Tryffel för nybörjare

Startat av Andreas, 2008-03-14 09:45

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

petere:

varför inte koka sparris i vatten? igår hade vi matlagningskurs på Basement och där hade kocken inga problem med att koka sparrisen, dock skalade vi den innan. däremot fick jag lära mig att man _inte_ ska skala rabarber. dock oklart varför..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Helge

Angående sparriskokning: Smakämnena är lösliga i vatten och därför är smör mycket bättre. Smakar mer sparris - definitivt - enligt mina smaklökar!

David

Citat från: crlhrv skrivet 2010-06-04 09:32
petere:

varför inte koka sparris i vatten? igår hade vi matlagningskurs på Basement och där hade kocken inga problem med att koka sparrisen, dock skalade vi den innan. däremot fick jag lära mig att man _inte_ ska skala rabarber. dock oklart varför..


Skalar alltid vit, grön skalas aldrig. Jag kokar i 30sec och sen steker i olja för att ge lite bränd yta och grillkaraktär, sen vanligt salt.

On topic: Jag har bara ätit tryffel i pastejer och patéer, skulle vara kul att testa någon gång.

petere

Ja, precis. Smakämnena i sparris löses upp i vatten vilket gör dem smaklösa och vattniga, en skymf mot sparrisen som kämpat sig upp ur jorden. För tvärtomprblem kan man prova köka broccoli i olja, eftersom de smakämnen som finns i broccoli löses upp i olja och inte vatten.

Idag blir det tryffel här hemma, kommer lite bilder och tillagning på min blogg senare.
Detaljnogrann amatörmatentusiast

petere

Detaljnogrann amatörmatentusiast

Mickan

Dagens inköp av gotlandstryffel gjorde ingen av oss besviken. Ca 40 kronor per knöl och då fick vi rejält med lövtunna skivor på vår risotto. Jag föredrar att använda den på enklast möjliga sätt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Robert021

Får man fråga var du köpte tryffeln?

Citat från: Mickan skrivet 2010-09-04 17:16
Dagens inköp av gotlandstryffel gjorde ingen av oss besviken. Ca 40 kronor per knöl och då fick vi rejält med lövtunna skivor på vår risotto. Jag föredrar att använda den på enklast möjliga sätt.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

johanbe

Östermalmshallen i Stockholm är alltid ett bra ställe att kolla på. Annars kan du beställa den online - http://www.gotlandstryffel.se/
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

Mickan

Jag köpte min i Jönköping på Matvarufabriken.
Video meliora proboque deteriora sequor

marisan

Kom precis hem från Italien med en burk svart tryffel (Tuber aestivum), hyvlad i olivolja och salt. Funderar på att om smakämnena inte är fettlösliga så är kanske oljan bara till för att konservera? Har inte smakat än, håller fortfarande på att land, men jag återkommer...


irene söderman

Hej
Jag tror jag har hittat vit tryffel på min tomt.
Vart vänder jag mig för att få den kontrollerad?
den är vit på utsidan och svart inuti
mvh
irene Söderman

webguide

Citat från: irene söderman skrivet 2018-07-02 11:33
Hej
Jag tror jag har hittat vit tryffel på min tomt.
Vart vänder jag mig för att få den kontrollerad?
den är vit på utsidan och svart inuti
mvh
irene Söderman


Det kan nog vara en tryffel, men inte "vit tryffel" (som Albatryffel, den växer nog inte här och den är inte svart inuti), lukta på den så känenr du ju om den är bra.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal