Iranska Kolstålsknivar.

Startat av roffekock, 2007-08-21 12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag har en antal kolståls knivar som är helt underbara att jobba med men dom har ett skaft med en infästning som är bedrövlig,dom är helt nya. Jag skulle behöva hjälp med att få dessa "knivar" brukbara genom att montera nya skaft på dom. Finns det någon som är kunnig i detta?  Hör i så fall av dig. Dessa knivar kan även säljas som dom är för en billig peng. Jag har ett 50 tal ,kocknivsmodell bladlängd 30 cm.
Matforum är bäst

Rob

Var finns de och kan man kika på dem (kort)?
Något kortare än 30 cm? Lite långt för en kockkniv i normala hem...

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en om de är tunna och stålet hårt! Sedan försöka göra ett nytt handtag själv!

Andreas

Jag blir också lite nyfiken på dessa knivar, visste inte att det fanns Iranska knivar- vad kallas fabrikatet? Vilket år är de tillverkade? Är de köpta i Sverige? Du råkar inte ha en bild på hur de ser ut?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Bilder kommer inom snart gubbar. Vad dom heter ,det finns en arabisk kråka på dom  det är allt. Bladet är väl utan skaft ungf. 23-25 cm. Hårda är dom inte för det är kolstål av mjuk typ men skäpan blir som rakblad. Alla som fått en sådan kniv av mig har alltid kommenterat den när vi träffats av en speciell orsak dom kan inte vara utan den. Denn är inte heller tunn den är ganska tjock. Det bästa med den är att den håller skärpan. Jag har själv importerat dom för ca. 20 år sedan ett hundratal ,av dessa finns ca. 50 kvar Priset?  100 kr plus frakt det är ett bra pris men som sagt du måste byta skaft.
Matforum är bäst

Rob


roffekock

Matforum är bäst

Urban


roffekock

Urban förlåt att jag strulat men håll ögonen öppna det e på gång. Men jag har funderat kring att jag gärna vill skänka dig en kniv. Du behöver bara tala om för mig vart jag ska sända den. Och så kan du resensera den här i forumet ok.
Matforum är bäst

Rob

Va, skall Urban FÅ kniven ;-(

Fasten jag väntar tålmodigt på bilder...

Nåväl Urban, visa nu att du kan slipa så får vi en recension sedan!!

roffekock

Rob.
Du ska få samma förmån kom igen med adress bara. ;D
Matforum är bäst

Sweber

Tusan, nu blev det pinsamt. Jag väntar ju oxå på en bild. Men det törs man ju knappt skriva nu, då tror väl ni andra att man tigger? ;D

Seriöst, om bladet har rätt utformning är jag klart intresserad av en kolstålskniv. Min favvokniv är en billig rostfri som är mjuk i stålet. Efter att ha haft den som övningsobjekt åp en Tormek-slip, är den numera lätt att hålla riktigt skarp. Ett par drag på brynpinnen efter varje användning. Att den blir fort slö är inget problem då det är så lätt att få den skarp igen. Jag är så trött på Globalerna, jag körde dom på Tormeken men det vill sig inte  riktigt. Jag får inte till den där riktiga skärpan. Dom blir bara bra. Resten av familjen tycker att dom är skarpa men inte jag. Jag kan hålla dom hyggliga med brynpinnen, men jag gissar att dom inte är bra nog i "grundslipningen". Att göra ett eget skaft kan ju var en kul utmaning nu när vi går mot mörkare tider.

Men som sagt, en bild vore bra... :D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Rob

Roffe, PM skickat till dig.
Vi kan nog komma överens om ett pris till slut skall du se!

Tackar!

roffekock

Här kommer nu bilder på dessa kolstålknivar frå Iran. Bilderna ger ingen rättvisa av kniven det är kanske därför som jag dragit mej för att sätta ut dem. Men en sak är säker att bättre stål får man leta efter. Och alla ni som är knivfantaster och vill ha en sån här kniv ni behöver bara betala frakt så kommer Jultomten hem till er.
Matforum är bäst

Rob

hmmm, det ser spännande ut.
Är det små rester efter hammarmärken som gör att ytan är ojämn tro?

Handtaget ser ut att vara i en modell för sig, men det blir ett utmärkt projekt att byta över vintern. Kanske skall man sätta ett traditionellt 8-kantingt japanskt handtag på istället...

Ser fram emot att se den "live"



Urban

Tackar så mycket för din gåva Roffe!.

Både jag o Rob är som små barn på Julafton nu  ;D.

Sweber

Hur lång är själva "pinnen" (tang?) som går in i handtaget? Går den genom hela handtaget? När jag en gång i tiden gjorde en kniv i slöjden på högstadiet, borrade man hål i det handtag man gjort och pressade in pinnen(tangen?) i hålet tillsammans med något PlasticPudding liknade gegg.

Jag är intresserad. (Mmmmmmm....kolstål)

Min favoritkniv i skogen är en kolstålsmora med plastskaft. Det blir ett sånt härligt bett i eggen på den, fast man får bryna ofta.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Den är tyvärr inte så lång att den går genom hela skaftet men eftersom den år i kolstål kan du ju förlänga den på olika sätt men jag har jobbat med dessa knivar i 15 år och fortfarande har jag inte märkt att den inte räckt till om du förstår. Om du diggar kolstål kom loss ge mej din adr. så kommer det en, men du måste recensera plus att du betalar frakt OK?
Matforum är bäst

Sweber

Låter toppen. Frakt och recension är självklart inga problem. Adress kommer.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Citat från: roffekock skrivet 2007-09-26 19:26
Den är tyvärr inte så lång att den går genom hela skaftet men eftersom den år i kolstål kan du ju förlänga den på olika sätt men jag har jobbat med dessa knivar i 15 år och fortfarande har jag inte märkt att den inte räckt till om du förstår. Om du diggar kolstål kom loss ge mej din adr. så kommer det en, men du måste recensera plus att du betalar frakt OK?


Du har PM.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Skapade nya tråden "Min favoritkniv / mina knivar! Berätta om dina knivar i denna tråd!" http://matforum.nu/index.php?topic=888.0 och flyttade över era fina knivbilder dit, fortsätt gärna diskussionen där, här var den OT!
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal