Syrrans Västerbottenkakor

Startat av agnetasch, 2007-05-08 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Körde fotbrutne mannen till sjukhuset för återbesök idag.När jag satt i väntrummet o slöbläddrade i veckotidningar hittade jag detta lilla trevliga drinktilltugg.Passar väl bra på ett Umeåbaserat matforum?

Syrrans Västerbottenkakor 35 st

100 g smör
3 dl vetemjöl(ev med fullkorn)
1 msk kallt vatten
¼ tsk salt
1 dl rostade solrosfrön
1½ dl riven västerbottenost  :P

Blanda allt till en deg som formas till en 30 cm lång rulle.Låt rullen vila i kylen några timmar.
Sätt ugnen på 225°.Skär rullen i ½-cm breda skivor,lägg skivorna på bakplåt täckt med papper.Grädda 12-14 min.
Degen kan förvaras i frysen;tina den en halvtimme innan du skär den i skivor o gräddar.

Urban


Kari

Testat att ha dessa godingar som pinbröd på grillen? Eller blir dom som för frasiga-trasiga för att hålla ihop?

agnetasch

Jag tror att de skulle kunna funka som pinnbröd,osten gör dem ju lite sega så de sitter fast.Eventuellt kan solrosfröna sticka ut lite o bli brända.

Kari

Fågelmaten kanske man kan hoppa över? Prov til helgen!

crlhrv

Verkar riktigt smaskigt, kanske kan vara något att slänga ihop till midsommarfesten. De lär ju vara grymma till en öl.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Att riva en god permensan direkt på ett bakplåtspapper (ungf. 1msk) toppa med några pinjenötter baka av i medelvarm ugn. Osten flyter ut till ett flan. Passa nötterna bränner lätt.
Mycket gott och enkelt tilltugg.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal