Bradley Smoker

Startat av agnetasch, 2008-11-22 18:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Tomas J

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-09 10:40
Snacka om pyssel i stugan! Men ok, istället för att baka kakor då ;D


Ja, det är väl vad man kan kalla barkbröd...ser ju ut som riskakor ungefär, mycket fiber och mättar säkert bra - och går att röka med :D

agnetasch

Bradley har kommit hem!
Mannen dansar runt den som runt julgranen på julafton :D
Han har mycket att läsa nu; manualen+en massa grejer jag skrev ut från Smart Fritids hemsida om tips på saltning, röktider o recept på både varmrökta o kallrökta grejer. Vissa grejer har jag bockat för som extra intressanta typ hel rökt kalkon o rökt ost.
Vi är laddade till tänderna med rökpuckar, mest al men vi ska även försöka variera oss med en annan "bas-puck" nämligen lönn, bra för gris o fågel.
I helgen ska Bradley rökas in, spännande så det förslår.

agnetasch

Meddelande från mannen: "Bradley är inrökt utan problem"
Undrar om han bjuder på ett glas rökig whisky för att fira tilldragelsen? ;)

Tomas J

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-13 17:26
Meddelande från mannen: "Bradley är inrökt utan problem"
Undrar om han bjuder på ett glas rökig whisky för att fira tilldragelsen? ;)


Det låter bra, och om han inte bjuder på whisky så kanske han i all fall kan bjuda på whiskyrök lite längre fram. Bradley har nämligen tagit fram Jim Beam-briketter gjorda på gamla whiskyfat!

Rökiga hälsningar Tomas

agnetasch

Jag är väldigt intresserad av att kallröka. Fr.a. lax men vill också prova makrill. Kan det vara gott månntro?
Men hur vet man när det kallrökta är färdigt? Då går man väl inte efter termometer? 4-8 timmar står det på laxreceptet, ska man provsmaka de sista fyra timmarna :P

Tomas J

Jag ska genast erkänna att jag är bättre på att sälja rökar än att röka, har inte hunnit experimentera så mycket som jag önskar. Och kallrökt lax har jag bara gjort en gång.., men jag misstänker att du kikat på Bradleys recept på kallrökt lax. 4-8 timmar. Generellt brukar jag säga, halvera röktiden i deras recept. Jag vill minnas att jag bara rökte min lax ett par timmar om ens det. Och färdig är den i princip innan man stoppar den i röken då man ju "gravat" den innan lite beroende på vilket recpet man följer. Så tiden i rökskåpet i det här fallet handlar ju bara om smaksättning, inte tillagning. Om jag vore du skulle jag därför dela upp bitarna och ta ut dem vid kanske 2, 4 och 6 timmar så att du och övriga laxsugna får avgöra vad ni anser är lagom.

I Bradleys recept på kallrökning talas det om max 50 grader. De verkar använda ordet på ett annat sätt än vi är vana vid. "Riktig" kallrökning får det aldrig bli varmare än ca 27-28 grader, sedan koagulerar proteinet och konsistensen ändras.

Detta sagt, håll koll på temperaturen. Och tänk på att generatorn alstrar värme (som två 60W glödlampor) även om värmen i skåpet är avstängd. Is i vattenskålen hjälper att hålla ned temperaturen, likaså låg utetemperatur så klart. Men ibland lyckas man inte hålla temperaturen så lågt man önskar utan vissa ingrepp. Se: http://www.smartfritid.se/kallrokning.htm

Bradley har efter några år på den skandinaviska marknaden insett att man inte lika lätt lurar folk här att tro att 50 grader är kallrökning och därför arbetas det med att ta fram ett originaltillbehör för just kallrökning, en plåtlåda med en aluminiumslang. Lite snyggare än en kartong... men det fungerar bra det också. Men har man en digital rök behöver man också en längre sensorkabel alternativt att man själv kortsluter den man redan har. Det är inget farligt, det är bara en signalkabel som måste sitta inkopplad för att generatorn ska fungera som tänkt, men den är lite kort och räcker inte till om man flyttar generatorn enligt instruktionerna enligt länken ovan. Men det går alltså bra att kortsluta den lösa änden på kabeln, stoppa en ett gem eller liknande och vik runt kanten på kontakten och tejpa fast så fungerar det - vid kallrökning. Annars kommer generatorn att ge olika E-meddelanden som normalt indikerar att något är fel. Glöm dock inte att återställ det innan nästa varmrökning.

Ber om ursäkt för den långa utvikningen - det var mer än svar på dina direkta frågor. Men då jag vet att det är första gången du tänker kallröka med ditt rökskåp fann jag det bättre att förekomma än att efteråt berätta vad jag vet.

agnetasch

I morgon blir det premiärrökning!
Nu ligger köttet i saltlaken o gottar sig. Det blir mest vilt denna första vända; hjortlår, rådjurslår, älghjärta o gåsbröst. Inga direkta nyheter men spännande ändå :D

agnetasch

Såja, nu är premiärrökningen avklarad. Det gick jättebra om man bortser från att vi hade strömavbrott i en timme ;D
Det var efter fyra timmar strömmen gick, men Bradley höll värmen uppe rätt bra i alla fall o slutförde sitt uppdrag med bravur. (Mannen låg inne o läste en deckare)
Köttet blev jättegott; efter två dagar i saltlake + lite sprutning o sex timmar i röken.
Nu börjar vi förbereda oss för kallrökning. Mannen ska bygga en låda åt aggregatet av en plyfaskiva o sedan åka till K-Rauta o köpa en torkskåpsslang. Detta ska bli om möjligt ännu mer spännande!

Tomas J

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-21 18:36
Såja, nu är premiärrökningen avklarad. Det gick jättebra om man bortser från att vi hade strömavbrott i en timme ;D
Det var efter fyra timmar strömmen gick, men Bradley höll värmen uppe rätt bra i alla fall o slutförde sitt uppdrag med bravur. (Mannen låg inne o läste en deckare)
Köttet blev jättegott; efter två dagar i saltlake + lite sprutning o sex timmar i röken.
Nu börjar vi förbereda oss för kallrökning. Mannen ska bygga en låda åt aggregatet av en plyfaskiva o sedan åka till K-Rauta o köpa en torkskåpsslang. Detta ska bli om möjligt ännu mer spännande!



Kul! Vad ska ni kallröka för något?

Själv ska jag varmröka lite lax och regnbåge till julafton. Laxsidan tänkte jag dela upp och röka den ena delen med ek, utan föregående saltning. Andra halvan tror jag att jag ska prova att göra "Indiangodis" av.

Rökiga hälsningar Tomas

agnetasch

Vad är "Indiangodis" ???

Vi kom över en jättelik rimmad laxfilé till halva priset på Martin Olsson som vi ska prova att kallröka. Den kan delas i många bitar som vi kan röka olika länge. Undrar om man inte ska sockra på den lite också?
Sen tänkte vi testa med tilapia också. Vi har fått varmrökt abborre som varit god, nu tar vi det ett steg längre o kallröker "abborre"
Kött kommer vi nog inte att kallröka så ofta, att vänta flera dagar på en skinka frestar på tålamodet för mycket. Fisk däremot är ju ok, det tar ju bara några timmar. Hittar man lax till bra pris är det ju väldigt ekonomiskt fördelaktigt att kallröka det.

Tomas J

2008-12-22 10:20 #30 Last Edit: 2008-12-22 10:27 by Tomas J
Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-22 09:46
Vad är "Indiangodis" ???


Har själv aldrig gjort det men här följer receptet:

---------------------------------------------------------------------------
Indiangodis / Indian Candy

Ingredients
Salmon fillets
salt
brown sugar/Farinsocker

Preparation
Cut salmon into 1/2" strips from fillets of salmon. In a large bowl, mix together salt and brown/farin sugar in a 50/50 ratio making certain you have enough to completely cover the salmon. Place salmon in the bowl and coat/täck evenly with the mix by rolling salmon in through the mix. Leave salmon in the bowl, in a cool place 5°C (40°F) for 12 to 24 hours. Remove salmon from the bowl, rinse/skölj off excess mix and pat/torka av dry.

Smoking Method
Place salmon on racks and put in the Bradley Smoker. Using Maple/Lönn flavour bisquettes, smoke at about 50°C to 60°C (110°F to 135°F) for 4 to 12 hours depending on your preference as to texture and taste. The longer the smoking process, the more chewy/tuggmotstånd the Indian Candy will be.

To Serve
Indian Candy is a wonderfully versatile/mångsidigt hard-cured salmon product. It is great as an appetizer or a high-protein snack/godis. Great on the trail/vandringen as well, but watch out for bears - they love it too!
This process will extend/öka hållbarheten the amount of time the fish can be stored in the refrigerator. Traditionally small salmon, such as Coho or Sockeye are used in this process. For a flavour twist add/lägg till some genuine maple syrup/lönnsirap to the salt/sugar mixture.

Här en bild: http://bp1.blogger.com/_phxiInacKXc/SD1qozQPwqI/AAAAAAAABFY/WNHLJua0LgY/s1600-h/indian+candy+cropped.jpg
------------------------------------------------------------------------

Som du säger är ju lax bra att kallröka. Tilapia, hittar man det i fiskdiskarna? Har mest stött på den i samband med fiskodlingar men inte så mycket i Sverige. Har bara läst om den. Men det är en fisk som växer fort har jag förstått. Säkert mycket bra matfisk särskilt om man ser på hela cykeln med energiåtgång.

agnetasch

Tilapiafiléer köper vi frysta på Willys, jag såg såna i en fiskaffär också men de såg likadana ut som mina när jag tinat dom.
Mannen är jättelycklig för att det finns "abborrar" utan ben :D

Indiangodiset ser verkligen läckert ut, det måste vi prova.

helfgren

Låter intressant och enkelt med bradley röken , man blir ju lite sugen att köpa en rökgenerator till sin egen rök  ;D . Synd att dem ska vara så förbenat dyr , svårt att räkna hem en sådan investering . Men blir resultatet bra kan det ju vara värt det.

MVH// Henrik
Carpe diem

Tomas J

Citat från: helfgren skrivet 2009-01-04 14:53
Låter intressant och enkelt med bradley röken , man blir ju lite sugen att köpa en rökgenerator till sin egen rök  ;D . Synd att dem ska vara så förbenat dyr , svårt att räkna hem en sådan investering . Men blir resultatet bra kan det ju vara värt det.

MVH// Henrik


Rök lite lax och räkor så har du snart "räknat hem" investeringen.Skämt å sido så går det väl oftast på "hobbykontot" och köps av entusiaster och då är sällan priset ett problem, resultatet viktigare. Och bland yrkesverksamma ses kostnaden som mycket låg jämfört med rökutrustning för kommersiellt bruk.

En generator kan man ju dessutom lätt flytta mellan olika rökskåp om man vill, kanske gå ihop några stycken?

helfgren

Citeradå är sällan priset ett problem, resultatet viktigare.


Sant att priset inte är ett problem utan att resultatet är viktigare . Man får se närmare sommaren om det blir en investering då man har lagt undan lite till "hobbykontot" ;D .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Igår, på Alla Hjärtans Dag, rökte mannen 13 hjorthjärtan. Snacka om att välja lämplig dag ;D
Det gick som smort; 85° i fem timmar.
Han gjorde två rökningar o använde al-puckar ena gången o hickory-puckar andra gången.
Jag som ofta har förutfattade meningar trodde att hickory skulle vara för kraftigt till hjärta fick fel; det var snäppet godare än det al-rökta. Hickoryn gifte sig med hjärtat o det blev en mycket tilltalande "sval" röksmak (kan inte förklara bättre)

Nästa vecka blir det kallrökt lax, om vädret tillåter. Nu är vi igång!

Smokie

Har en digital 6 Bradley men är mycket missnöjd för termostaten varierar på ca 30 garder lite som den tycker själv. Jag rökte en liten skinka i 11 timmar för jag fick ej upp tempen på den men när jag kollade ugnstempen med ett par andra digitala termometrar så var ugnen 48 grader men var inställd på 70 grader. Man blir så trött på sånt här skit som man betalt nästan 7 tusen för.

agnetasch

Citat från: Smokie skrivet 2009-02-18 15:34
Man blir så trött på sånt här skit som man betalt nästan 7 tusen för
Betalar man så pass mycket för en grej får man väl se till att den fungerar också. Har du sökt hjälp för felet?

Andreas

Precis det undrar jag också, har du varit i kontakt med försäljningsstället angående termostaten Smokie? Vad fick du för svar?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Citat från: Smokie skrivet 2009-02-18 15:34
Har en digital 6 Bradley men är mycket missnöjd för termostaten varierar på ca 30 garder lite som den tycker själv. Jag rökte en liten skinka i 11 timmar för jag fick ej upp tempen på den men när jag kollade ugnstempen med ett par andra digitala termometrar så var ugnen 48 grader men var inställd på 70 grader. Man blir så trött på sånt här skit som man betalt nästan 7 tusen för.


Hej Smokie!
Det låter tråkigt och jag föreslår också att du genast kontaktar din återförsäljare. Att den inte kommer upp i temperatur är konstigt. Kan i vissa fall när det är riktigt kallt ute och kanske blåser vara svårt att nå upp i höga temperaturer. Men som sagt, börja med att kontakta din återförsäljare. I annat fall ska jag försöka hjälpa dig. Skicka bara ett pm till mig i så fall.

MVH. Tomas

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal