tycker mig snarare se en accelererande polarisering vad gäller matintresse och var man handlar. Vi som är intresserade (ibland nästan sjukligt intresserade) av mat är betydligt mer benägna att söka upp ställen med bättre service och produkter. Jag handlar så mycket jag kan i specialbutiker (ost, kött, bröd, etniska affärer) och köper nästan bara standardprodukter i livsmedelsaffärer. Den mindre intresserade delen av befolkningen handlar så billigt som möjligt.

Jag tycker mycket om service och är beredd att betala extra för service och kunnande. Tyvärr är det nog så att om du är intresserad av mat och matlagning så har du redan en högre kunskapsnivå än 90% av dem som faktiskt jobbar i en livsmedelsbutik. Det är dåligt betalt att jobba i livsmedelsbutik och om du har goda kunskaper kan du förmodligen få bättre avkastning på den någon annanstans. Det finns undantag - såsom Annika Billing som skriver på Taffel.se och som har en fin ICA-butik i Lund - men de är undantag.

Min far var handlare och jag har jobbat mycket i livsmedelsbutik. Jag kan inte minnas att det var någon jag jobbade med som var särskilt intresserade av mat. Det är bara ett jobb för de flesta.

Vi får helt enkelt de butiker som efterfrågas. Mindre och dyrare specialbutiker för de intresserade som är beredda att betala mer för kvalitet och kunnande samt större, billigare och mer automatiserade butiker för dem som är mindre intresserade.

Vad gäller snabbköpskassörskor så ser jag inte att de tillför något som helst värde för mig som kund. Efter att streckkoderna infördes så har de reducerats till att dra streckkoderna framför en streckkodsläsare. Knappast värdeskapande för någon och dessutom ett monotont och tråkigt arbete.

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-19 11:01
Fast tror ni inte det kommer i mindre butiker också? Teknik blir bara billigare och billigare hela tiden.

Frågan är om det inte snart kommer butiker (eller finns det redan?) helt utan vanliga kassor där allt måste självscannas?


Det är nog en tidsfråga. Men i mindre butiker är det tveksamt om det är lönsamt. Man behöver en viss övervakning av självscanningskassorna för att reducera stölder och i mindre butiker kan man då nästan lika gärna ha kassörskor.

Andreas

Citat från: jelvis skrivet 2009-10-20 21:28
Men i mindre butiker är det tveksamt om det är lönsamt. Man behöver en viss övervakning av självscanningskassorna för att reducera stölder och i mindre butiker kan man då nästan lika gärna ha kassörskor.


Inte går det väl en person till att övervaka en självscanningkassa, handlar det inte snarare om en person på kanske i snitt 3-4 kassor? Dessutom satsas det ju mer och mer på kameraövervakning.

Men visst, kostar gör det en hel del, speciellt handenheterna är rejält dyrare än jag trodde, vad är det egentligen som gör dem så dyra, de innehåller väl inget märkvärdigt?  "Kostnad: 50 000 kronor [själva kassan], med kontantbetalningsmöjlighet 150 000 kronor, en pistol kostar 10 000 kronor" http://trelleborgsallehanda.se/ekonomi/article558038/Matbutiker-later-kunderna-gora-jobbet.html

Vad är snittårslönen för kassapersonal?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-21 12:52
Inte går det väl en person till att övervaka en självscanningkassa, handlar det inte snarare om en person på kanske i snitt 3-4 kassor? Dessutom satsas det ju mer och mer på kameraövervakning.


Det beror på hur du definierar "mindre butiker". För min del är mindre butiker ett snabbköp med två-tre kassor om man ska ha övervakning så behöver man ändå ett par anställda som hanterar det. Övervakningen måste ju också bytas av.

Enligt den här lilla notisen i "Dagens Handel" så är snittlönen i detaljhandeln 117:-/h.

På företaget jag jobbar på så räknar man med schablonen 113h/månad. 117*113*12 = 158 652 /år.

crlhrv

158 652 är arbetstagarens bruttolön, tillkommer gör arbetsgivareavgifter på ca. 32 %.

158 652 x 1.32 = 209 420 kr i kostnadsbesparing för arbetsgivaren per "intjänad" tjänst pga. självscanning.
säg att 1 person kan övervaka 4 kassor och att han har samma snittlön som ovan. det ger arbetsgivaren en årlig besparing på ca. 628 260 kr (minus inköps- och driftkostnad av självscanningskassorna).

köper affärerna kassorna eller leasar man dem istället?

på Willys i Mölndal har dom 8 st självscanningskassor och igår när jag handlade där så var det 1 person som övervakade.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Citera
158 652 är arbetstagarens bruttolön, tillkommer gör arbetsgivareavgifter på ca. 32 %.

158 652 x 1.32 = 209 420 kr i kostnadsbesparing för arbetsgivaren per "intjänad" tjänst pga. självscanning.
säg att 1 person kan övervaka 4 kassor och att han har samma snittlön som ovan. det ger arbetsgivaren en årlig besparing på ca. 628 260 kr (minus inköps- och driftkostnad av självscanningskassorna).


Ah, glömde arbetsgivaravgifterna. Det tillkommer nog en del andra personalkostnader också såsom utbildning (hur mycket det nu är för kassapersonal), arbetskläder och liknande.

Citera
på Willys i Mölndal har dom 8 st självscanningskassor och igår när jag handlade där så var det 1 person som övervakade.


Det blir en rätt hyfsad besparing.

agnetasch

Citat från: jelvis skrivet 2009-10-20 21:28
Jag handlar så mycket jag kan i specialbutiker (ost, kött, bröd, etniska affärer) och köper nästan bara standardprodukter i livsmedelsaffärer. Den mindre intresserade delen av befolkningen handlar så billigt som möjligt.
Jag tillhör inte den mindre intresserade delen av befolkningen men är likt förbaskad hänvisad till de stora livmedelskedjorna. Vi handlar i Partille och Lerum utanför Göteborg. Här finns ICA Maxi, ICA Kvantum, minst tre andra ICA-butiker, Hemköp, Willys och Lidl. Här finns ingen ostaffär, inget bageri, ingen grönsaksaffär, ingen etniska affär. Kors i taket så finns Birgers Chark i Lerum. Dom andra specialaffärerna har under en tioårsperiod lagts ner en efter en medan de stora affärerna kommit till en efter en.
Är det rimligt att jag ska ta bilen in till Göteborg o köra runt där i min jakt på nån ostbit eller lite grönsaker? Ännu orimligare blir det ju om man bor ännu längre bort. Eller är det bara här i våra byar som det inte finns några "riktiga" mataffärer kvar?

PS Jag frågade en släkting som arbetat som snabbköpskassörska om hon tyckte det ett monotont och tråkigt arbete. Det tyckte hon inte; eftersom dom gör andra saker också "bakom kulisserna" kan det vara kul att komma ut o se lite folk som hon sa. Så jag vet inte om självscanningen ska ses som ett led i kampanjen "befria kassörskorna" Dom flesta är i alla fall glada att ha ett jobb även om det i dina ögon inte är så värdeskapande.


Alice

Äh, jag håller mig till att handla på det gamla vanliga sättet. Det känns sniket att beröva kassapersonalen deras jobb för att eventuellt spara några minuter i affären.

Andreas

Nåt som jag inte tänkt på tidigare, men som jag hörde för ett par veckor sen av en bekant är att det finns folk som undviker självscanning av rädsla för att göra fel. Det är väl inget att vara rädd för tänkte jag då. Men så idag såg jag den här notisen i lokaltidningen om en kvinna som  blivit åtalad för snatteri för att hon missat att skanna en flaska hårfärg för 81 kronor. http://www.vk.se/Article.jsp?article=316431

Hur vanligt är det att folk blir åtalade för att ha missat att skanna en vara? :o

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-22 09:27
Jag tillhör inte den mindre intresserade delen av befolkningen men är likt förbaskad hänvisad till de stora livmedelskedjorna.


Det är väldigt sant, det är tyvärr inte många platser i Sverige där man har rimligt avstånd till specialbutiker.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal