Grodda groddar!? Alfalfa och fler..

Startat av Kari, 2009-04-07 13:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Nuförtiden så står två stor burkar Alfalfa groddar i skåpet och groddar medan den tredje burken blir uppäten.
Jag tycker det är gott på smörgåsen, likaså sonen. Frugan har gravidcravings och äter dessa i bunt som smågodis :)

Jag har funderat på en sak, blir groddarna ännu nyttigare om dom får stå ljust sista dagen och utveckla små gröna blad?

--

Vad finns det för fler lättskötta groddar? Är det fler där ute som gillar groddar?

ena

2009-04-07 16:55 #1 Last Edit: 2009-04-07 17:05 by ena
rödbetsgroddar är enormt gott och har en mkt vacker färg :)

rädisgroddar om man vill ha lite pepprigare smak...

groddar är gott men om de blir nyttigare med blad kan jag inte svara på  ???
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil


Gilius

Vi groddar bockhornsklöver, kan äta mig fördärvad på dessa. En lätt känsla av curry i smaken och perfekt i strukturen. Jag köper desssa från en kryddhandlare direkt och då blir priset helt ok, Hälsokosten och Rice & Curry här i Lund tar ett j-a pris för dessa så det lönar sig att kolla runt.

/gilius

Miss Fish

2009-04-08 19:06 #5 Last Edit: 2009-04-08 19:35 by Miss Fish
Grodda gröna linser går utmärkt, och mungbönor.. Min mamma (som på den tiden det begav sig var dagmamma) brukade grodda med oss barn och så fick vi med spänning följa groddningen och sedan äta dem på mackan.. Tänk vad man var lättroad på den tiden..

Jag måste hem till mina föräldrar och leta reda på de där groddburkarna.. Nu blev jag också sugen på att grodda.

Tinto

Wow, vilken imponerande nyttig gravidcraving! Nu blev jag sugen på att grodda...varför skaffar jag mig aldrig en groddlåda?

Fröken Dill

Solrosskott, skott av rödkål, rättika, broccoli eller kålrabbi!
Provar fröken Dill

Morsan

Ni är väl hypernoga med hygienen? Minns att man blev avrådd från att äta groddar från affärer och restauranter när jag var gravid.

roffekock

Finns det något som man ska tänka på vilka frö man ska grodda? Och var köper man lämpligast sina frö?

/rolf
Matforum är bäst

Krista

Var köper man t ex solrosfrön? I djurmataffären? Måste det vara med skal på förresten eller går det månne bra med skalade solrosfrön?

Mickan

Skal ska det vara och jag köper dem lite överallt men sist var det i en handelsträdgård. Just nu groddar jag kikärter!
Video meliora proboque deteriora sequor

Lena Marie

Mungbönor är rätt goda att grodda men alfalfa är högst på listan! Solros? Måste prova!
Att grodda vanliga gula ärtor är toppen! Härligt goda ärtskott!
Alma Mater - mat är gott

Krista

Köpte solrosfrön i djuraffären och planterade i kruka med lite lecakulor och jord nån vecka sen, nu har jag solrosgroddar :D

Andreas

Hur länge kan man hålla dem fräscha, hur ofta måste man plantera nytt om man alltid vill ha färska groddar hemma (förutsatt att man inte äter upp allt)?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Jag låter mina växa till rätt storlek och tar dem ur groddlådan. Det som inte äts direkt förvarar jag i plastpåse eller platsburk i kylen. När jag har en riktig groddperiod startar jag nya så fort de gamla är klara. Beroende på sort tar detta kanske mellan 4 och 7 dagar.
Video meliora proboque deteriora sequor

Mandala

Här är en till som älskar groddar, just nu ligger det belugalinser och mungbönor i mitt groddhus, ätklara imorgon och då kör jag på med alfaalfa och solrosskott. Jag köpte solrosfröna på citygross, med skal. Extra stora, har aldrig testat dessa. Jag vet inte heller om de blir nyttigare.

http://mammamandala.wordpress.com/2011/02/23/dags-att-borja-grodda/ Så här ser mitt groddhus ut, det var för två dar sen, mungbönorna ligger i blöt o fick inte vara med på bild.

Andreas

Hur länge kan man förvara groddar i kylen utan att de blir dåliga?

Apropå nyttigare, spelar det nån roll för näringsvärdet hur man gör när man groddar, blir de kanske nyttigare av att växa längre eller om de får mycket dagsljus?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

2011-02-25 19:50 #18 Last Edit: 2011-02-25 19:53 by Mickan
Alfalafa står sig lätt en vecka i kylen.

Man kan inte låta groddarna vara kvar i lådan/ burken någon längre tid då de behöver jordens näringsämnen för att bli större. Mängden näring i fröet räcker inte i evighet. Ärtskott som kan ta upp kväve ur luften bör gå att klara längre men detta säger jag utan att tänka efter så jättenoga...
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Hmm men om näringen i fröet tar slut, skulle man då inte kunna tänka sig att tillsätta något slags blomsternäring i vattnet de ligger i?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal